شناسهٔ خبر: 22668705 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پنتاگون آمار واقعی تلفات غیرنظامیان را مخفی نگه می‌دارد

شمار حقیقی غیرنظامیان کشته شده بر اثر حملات (به اصطلاح) ائتلاف به سرکردگی آمریکا، در برخی نقاط حتی بیش از 31 برابر ادعای پنتاگون بوده است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نوشته نیویورک تایمز، وزارت دفاع آمریکا آمار واقعی تلفات غیرنظامیان را در سایر کشورها که بر اثر حملات آمریکا رخ می‌دهد، از رسانه‌ها و مردم آمریکا مخفی نگه می‌دارد زیرا شمار حقیقی غیرنظامیان کشته شده بر اثر حملات (به اصطلاح) ائتلاف به سرکردگی آمریکا، در برخی نقاط حتی بیش از 31 برابر ادعای پنتاگون بوده است.
پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله‌ای با عنوان «افشای حقیقت درباره هزینه جنگ» نوشت: نیم قرن پیش، ادعاهای گمراه‌کننده‌ پنتاگون درباره شمار غیرنظامیان کشته‌شده در جنگ ویتنام، باعث کاهش اعتماد مردم و سرانجام از بین رفتن حمایت آنان از آن جنگ شد. ارتش ایالات متحده (آمریکا) امروز مدعی است درس‌های سخت را از آن جنگ و جنگ‌های پس از آن آموخته است. پنتاگون سامانه‌ای پیچیده طراحی کرده است که هدف از آن کاهش تلفات غیرنظامیان است. در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، چنین ادعا می‌شد که پیش از اقدام به هرگونه حمله، نیروهای آمریکایی ملزمند «تقریباً یقین داشته باشند» که هیچ غیرنظامی در آن حمله صدمه نخواهد دید. حتی اگر شمار بسیار معدودی از غیرنظامیان - به رقم تمامی تدابیر احتیاطی ارتش آمریکا - کشته شوند، پنتاگون متعاقباً تعداد آن‌ها را با شفافیت کامل اعلام خواهد کرد.
چنان‌که اکنون برملا شده است، تمامی این ادعاها - یا دست‌کم، بخشی از آن‌ها - توهم و خیال باطل است. براساس گزارش‌های اخیر نیویورک تایمز و سایر منابع خبری، پنتاگون شمار به‌مراتب بیشتری از غیرنظامیان را، در مقایسه با آنچه به آن اذعان می‌کند، می‌کشد. سامانه‌ای که برای تضمین شفاف‌سازی و مسئولیت‌پذیری طراحی شده بوده است، اکنون چنین به‌نظر می‌رسد که به پنتاگون این مجال را می‌دهد که درباره هزینه‌های حقیقی حملات ارتش آمریکا، خودش و بقیه‌ ما را فریب دهد. در اغلب اوقات، اطلاعات نادرست به سامانه‌ پیچیده‌ تعیین اهداف حملات ارتش آمریکا خورانده می‌شود، که باعث کشتار غیرنظامیان می‌شود و مزید بر علت این است که پس از کشتار غیرنظامیان، پنتاگون تحقیقات لازم را برای تعیین علت کشتار غیرنظامیان و تعداد تلفات غیرنظامیان، انجام نمی‌دهد.
به عنوان مثال، ائتلاف به سرکردگی آمریکا مدعی شده است که در ازاء هر 157 حمله‌ هوایی به مواضع (گروه وهابی صهیونیستی) داعش در عراق، یک غیرنظامی کشته می‌شود. این در حالی است که تحقیقات گسترده‌ مجله‌ یکشنبه‌ نیویورک تایمز که عظمت خان و آناند گوپال آن را به صورت میدانی در عراق انجام داده‌اند، حاکی از آن است که در ازاء هر 5 حمله هوایی ائتلاف به سرکردگی آمریکا، یک غیرنظامی کشته می‌شود. یعنی شمار واقعی غیرنظامیان کشته شده بر اثر حملات ائتلاف به سرکردگی آمریکا در عراق، بیش از 31 برابر ادعای پنتاگون بوده است.
به عنوان مثال، باسیم رازو، شهروند عراقی ساکن موصل، براثر یکی از حملات هوایی ائتلاف به سرکردگی آمریکا در سال 2015 به خانه‌ خودش و خانه‌ برادرش که دیوار به دیوار هم ساخته شده بودند، همسر، دختر، برادر و برادرزاده اش را از دست داد. نیروهای ائتلاف به اشتباه، این دو خانه را محل فرماندهی داعش یا کارخانه‌ تولید بمب‌های داعش برای کارگذاشتن در خودروهای بمبگذاری شده، تشخیص داده و دستور حمله به آن را صادر کرده بودند.
تا زمانی که عظمت خان و آناند گوپال با باسیم رازو و برخی دیگر از بازماندگان این حمله، مصاحبه نکرده و حقیقت را برملا نکرده بودند، فرماندهان ائتلاف به سرکردگی آمریکا کشته شدگان از خانواده باسیم رازو و برادرش را جزء فهرست غیرنظامیان تلف شده در عراق بر اثر حملات هوایی نگنجانده بودند. هنگامی که پس از افشای این اشتباه فاحش پنتاگون، باسیم رازو درخواست غرامت کرد، ارتش آمریکا رقم توهین‌کننده‌ پانزده هزار دلار را به باسیم رازو، که ناگهان این تعداد از اعضای خانواده و بستگانش را از دست داده بود، پیشنهاد کرد.
این‌ها صرفاً نگرانی‌های بیهوده نیست، زیرا سرعت حملات و همچنین تلفات غیرنظامیان ناشی از این حملات، در حال افزایش است. شایان ذکر است که تلفات بی‌مورد و گسترده‌ غیرنظامیان در کشورهای خارجی باعث خواهد شد که همان مردمی را که آمریکا امیدوار است نجات‌شان دهد، از آمریکا بیگانه ‌سازد و آن‌ها را به دشمنان آمریکا تبدیل کند. تلفات غیرنظامیان، عقوبت دیگری را نیز برای آمریکا در پی دارد و آن، این است که شمار گسترده‌ غیرنظامیانی که بر اثر حملات آمریکا کشته می‌شوند، به ابزاری در دستان گروه‌های تروریستی تبدیل می‌شود که می‌توانند بدین ‌وسیله جوانان را به سوی خود جلب و عملیات ضدتروریسم آمریکا را تعضیف کنند.
این وظیفه‌ کنگره‌ آمریکا است که مسئولیت‌پذیری و شفاف‌سازی دولت را در این خصوص تضمین کند و اگر دولت آمریکا از منویات کنگره پیروی نکند، آنگاه اعضای کنگره باید با برگزاری جلسات استماع، دولت و پنتاگون را وادار به پاسخگویی کنند.

نظر شما