شناسهٔ خبر: 22668361 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در مازندران:تبلیغ و احیای وقف درجامعه جدی گرفته شود

آیت الله نورالله طبرسی روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت عالمان واقف مازندران که با محوریت عالم واقف حاج میرزا عبدالرسول در ساری برگزار شد ، افزود : وقف از امور

صاحب‌خبر - آیت الله نورالله طبرسی روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت عالمان واقف مازندران که با محوریت عالم واقف حاج میرزا عبدالرسول در ساری برگزار شد ، افزود : وقف از امور دینی و معنوی است که مردم را از وابستگی به تفکرات مادی خارج کرده و آنها را به سمت خیرات و دستگیری سوق می دهد .
وی ادامه داد : به دلیل غفلت و کم توجهی برای اطلاع رسانی وقف ، شاهدیم که جامعه آنچنان باید و شاید به این مهم توجهی ندارند و حتی دست اندازی به موقوفات نیز شده است .
امام جمعه ساری با تاکید بر اینکه بازپس گیری موقوفات باید به صورت جدی پیگیری شود ، گفت : با این کار و احیای نیات واقفان در زمینه های مختلف بسترهای دستیابی به اهداف مورد نظر واقفان محقق می شود .
وی که از وقف به عنوان امر مورد تاکید و پسندیده در دین اسلام برای کمک به امورات جامعه و مردم نام برد ، ادامه داد : با شناساندن و احیای موقوفات در جامعه می توان بسترهای لازم برای دستیابی به این اهداف فراهم آورد .
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران نیز در این نشست گفت: 191 هزار و 400 رقبه ، هشت هزار مکان مذهبی ، یکهزار و 361 امامزاده و 14هزار موقوفه در این استان وجود دارد .
حجت الاسلام ابراهیم حیدری وجود این تعداد بالای موقوفه ، رقبه و مکان مذهبی در مازندران را نشان از دلدادگی مردم این استان به ائمه اطهار و مسائل دینی برشمرد .
وی افزود : بقاع متبرکه امامزاده های مازندران که در دل فضاهای سرسبز جنگل و مناطق مازندران قرار دارند از جمله جاذبه های استان هستند که جذابیت دینی و طبیعی برای مسافران و گردشگران خواهند داشت .
مدیر کل اوقاف مازندران گفت : ناشناخته ماندن این گنجینه های زیبا و جذاب دینی و طبیعی موجبات خسران در صنعت گردشگری مازندران را به بار خواهد آورد که می بایست از این مساله جلوگیری کرد .
وی شناساندن بقاع متبرکه امامزادگان و دیگر مکان های مذهبی را ضروری دانست و ادامه داد : می توان از این طریق جذب گردشگران خارجی را داشته باشیم .
حجت الاسلام حیدری با اشاره به برگزاری همایش بزرگداشت عالمان واقف مازندران با محوریت عالم واقف حاج میرزا عبدالرسول گفت : علما و روحانیون استان در موضوع وقف همچون مسائل دیگر پیشتاز و ممتاز هستند که میرزا عبدالرسول از جمله این علمای واقف است .
وی ادامه داد : واقفان 724 موقوفه بزرگ و شاخص در مازندران را علما تشکیل می دهند .
میرزا عبدالرسول از علمای دینی مازندران در سال 1258ششدانگ عرصه قراء دراز محله فرح آبادخیل خرم آباد ، 21 باب مغازه در ساری و ششدانگ خانه مسکونی خود را به نیت عموم مستمندان و محرومان ، تعمیر راه خراب ، خرید کتاب های علمیه ، تعزیه داری سیدالشهدا ، هزینه زائران عتبات عالیات ، طلاب مجاور نجف و کربلا ، مصارف آب انبار ، طلاب ساکن در مدرسه علمیه ، تعمیر مسجد و مدرسه خیابان واقف وقف کرد .
مازندران 14 هزار موقوفه دارد که نیت بیشتر از 60 درصد این موقوفات عزاداری امام حسین (ع) و اطعام دهی است .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : محسن حسن نیا
2096/1899

نظر شما