شناسهٔ خبر: 22665837 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

عروس قد کشیده زاگرس سفید پوش شد

بارش اولین برف پاییزی در سرزمین برف و آفتاب + تصاویر

با بارش اولین برف پاییزی، کوه دنا این عروس قد کشیده زاگرس سپید پوش شد تا نوید بخش سالی پرخیر و برکت برای مردمان جنوب باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازسفیر دنا،روز گذشته ابرهای باران زا میهمان آسمان کهگیلویه و بویراحمد بودند و با خود سوغات باران آوردند و بر تن تشنه این خاک باریدند.

این ابرهای پر پشت و پرسخاوت هرجا که رسیدند غریدند و چون دم اسب باریدند از گرمسیر تا سردسیر هیچ جا را بی نصیب از برکت باران نگذاشتند.

قاش مستان، حجال،"بیژن دو و سه، قزل قله،برج آسمانی، حوض دال و قله های دیگر سر به فلک کشیده زاگرس و دنا از امروز برفها را در دل خود نگه می دارند تا لب مردمان این دیار در گرمای تابستانهای جنوب خشکیده نشود.

این میهمانان پر برکت، بر تن دنا این کوه سر بلند و پرصلابت هم که چند ماهی آفتاب سوزان رخت سفید از تنش کنده بود، جامه ای سفید پوشاند و عروسش کرد و چهره ای زیبا را برای آن نقاشی کردند.

دنا این مظهر پاکی و پاک سرشتی، همیشه در پاییز جامه سپید بر تن می کند و گاهی تا پاییز سال بعد تکه ای از این رخت سفید را با خود به یادگار می گذارد.کهنسالان این دیار سپیدی دنا را نشانه ای از بهار و تابستانی پرآب و سالی پر برکت می دانند که کشت کشاورزان و باغ باغداران و دام دامداران فزونی می یابد.

حالا دنا دامن سفیدش را بر کوهها و دامنه های خود پهن کرده تا چشمه ها بجوشند و رودها بخروشند و دشتهای تشنه جنوب را سیراب کنند و تکه نانی بر سر سفره مردمان دیار آفتاب بگذارند.

کوهی که سر چشمه بسیاری از رودخانه های پر آب جنوب ایران است و به عنوان ذخیره گاه منابع آب، نقش بی بدیلی در زندگی مردمان این دیار دارد. رودخانه هایی همچون بشار، خرسان، کارون، مارون و ... ریشه در دل این کوه ها دارند.

دنا" با ۸۰ کیلومتر طول، طولانی ترین بخش رشته کوه زاگرس است که ۴۷ قله با ارتفاع بیش از چهار هزار متر دارد و هر کدام از آنها دل آسمان را شکافته و دست زمین را به خورشید رسانده اند.

دنا بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس در باختر مرکز فلات ایران است ،ارتفاع این قله ۴۴۴۸ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سی سخت جای گرفته‌ است.

رشته کوه دنا با 4448 متر، 28 قله با ارتفاع بالای 4 هزار متر دارد که از جمله آن به "قاش مستان" یا بیژن 3 با ارتفاع 4435 متر" قزل قله" با ارتفاع 4378 مترو "برج آسمانی" یا بیژن 2 با ارتفاع 4350 متر می توان اشاره کرد که به ترتیب بلند ترین قلل این رشته کوه به حساب می آید.

 
انتهای پیام/

 

نظر شما