شناسهٔ خبر: 22665830 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خروج انگلیس از فهرست پنج اقتصاد بزرگ جهان

اقتصاد‌های آمریکا، چین، ژاپن و آلمان رتبه اول تا چهارم را در فهرست بزرگترین اقتصاد‌های جهان دارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما،  به نظر میرسد انگلیس جایگاه خود را در میان پنج اقتصاد اول جهان از دست داده است.
به نوشته روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس فیلیپ هاموند، وزیر دارایی انگلیس، اذعان کرد به اینکه کشورش از رده پنج اقتصاد اول جهان به رده ششم در فهرست بزرگترین اقتصاد‌های جهان تنزل یافته است.
هاموند روز چهارشنبه طی اعلام طرح بودجه جدید، در یک سری اظهارات با هدف برجسته سازی قدرت و سلامت اقتصاد انگلیس، اذعان کرد به اینکه جایگاه اقتصاد این کشور در میان اقتصاد‌های بزرگ جهان تنزل یافته و پس از فرانسه در رده ششم قرار گرفته است.
اقتصاد‌های آمریکا، چین، ژاپن و آلمان رتبه اول تا چهارم را در فهرست بزرگترین اقتصاد‌های جهان دارند.
وزیر دارایی انگلیس گفت: «لندن مرکز شماره یک خدمات مالی بین المللی است. ما برخی از بهترین شرکت‌های جهان را داریم و از موقعیت بالایی در بخش فناوری و صنایع دیجیتالی برخورداریم که ستون اقتصاد جهانی را در آینده شکل خواهند داد. بنابراین نباید انگلیس را دست کم گرفت.»
وی در عین حال اذعان کرد: «انگلیس ششمین اقتصاد بزرگ جهان است.»
راه‌های متعددی برای ارزیابی اندازه یک اقتصاد وجود دارد. طبق داده‌های بانک جهانی و رتبه بندی طبق میزان تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۱۶، انگلیس با تولید ناخالص داخلی دو تریلیون و ششصد و هجده میلیارد دلار هنوز به راحتی فرانسه را پشت سر می‌گذارد. اما طبق پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول برای سال ۲۰۱۷، فرانسه از انگلیس جلو افتاده است.
همچنین در روز چهارشنبه، در پیش بینی رسمی وزارت دارایی انگلیس برآورد‌ها درباره رشد اقتصادی این کشور برای امسال و سال آینده بطور چشمگیری کاهش یافت که بدترین پیش بینی درباره رشد اقتصادی این کشور در طول تاریخ آن بوده است.
دفتر مسئولیت بودجه در گزارشی اعلام کرد اکنون پیش بینی آن از رشد اقتصاد برای امسال فقط ۱.۵ درصد و برای سال آینده ۱.۴ درصد است که نسبت به برآورد قبلی که به ترتیب ۲ و ۱.۶ درصد بود، تنزل یافته است.
این مرکز در ماه مارس پیش بینی کرده بود رشد اقتصاد انگلیس طی پنج سال آینده ۷.۵ درصد خواهد بود. این برآورد اکنون به فقط ۵.۷ درصد طی آن دوره کاهش یافته است.
از دوره بحران مالی تاکنون، میزان بهره وری یک نقطه ضعف اقتصاد انگلیس بوده است و روز چهارشنبه مرکز مسئولیت بودجه ضمن این پیش بینی که میزان رشد بهره وری «اندکی» در آینده افزایش خواهد داشت، خاطرنشان کرد که میزان بهره وری «طی پنج سال آینده همچنان بطور چشمگیری پایین‌تر از روند آن در دوره قبل از بحران خواهد بود.»
اوایل امسال، شرکت خدمات حرفه‌ای پی دبلیو سی گفت که ممکن است اقتصاد انگلیس تا سال ۲۰۵۰ به جایگاه دهم در فهرست بزرگترین اقتصاد‌های جهان تنزل یابد.

نظر شما