شناسهٔ خبر: 22665482 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

رئیس سابق مجمع عالی واردات:

مکانیزه شدن کشاورزی نیاز به واردات برنج را کم می‌‌کند

رئیس سابق مجمع عالی واردات گفت: بهترین روش کاهش واردات برنج این است که زمین‌های داخل را مکانیزه کنیم و تولید این محصول را بالا ببریم که همه مردم ایران بتوانند از آن استفاده کنند نه این‌که تنها قشر خاصی برنج با کیفیت ایرانی مصرف بکنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز ؛ وزارت صنعت در نامه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها اعلام کرد واردات برنج از یکم آذر امسال تا ۳۱ تیر ماه ۹۷ آزاد است.

 هر سال همزمان با پایان فصل برداشت برنج داخلی، دولت در راستای تامین نیاز کشور واردات برنج را آزاد می‌کند.

در ابلاغیه جدید وزارت صنعت آمده است: ثبت سفارش و واردات برنج تحت ردیف تعرفه‌های ۱۰۰۶۱۰۰۰، ۱۰۰۶۳۰۰۰، ۱۰۰۶۲۰۰۰ و ۱۰۰۶۴۰۰۰ از تاریخ اول آذر ماه سال ۹۶ تا سی‌ویکم تیر ماه سال ۹۷ مجاز می‌باشد و ضروری است به کلیه واردکنندگان برنج ابلاغ و تعهد اخذ شود که کالاهای وارداتی آن‌ها حداکثر تا تاریخ سی‌ویکم تیر ماه سال ۱۳۹۷ وارد و ترخیص شود.

 

تصویر ابلاغیه وزارت صنعت:

محمدحسین برخوردار ، فعال اقتصادی و رئیس سابق مجمع عالی واردات در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با دستور واردات برنج توسط دولت،اظهار داشت: تولید داخل به کیفیت بالا، بهروه‌وری کم، کاشت در زمین‌های کوچک و عدم مکانیزه کردن کاشت و برداشت سبب بالا بودن قیمت برنج داخل می‌شود به‌همین منظور تعداد زیادی از خانوارهای ضعیف توانای خرید آن را ندارند.

وی گفت: تولید و میزان مصرف را قبل از واردات باید مدنظر قرار دهند و تا یک تعادل واردات صورت بگیرد که نه بیش از نیاز داخل وارد بشود و نه با کمبود برنج در داخل مواجه شویم.

برخوردار، با بیان این‌که واردات علمی و متعادل برنج با نظارت جهاد کشاوری به‌عنوان متولی ضرر به تولید داخل نمی‌زند، خاطرنشان کرد: انجمن متولی واردات برنج و همچنین سازمان حمایت از مصرف کننده باید محاسبه کنند و مراقب قیمت برنج داخلی و خارجی در بازار باشند.

عضو سابق هیات مدیره اتاق بازرگانی تهران افزود: بهترین روش کار این است که زمین‌ها داخل را مکانیزه کنیم و تولید این محصول را بالا ببریم که همه مردم ایران بتوانند از آن استفاده کنند نه این‌که تنها قشر خاصی برنج با کیفیت ایرانی مصرف بکنند.

فعال اقتصادی و رئیس سابق مجمع عالی واردات در پایان با اشاره به این‌که برنج داخلی روی دست کشاورزان نمی‌ماند، تصریح کرد: متاسفانه دلالان سهم کشاورزان را به خاطر این‌که کشاورز از نظر منابع مالی بسیار فقیر است را می‌خورد  و معمولا آن‌ها سبب ایجاد مشکلاتی در این زمینه می‌شوند.

انتهای متن/ م

 

نظر شما