شناسهٔ خبر: 22665459 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

تجلی حقیقت ایران از زبان وزیر همکاری‌های بین‌المللی لهستان؛ اصفهان حافظ آرامگاه لهستانی‌ها

R41346/P41362/S6,51/CT7

مراسم اختتامیه نمایشگاه عکس بچه‌های لهستان مستقل با حضور نمایندگان ایران و لهستان در تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم در اصفهان، مراسم پایانی نمایشگاه عکس «بچه‌های لهستان مستقل» که به مناسبت بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود لهستانی‌ها به ایران برپا شده بود در تالار هنر برگزار شد، این مراسم به همت سازمان فرهنگی - تفریحی شهرداری اصفهان و با همکاری موسسه ملی آدام اسکویچ لهستان در موزه هنرهای معاصر اصفهان کار خود را آغاز کرده بود.

ماریا آندرس، وزیر همکاری‌های بین‌المللی دفتر نخست‌وزیری لهستان دختر ژنرالی که لهستانی‌ها را به ایران هدایت کرد سخنران بعدی بود، وی نمایشگاه دایر شده در موزه هنرهای معاصر را تأثیرگذار خواند و اظهار داشت: این نمایشگاه نشان می‌دهد ارتباط بین دو کشور در چه حدی بوده است، این رویداد خبر از چشم اندازی روشن در آینده می‌دهد.

وی در ادامه پیرامون عکس‌های موزه گفت: در این تصاویر شاهد فرزندان لهستانی بودیم که لباس لهستانی بر تن دارند، از این عکس‌ها معلوم بود که آن‌ها از فضایی سخت به ایران آمده بودند، این برای ما افتخاری است که شاهد برگزاری بزرگداشت ورود لهستانی‌ها بعد از 75 سال هستیم.

وزیر همکاری‌های بین‌المللی دفتر نخست‌وزیری لهستان این رویداد را سبب دوستی بین دو ملت دانست و بیان کرد: خانمی را دیدیم 90 ساله از کسانی بوده که در جمع کسانی که همراه ژنرال آندرس به ایران آمده بودند حضور داشته، خیلی خوب است که این کار را انجام داده چون خیلی‌ها از این اتفاقات خبر ندارد البته باید گفت مردم ایران بیشتر از دیگر مردم دنیا از این واقعه خبر دارند.

وی در مورد شروع این نمایشگاه گفت: سال پیش تصمیم گرفتیم این نمایشگاه را شروع کنیم، ایده این بود که نشان دهیم ژنرال آندرس چگونه این کار را انجام داد. از این اتفاقات می‌توانیم صحیح استفاده کنیم و در راه پیشبرد روابط ایران و لهستان بتوانیم همکاری دوسویه داشته باشیم، باید از اصفهانی به خاطر حفظ آرامگاه لهستانی‌ها تشکر می‌کنیم.

زمینه پیشبرد روابط ایران و لهستان

مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نیز در این برنامه در مورد نقش و وظیفه سازمان‌های فرهنگی در ارتباطات بین ملت‌ها اظهار داشت: در فارسی واژه ارتباط را به‌طور معمول در معنی تبادلات فکری و مبادلات کلمه و جریان ارتباط به کار می‌رود و پارامتری به پارامتری دیگر این مقایسه‌ها صورت می‌گیرد.

علی‌اکبر بقایی کلمه ارتباط را عمیق وابسته واژه و نسبتی که برقرار می‌شود وابسته دانست و گفت: اگر دو فرد و دو مفهوم با هم نسبتی نداشته باشند نمی‌شود انتظار تبادل اطلاعات بین آن‌ها را داشت، اگر قرار است در خصوص تعاملات بین‌الملل و ارتباط بین ملت‌ها کاری انجام دهیم باید بدانیم نسبت به دو ملت چه بوده است.

وی ادامه داد: دست نسبت بین ملت‌ها جدا از بازی‌های سیاسی است. موسسه‌ها و نهادهای فرهنگی نقش تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کنند، اگر ملت‌ها نسبتشان با هم را دقیق کشف کنند ارتباط بین دو ملت تشکیل خواهد شد و قدرت می‌گیرد.

وی در ادامه پیرامون وظیفه مؤسسات فرهنگی گفت: اگر قرار است ارتباطی بین ملت‌ها شکل دقیق‌تری را بگیرد باید مؤسسات فرهنگی وارد شوند، نقش مؤسسات فرهنگی معرفی فرهنگ و آداب و رسوم ملت‌هایی است، امیدوارم با این برنامه بتوانیم برقرارکننده دوستی بین ایران و لهستان باشیم.

میراث مشترک ایران و لهستان

کریستف رئیس موسسه آدام اسکویچ آخرین سخنران این برنامه بود، او سخنران مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان را در مورد ارتباط و فرهنگ بسیار دارای اهمیت دانست و اظهار داشت: موسسه آدام اسکویچ یک موسسه ملی فرهنگی است، برای داشتن محیط‌های جدید داشتن ارتباطات مهم است.

وی به نخستین سال تأسیس موسسه آدام اسکویچ در ایران اشاره کرد و گفت: تاریخچه جامعه لهستانی‌های ساکن ایران برگی مشترک از تاریخ و میراث دو کشور است، پس این رابطه بین دو کشور پل فرهنگی است و فرهنگ و روابط بین دو کشور را قوی می‌کند.

وی در معرفی موسسه آدام اسکویچ گفت: اسکویچ یک شاعر لهستانی بود، او کسی بود که پیشنهاد اتحاد کشورهای اروپایی را داد این در 200 سال پیش ایده او بود، او شعر فارسی را مطالعه می‌کرد و شعرشناس بود و به‌دنبال مشخصه شعر فارسی می‌گشت، ایده‌هایش هنوز در جهان مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

رئیس موسسه آدام اسکوویچ در پایان تصریح کرد: این نمایشگاه و رویداد می‌تواند برای آیندگان امیدوار کننده باشد، جوانان آینده ارتباط بین دو کشور هستند.

انتهای پیام/

نظر شما