شناسهٔ خبر: 22664440 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام گرجی:

بهره بردن از لذت های حلال، منافاتی با مبانی اسلام ندارد

استاد حوزه علمیه گفت: برخی از افراد متدین فکر می کنند باید دور شادی را خط بکشند و دائماً مشغول روضه رفتن باشند؛ در حالی که شادی کردن و خوشحال بودن مخصوص محبان اهل بیت(ع) بوده و طبق روایات معصومین شادی کردن یکی از شئونات دین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی گرجی در سخنرانی شب گذشته که در محفل حسینی واقع در خیابان سروش اصفهان برگزار شد، گفت: استفاده نادرست از فضای مجازی، اعضای خانواده را از یکدیگر دور کرده است.

وی در ابتدا با اشاره به آیه سوم سوره  نور که می فرماید:«رجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ۙ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ»افزود: انسان هایی هستند که هیچ چیز آن ها را از یاد خداوند باز نمی دارد؛ این افراد به دنیا آلوده نمی شوند ولی از لذائد حلال آن بهره مثبت می برند.

حجت الاسلام گرجی با بیان این که استفاده بردن از کانون گرم خانواده یکی از لذت های حلال است، اظهار کرد: امروزه شبکه های اجتماعی و رسانه ها کانون خانواده ها را سرد کرده است تا جایی که زن و مرد فرصت و انرژی رسیدگی به امور فرزندانشان را ندارند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که استفاده از سرگرمی های ممدوح موجب لذت بردن از زندگی می شود، خاطرنشان کرد: لذت بردن از کانون خانواده در روایات امامان معصوم(ع) سفارش شده است، باید با هر اسباب شرعی کانون خانواده را گرم کنیم.

وی اذعان کرد: یکی از عوامل نشاط آور برای انسان شوخی کردن و بذله گویی با اطرافیان است، لازم است متذکر شوم در این زمینه با افرادی که دائماً آیه یأس می خوانند و منفی بافی می کنند قطع ارتباط کنید و با افرادی که انسان را به زندگی امیدوار می کنند مرتبط شوید.

کارشناس برنامه های تلویزیونی ادامه داد: برخی از افراد متدین فکر می کنند باید دور شادی را خط بکشند و دائماً مشغول روضه رفتن باشند؛ شادی کردن و خوشحال بودن مخصوص محبان اهل بیت(ع) است؛ شادی کردن یکی از شئونات دین است؛ امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، اوقات روز را به سه بخش تقسیم کنید، بخشی از آن را به عبادت، بخشی را به کار وتلاش و بخشی را به تفریح و لذت بردن از لذائذ حلال اختصاص دهید، جالب است که در پایان همین روایت آمده است، عاملی که می تواند موجب بهره برداری بهتر و بیشتر از کار و عبادت شود تنظیم کردن زندگی برای بهره برداری بهتر از لذت های حلال شرعی است.

وی تبیین کرد: یکی از چیزهایی که به انسان شادی می بخشد، نماز شب خواندن است؛ خلوت با خداوند انسان را عزیز می کند و روح انسان را تعالی می دهد؛ شخصی به امام زین العابدین(ع) مراجعه کرد و عرضه داشت چرا افرادی که نماز شب می خوانند نزد خلق محبوب هستند، امام سجاد(ع) پاسخ دادند فردی که نماز شب می خواند با خداوند خلوت دارد و به همین جهت خداوند او را نزد خلق عزیز می کند.

حجت الاسلام گرجی با استناد به تحقیقات علمی دانشمندان ادامه داد: غذای مغز انسان اکسیژن خالص است که در زمان سحر مقدار اکسیژن موجود در هوا به بالاترین سطح ممکن می رسد و انسان با بیدار ماندن در این زمان اکسیژن بیشتری را تنفس می کند و همین مسأله می تواند عامل نشاط آور برای او باشد./۸۶۷/پ۲۰۲/ب۲

نظر شما