شناسهٔ خبر: 22664145 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صادرات فله‌ای باعث از دست دادن بازارهای خارجی می شود

همتی گفت: صادرات فله‌ای محصولات کشاورزی بدون بسته بندی مناسب، ارزش افزوده کمی داشته و با استقبال ناچیزی در بازار هدف مواجه می‌شود.

صاحب‌خبر -

 صادرات فله ای باعث از دست دادن بازارهای خارجی می شودفریدون همتی عضو اتاق بازرگانی شهرستان ارومیه در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: استان ارومیه با ۳ کشور ترکیه، عراق و آذربایجان مرز خاکی دارد و عمده صادرات آن از طریق مرز بازرگان، رازی و سرو است که به دلایل درگیری‌ها و مسائل امنیتی جابجایی کمتری از مرز سرو، صورت می‌گیرد.

عضو اتاق بازرگانی شهرستان ارومیه در خصوص تاثیر فضای سیاسی بر روابط اقتصادی بیان کرد: اکنون صادرات محصولات کشاورزی ارومیه تحت تاثیر مشکلات سیاسی ترکیه و عراق قرار گرفته است.

مظلومی در خصوص افزایش تعرفه ترجیحی میان ترکیه و ایران گفت: با افزایش این تعرفه شرایط برای حضور صادرکنندگان در بازار این کشور و رقابت با سایر واردکنندگان سخت تر شده است، همچنین در کنار افزایش تعرفه، کودتا در ترکیه  نیز در روابط اقتصادی میان دو کشور تاثیر فراوانی گذاشته است.

وی ادامه داد: عمده صادرات ما به کشور عراق مربوط به بخش کردستان عراق بوده که با برگزاری رفراندوم و بسته شدن مرز‌ها، اکنون صادراتی به این کشور صورت نمی‌گیرد.

همتی با اشاره به کم بودن تنوع محصولات کشاورزی به ترکیه، تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی به ترکیه تنوع زیادی ندارد و تنها محدود به هندوانه، کیوی، سیب و در برخی از مواقع صیفی جات است که با توجه به افزایش تولید محصولات کشاورزی در ترکیه، صادرات میوه رو به کاهش است.

وی با بیان اینکه ضعف بسته بندی محصولات کشاورزی، صادرات فله ای را به همراه دارد ، تاکید کرد: صادرات فله‌ای محصولات بدون بسته بندی، ارزش افزوده کمی داشته و استقبال ناچیزی از این محصولات در بازار هدف صورت می‌گیرد.

به گفته وی؛ گاهی این محصولات با بسته بندی های جدید و برند شرکت‌های دیگر، وارد بازار‌های جهانی می‌شوند.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه افزود: جوایز صادرات برای تشویق کشاورزان به افزایش تولید، صادرات و حضور در بازا‌رهای بین المللی از ۲ سال گذشته پرداخت نشده است که برای جبران آن واردات موز در ازای صادرات سیب از سوی وزارتخانه تا حدودی توانست به بهبود شرایط باغداران کمک کند.

همتی در خصوص دپو  سیب‌های پادرختی در کنار جاده، گفت: سیب‌های که پای درخت ریخته می‌شوند، پس از جمع آوری و دپو به کارخانه‌های کنستانتره فروخته می‌شوند.

وی در خاتمه با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیاز به نوآوری احساس می‌شود، گفت: میزان بهره وری کشاورزی در ایران یک سوم تولیدکنندگان در کشور‌های پیشرفته است که باید با گذر از کشت سنتی و اصلاح شیوه تولید میزان برداشت را افزایش داده و با سرمایه گذاری در بسته بندی تولیدات، زمینه حضور قدرتمند در بازار‌های بین الملی را فراهم  کنیم.

 انتهای پیام/

بخش کشاورزی، نیازمند نوآوری 

نظر شما