شناسهٔ خبر: 22664141 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سی ان بی سی: عربستان به بازیگری غیرمنطقی در خاورمیانه تبدیل شده است

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان بی سی در گزارشی به شکست‌های پیاپی اخیر رژیم سعودی در خاورمیانه پرداخت.

صاحب‌خبر -

سی ان بی سی: عربستان به بازیگری غیرمنطقی در خاورمیانه تبدیل شده استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان بی سی، عربستان سعودی به بازیگری غیرمنطقی در خاورمیانه (غرب آسیا) تبدیل شده است.

نویسنده سی ان بی سی نوشت عربستان سعودی بیش از پیش سیاستی تجاوزکارانه را در خاورمیانه (غرب آسیا) در پیش گرفته است. اقدامات عربستان در حالی صورت می گیرد که آمریکا از نقش سنتی خود در منطقه عقب نشینی کرده است.

فیلیپ دوبا پانتانک، تحلیلگر مسائل راهبردی در این رابطه گفت: ما شاهد اشتباهات محاسباتی هستیم. این موضوع سبب شده است که به عربستان سعودی به عنوان بازیگری غیرعقلانی در خاورمیانه(غرب آسیا) بنگریم. اقدامات عربستان در بخش سیاست خارجی به طور روزافزونی سبب بی ثباتی در کشورهای کوچکتر منطقه شده است. تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند این اقدامات عربستان به منظور افزایش شکاف های قومیتی در منطقه است. این اقدامات عربستان سبب افزایش رقابت (دشمنی) آن با ایران شده است.

این تحلیلگر می‌افزاید: باید بگویم که در هر ماجراجویی سیاسی که عربستان سعودی وارد شده است نتیجه معکوس را دریافت کرده است. ما شاهد این موضوع در یمن، قطر و لبنان هستیم. در آخرین چرخش در تحولات خاورمیانه(غرب آسیا)سعد الحریری، نخست وزیر لبنان در روز چهارشنبه استعفای خود را به حالت تعلیق درآورد تا به قول خودش راهی جدید برای گفتگویی مسئولیت وار باز کند. اینکه آیا وی این کار را با تایید سعودی ها انجام داده است موضوعی است که هنوز مشخص نیست.

نخست وزیر لبنان سه شنبه شب و پس از دو هفته ماندن در عربستان سعودی به لبنان بازگشت. او در روز چهارم نوامبر در عربستان از مقام خود استعفا داد. این موضوع سبب شد تا به این موضوع دامن زده شود که نخست وزیر لبنان به گروگان گرفته شده است. همچنین اجماعی در بین تحلیلگران مسائل سیاسی مشاهده می شود که نشان می دهد عربستان سعودی ؛حریری را مجبور به استعفا گرفته است.

فیلیپ دوبا پانتانک در این رابطه گفت: آنچه عربستان در آن دچار اشتباه محاسباتی شد این است که نگهداشتن نخست وزیر لبنان در عربستان برخلاف میلش سبب اتحاد بیشتر در لبنان ضد سعودی ها می شود. لبنان از یک سیستم سیاسی شکننده برخوردار است و قدرت بین سنی ها،شیعیان و مسیحیان تقسیم شده است. این کشور همیشه در زمینه تشکیل دولت با مشکل روبرو است. این کشور درگیر جنگ داخلی خونین پانزده ساله بود که در نهایت در سال 1990 به پایان رسید. سعد حریری که یک سنی است و تابعیت عربستان را هم دارد به طور سنتی متحد عربستان است و از سال 2016 هدایت دولت ائتلافی لبنان را با مشارکت حزب الله برعهده دارد. این موضوعی است که عربستان از آن راضی نیستند.

انتهای پیام/

شکست عربستان در سیاست های خصمانه خود در خاورمیانه

نظر شما