شناسهٔ خبر: 22664101 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

در رسانه های ترکیه؛

بازتاب گسترده نشست سه جانبه سوچی

منبع: ایرنا

روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در شهر سوچی گرد هم آمدند تا با مذاکره سه جانبه بتوانند بر سر راهکارهای موثر در برقراری صلح و امنیت در سوریه به توافق برسند.

صاحب‌خبر -
به گزارش مشرق، رسانه های خبری ترکیه نشست سه جانبه حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در شهر سوچی را به شکل گسترده ای منعکس کردند.

روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه روز گذشته در شهر سوچی گرد هم آمدند تا با مذاکره سه جانبه بتوانند بر سر راهکارهای موثر در برقراری صلح و امنیت در سوریه به توافق برسند.


در همین ارتباط نشریات و رسانه های خبری ترکیه با بررسی زوایای این نشست سه جانبه و تحلیل چرایی برگزاری آن، به شکل مبسوطی این رویداد مهم را منعکس کردند.


روزنامه ینی شفق با درج عنوان 'بر سر راه حل سیاسی توافق کردند' به بررسی نشست سه جانبه روحانی، اردوغان و پوتین در سوچی پرداخت و نوشت: گام مهمی برای صلح و آرامش سوریه در سوچی برداشته شد و روسای جمهوری سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در خصوص پایان بخشیدن به جنگ و پاکسازی تروریست ها از سوریه به توافق رسیدند.

به نوشته این رسانه، زمینه های لازم برای آرامش و ثبات در سوریه به وجود آمده و بر سر اصول راه حل سیاسی بحران سوریه توافق صورت گرفته است.

این رسانه افزود: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با تشکر از ایران و ترکیه، نقش محوری این دو کشور را در سرکوب داعش بسیار مهم توصیف کرد و گفت: بدون دخالت رهبران ایران و ترکیه امکان پایان بخشیدن به جنگ سوریه وجود نداشت.

ینی شفق افزود: حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز ضمن ابراز رضایت از همکاری های سه جانبه در راستای تامین صلح در منطقه اظهار کرد: جای بسی خرسندی است که امروز سرزمین سوریه از عناصر تروریستی پاک شده است.

به نوشته ینی شفق، رجب طیب اردوغان نیز به اولویت ترکیه مبنی بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و حذف گروه های تروریستی از روند مذاکرات تاکید کرد.

این رسانه به نقل از رییس جمهوری ترکیه نوشت: کسی نمی تواند از ما انتظار نشستن دور یک میز با نمایندگان گروه های تروریستی را داشته باشد.

روزنامه استار در گزارشی با عنوان 'اراده سه جانبه برای حل و فصل' به بررسی نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران،ترکیه و روسیه در شهر سوچی پرداخت و نوشت: روسای جمهوری سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای استقرار ثبات در آینده سوریه گرد هم آمدند و با توافق بر سر راه حل سیاسی بحران سوریه گام مهمی در راستای رسیدن این کشور به آرامش برداشتند.

به نوشته استار، روسای جمهوری سه کشور پس از مذاکره دو ساعته در کنفرانس مشترک خبری به بیان جزییات مذاکره و مواضع کشورشان پرداختند که در همین ارتباط رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در سخنانی گفت: مذاکرات صمیمانه ای با روسای جمهوری محترم ایران و روسیه در خصوص موضوعات مهم و بحرانی سوریه داشتیم.

استار به نقل از اردوغان اضافه کرد: در مذاکرات سه جانبه به استقرار یک روند سیاسی عادلانه و شفاف در سوریه به اشتراک فکری خوبی رسیدیم.
به نوشته این رسانه، اردوغان با تاکید بر حذف گروه های تروریستی در مذاکرات گفت: کسی از ما نباید انتظار نشستن دور میز مذاکره با تروریست ها را داشته باشد.

استار نوشت: رییس جمهوری ایران نیز در سخنانی به خطر تروریسم اشاره کرد و آن را ابزار مفیدی برای کشورها ندانست.

به نوشته استار، حسن روحانی در سخنان خود تاکید کرد که نشست سوچی، همه کشورها را برای حمایت از صلح و امنیت در منطقه دعوت می کند.

روزنامه استار ترکیه در ادامه به سخنان پوتین پرداخت و به نقل از وی نوشت: سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در مورد برگزاری کنگره گفت و گوی ملی سوریه به توافق رسیدند.

روزنامه صباح نیز با درج عنوان 'گام تاریخی برای صلح در سوریه' به بررسی نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه در سوچی پرداخت و نوشت: روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه برای متوقف کردن جنگ داخلی هفت ساله سوریه، در شهر سوچی روسیه گرد هم آمدند تا مذاکرات مفصلی را بر سر موضوعات مهم و راه حل سیاسی این بحران انجام دهند.

به نوشته روزنامه صباح، روسای جمهوری این سه کشور پس از مذاکرات دو ساعته در سخنانی به توافق بر سر نحوه برگزاری کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی تاکید کردند.

صباح نوشت: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در کنفرانس مشترک پس از مذاکرات سه جانبه اظهار کرد: توقف جنگ در سوریه اولویت مذاکرات ما بود و بر سر روند سیاسی مورد قبول مردم سوریه توافقات خوبی صورت گرفت.

این رسانه اضافه کرد: اردوغان در سخنان خود بر الزام حذف نمایندگان گروه های تروریستی در کنگره گفت و گوی ملی مردم سوریه و عدم حضور ترکیه در میز مذاکرات با آنها تاکید کرد.
به نوشته روزنامه صباح، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در سخنانی از نقش مثبت ترکیه و ایران در حل مناقشات منطقه ای تشکر کرد و گفت: بدون این دو کشور امکان برقرار صلح و حل بحران داخلی سوریه وجود نداشت.

این رسانه به نقل از پوتین افزود: سه کشور ایران، ترکیه و روسیه بر سر برگزاری کنگره گفت و گوی ملی سوریه در سوچی به توافق رسیدند.
سخنان حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان نیز بخش دیگری از گزارش روزنامه صباح بود و درباره آن چنین نوشت: رییس جمهوری ایران نشست سوچی را به واقع دعوت از کشورهای مختلف برای حمایت از صلح و امنیت منطقه ای عنوان کرد.

به نوشته این رسانه، حسن روحانی نشست سوچی را یک گام مهم در برقرای صلح و آرامش در سوریه توصیف کرد و گفت: هدف اصلی جلسه برگزاری یک کنگره سوری ـ سوری است.
روزنامه ملیت با درج عنوان 'دوره جدید در سوریه' به موضوع نشست سوچی پرداخت و نوشت: گرد هم آمدن روسای جمهور ایران، سوریه و ترکیه در سوچی به واقع زیر اراده برقراری صلح و امنیت در سوریه خط تایید کشید.

به نوشته این رسانه، در مذاکرات سه جانبه روحانی، اردوغان و پوتین توافقی بر سر حذف گروه های تروریستی در کنگره ملی سوریه صورت گرفت و سه کشور با گفت و گوهای صمیمانه بر سر راه حل سیاسی بحران سوریه به تفاهم خوبی رسیدند.

به نوشته این رسانه، مهمترین سخنان اردوغان در کنفرانس مشترک خبری تاکید وی بر عدم پذیرفتن نمایندگان گروه های تروریستی در میز مذاکرات صلح سوریه بود.
ملیت تاکید کرد: آن چیزی از سخنان پوتین، روحانی و اردوغان استنباط شد، توافق کامل این سه کشور بر سر راه حل سیاسی بحران سوریه و حذف گروه های تروریستی از میز مذاکرات بود.

روزنامه ترکیه نیز با درج عنوان 'سوریه بدون پ.ی.د' به مذاکرات سه جانبه سوچی اشاره ای کرد و نوشت: آن چیزی که بیش از هر چیز در نتایج مذاکرات روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه به چشم آمد، توافق طرفین بر حذف نمایندگان گروه های تروریستی در کنگره مردمی سوریه در سوچی بود.
به نوشته این رسانه، اردوغان در کنفرانس مشترک روسای جمهور سه کشور اظهار کرد: کسی نمی تواند از ما انتظار داشته باشد با گروه تروریستی که امنیت ملی کشورمان را هدف گرفته، دور یک میز بنشینیم و اگر متعهد به حفظ تمامیت ارضی و اتحاد سیاسی سوریه هستیم، نمی توانیم گروهی را که دستش آلوده به خون بوده و به دنبال تجزیه این کشور است، به عنوان یک بازیگر مشروع قبول کنیم.

به نوشته ترکیه، رییس جمهوری ایران نیز در سخنان خود نشست سه جانبه سوچی را نمایانگر خواست و اراده آنها بر تامین صلح و امنیت سوریه توصیف کرد و بر ضرورت برگزاری کنگره مردمی سوریه در سوچی صحه گذاشت.

روزنامه ترکیه به نقل از روحانی نوشت: جلسه امروز بسیار شفاف بود و سه کشور نظرات خود را به شکلی آشکار مطرح کردند و هدف از آن تشکیل کنگره ملی سوری – سوری است تا از همه طرف های فعال، چه حامیان رژیم سوریه و چه آنهایی که معارض هستند، در آینده نزدیک در سوچی گردهم آمده و درباره آینده سوریه به بحث و تبادل نظر بپردازند.

روزنامه خبر تورک با درج عنوان 'مصالحه در ساخت دوباره سوریه' به نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه پرداخت و نوشت: روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در سوچی روسیه گرد هم آمدند و در مذاکرات سه جانبه بر سر برقراری امنیت و آرامش و ساخت دوباره سوریه به توافق رسیدند.

به نوشته این رسانه، روسای سه کشور بر اولویت حذف نمایندگان گروه های تروریستی در کنگره مردمی سوریه تاکید کردند.
روزنامه ینی آکیت نیز با درج عنوان 'عناصر تروریستی باید از روند مذاکرات خارج شوند' به تحلیل مذاکرات سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه در شهر سوچی پرداخت و نوشت: روحانی، اردوغان و پوتین برای ساخت دوباره سوریه و استقرار یک دولت مردمی در سوریه به توافق رسیدند.

به نوشته این رسانه، روسای جمهوری سه کشور در کنفرانس مشترک خبری به اهم موضوعات مورد مذاکره اشاره کردند که در این رابطه رجب طیب اردوغان در سخنانی گفت: نمی توانیم گروهی را که دستش آلوده به خون بوده و به دنبال تجزیه این کشور است، به عنوان یک بازیگر مشروع قبول کنیم.

این رسانه به نقل از اردوغان نوشت: 'اولویت ما همواره حفظ تمامیت ارضی سوریه و حذف گروه های تروریستی از روند مذاکرات خواهد بود'.
ینی آکیت به سخنان پوتین اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: مذاکرات خوبی با روسای جمهوری محترم ایران و ترکیه داشتیم که در این مذاکرات توافقات خوبی در نحوه برگزاری کنگره مردمی سوریه در سوچی صورت گرفت به طوری که گروه های مختلف مذهبی و اپوزیسیون دولت در کنار هم به مذاکره خواهند پرداخت تا بتوان به بحران داخلی سوریه پایان داد.

ینی آکیت اضافه کرد: رییس جمهوری ایران در سخنان خود به نقش این سه کشور در زمینه سازی برقراری امنیت در سوریه اشاره کرد و گفت: نشست سوچی گام مهمی در برقراری آرامش در سوریه بود و هدف اصلی مذاکرات سه جانبه تشکیل کنگره ملی سوری ـ سوری است تا همه طرف های درگیر در این کنگره جمع شده و برای آینده سوریه به تبادل نظر بپردازند.

روزنامه حریت با درج عنوان 'تفسیر ی.پ.گ' به بررسی مذاکرات سه جانبه پوتین، اردوغان و روحانی در سوچی پرداخت و نوشت: از نتایج برجسته مذاکرات سه جانبه سوچی توافق بر سر حذف نمایندگان گروه های تروریستی از شرکت در کنگره مردمی سوریه در سوچی بود.

روزنامه آکشام با درج عنوان 'میز مذاکره مخرب برای فتنه ها' به نشست روحانی، پوتین و اردوغان در سوچی روسیه پرداخت و نوشت: ترکیه، روسیه و ایران در زمینه حل بحران سوریه تلاش های مشترکی می کنند و توافق سه جانبه این سه کشور در سوچی موجب به ریختگی فتنه های آمریکایی ـ اسراییلی تجزیه کشورهای منطقه شد.

روزنامه وطن نیز با درج عنوان 'صلح بدون ی.پ.گ' درباره نشست سه جانبه سوچی نوشت: رجب طیب اردوغان شرط تعهد به حفظ تمامیت ارضی سوریه را نپذیرفتن گروه های تروریستی در روند مذاکرات دانست و گفت: نمی توانیم گروهی را که دستش آلوده به خون بوده و به دنبال تجزیه این کشور است، به عنوان یک بازیگر مشروع قبول کنیم.

روزنامه وطن تصریح کرد: مذاکرات سه جانبه سوچی منتج به توافق مهمی در نحوه برگزاری کنگره مردمی سوریه در سوچی روسیه شد.

روزنامه کارار نیز با درج عنوان 'شرط پ.ی.د در سوچی' به انتشار خبر نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه و مواضع آنها در کنفرانس مشترک خبری پرداخت و نوشت: نشست سه جانبه روحانی، پوتین و اردوغان در سوچی روسیه حامل پیام حذف گروه تروریستی پ.ی.د از روند مذاکرات در کنگره مردمی سوریه در سوچی بود.

روزنامه گونش هم با درج عنوان 'اولین گام توافق جدید' به نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه اشاره داشت و نوشت: مذاکرات سه جانبه سوچی برای خاتمه بخشیدن به جنگ داخلی سوریه نقطه عطفی بود و در آن توافق مهمی بر سر موضوع راه حل سیاسی سوریه به دست آمد.

به نوشته این رسانه، موضع رییس جمهوری ترکیه مبنی بر نپذیرفتن نمایندگان گروه های تروریستی در روند مذاکرات صلح سوریه بسیار قاطع بیان شد.
گونش اضافه کرد: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با تاکید بر نقش محوری ایران و ترکیه در حل بحران سوریه اظهار کرد: بدون حضور ایران و ترکیه امکان رسیدن سوریه به صلح و آرامش و همچنین نابودی داعش در عراق و سوریه نبود.

گونش همچنین به نقل از روحانی نوشت: این جلسه همه کشورهای جهان را برای حمایت از مسیر صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه به خصوص در سوریه و همچنین برای کمک به بازگشت آوارگان به کشور و وطن خودشان و بازسازی سوریه برای این که مردم بتوانند زندگی راحتی را در آینده این کشور داشته باشند، دعوت می کند و من امیدوارم جهان در آینده ای نزدیک شاهد تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخاباتی آزاد در سوریه باشد.

روزنامه 'ملی گازته' با درج عنوان 'راه حل سیاسی'، روزنامه 'ملت' با درج عنوان 'به سوی حل و فصل'، روزنامه 'آیدینلیک' با درج عنوان 'موفقیت در سوچی' و روزنامه 'تقویم' با درج عنوان 'سه پیام شفاف در سوچی' اشاره کوتاهی به نشست سوچی داشتند.

نظر شما