شناسهٔ خبر: 22664043 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار:

خطوط کشتیرانی جدید تا یک سال دیگر در چابهار راه‌اندازی می‌شود

R7843/P1014142/S6,65/CT1

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: ۱۲خط کشتیرانی جدید به مقصد چابهار تا یک سال آینده در این منطقه راه‌اندازی ‌می‌شود.

صاحب‌خبر -

عبدالرحیم کردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار به صرفه‌ترین و کوتاه‌ترین راه برای دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد را چابهار دانست و اظهار داشت:اصلی ترین مشکل بر سر راه تبدیل چابهار به مرکز ترانزیت افغانستان هزینه های بالای حمل ونقل کالا از این بندر به مرز میلک است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار افزود: به دلیل نبود خط‌های منظم کشتیرانی از بنادر هدف بازارهای واردات افغانستان به مقصد چابهار  هم اکنون هزینه بار از بندر عباس به میلک 2میلیون وپانصد هزار تومان و هزینه بار از چابهار به میلک 4میلیون پانصد هزار تومان است واین درحالی است که چابهار در مقاسیه با بندر عباس 700کیلومتر به مرز افغانستان نزدیک تر است.

به گفته کردی مذاکراتی برای راه اندازی خط های منظم کشتیرانی از بنادر مهم به مقصد چابهار با هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شروع شده و انتظار می‌رود 12خط کشتیرانی جدید به مقصد چابهار 6ماه تا یک سال دیگر راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به ابراز تمایل چین برای سرمایه گذاری در بندر چابهار گفت:چین 45میلیارد دلار در بندر گوادر پاکستان برای اتصال این بندربه جاده ابریشم سرمایه گذاری کرده و این درحالی است چابهار مسیری به مراتب نزدیک تر وراحت تر برای اتصال به جاده ابریشم است و چین هم اکنون در بندر گوادر با چالش های نظیر تامین زمین و انرژی مواجه ‌است.

کردی به لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار نیز اشاره کرد وگفت:در لایحه طرح توسعه منطقه آزاد چابهار 40هزار هکتار به محدوده 14هزارهکتاری منطقه اضافه می‌شود که با الحاق یک نقطه منفصل 5هزار هکتاری در مرز ریمدان برای اولین بار منطقه آزاد چابهار از زمان تسکیل دارای مرز زمینی می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما