شناسهٔ خبر: 22664020 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

‌نقش ویژه آثار باستانی ایران در موزه‌های فرانسه

شرق تا غرب فرانسه؛ تجلی‌گاه هنر و تاریخ جهان

R41346/P1014142/S6,51/CT7

پاریس برای همه شهری آشناست، شهری پر از عاشقانه‌های آرام و نوستالژی‌های بی‌پایان. دیدنی‌های شهر پاریس و به طور کلی کشور فرانسه به قدری زیاد است که این کشور و شهر را در نظر همه مردم جهان به یک موزه‌شهر تبدیل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، فرض کنید یک روز زیبای پاییزی در پاریس، یکی از شهرهای زیبای دنیا درحال قدم زدن هستید، خیابانی که سنگ فرش آن را زیر گام‌هایتان حس می‌کنید، هوایی پاک که تنفسش به ریه‌های شما جانی دوباره می‌دهد و مردمی که در برخورد با مسافر شهرشان لبخندزنان از او استقبال می‌کنند.

پاریس برای همه شهری آشناست، شهری پر از عاشقانه‌های آرام و نوستالژی‌های بی‌پایان. دیدنی‌های شهر پاریس و به طور کلی کشور فرانسه به قدری زیاد است که این کشور و شهر را در نظر همه مردم جهان به یک موزه‌شهر تبدیل کرده و سالانه گردشگران را بسیاری را به خود جذب می‌کند.

با توجه به اینکه سرتاسر لحظات زندگی انسان پر از خاطرات تلخ و شیرینی است که طی اتفاقات مختلف برای او ساخته می‌شود، خاطراتی که هرکدام روایتگر بخشی از زندگی روزمره انسان‌هاست و تا پایان عمر و حتی در برخی موارد تا سال‌ها پس از عمر یک نفر باقی خواهد ماند.

در این بین فرصت‌هایی هستند که در مقابل انسان‌ها قرار گرفته و با غنیمت شمردن آن‌ها فرد قادر است خاطرات بسیار شیرین و لذت‌بخشی را برای خود بسازد و «سفر کردن» از جمله این فرصت‌هاست.

فرانسه از دیرباز یکی از معدود شهرهایی بوده که اکثر گردشگران خارجی آن را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب می‌کنند، شهری که تقریباً برای تمام گروه‌های سنی و سلیقه‌ها جذابیت‌های خاص خود را داشته و هرکدام را به گوشه‌ای از دنیای هنر، بازی، تاریخ، تخیلات و فرهنگ و سنن هدایت می‌کند.

فرانسه‌ای که از دیزنی لند تا موزه لوور آن زبانزد کوچک و بزرگ است و هنرمندان بسیاری را به خود جذب کرده، این شهر حتی به خاطر داشتن انواع خوراکی و غذاها به یکی از خوشمزه‌ترین شهرهای دنیا معروف است و البته، وجود دنیای مد در کنار فرهنگ باستانی و ساختمان‌های تاریخی آن حکایتگر هویت مدرن این شهر در دل یک دنیای قدیمی‌ است.

اگر با همین تصورات صفحات مختلف نوشتاری و صوتی درباره کشور فرانسه و هویت فرهنگی و مردمی آن را بالا پایین کنید و مقصد سفرت پاریس یا یکی دیگر از شهرهای فرانسه باشد، بهتر است قبل از خرید بلیط و جمع کردن وسایل سفر، مقداری درباره آنجا اطلاعات کسب کنی تا بتوانی سفری به یاد ماندنی‌تر برای خودت بسازی.

فرانسه؛ تجلی‌گاه هنر در جهان

در این راستا سلسله‌ نشست‌های پنجره‌ای نوین به گردشگری برگزار شده تا با حضور کارشناسان مختلف و نام آشنا به صنعت گردشگری که سالیان سال از عمر خود را در کشورهای خارجی زندگی کرده و با عرف و فرهنگ آنجا اخت گرفته‌اند برگزار شده تا راهنمایی برای تازه مسافران قاره‌ها و دیارهای دیگر باشد.

سومین جلسه از این سلسله نشست‌ها تحت عنوان «سلام فرانسه» با موضوع نگاهی متفاوت در سفر به فرانسه با حضور محمود کرم‌پور یکی از استادان و نام آشنایان که به مدت 17 سال از عمر خود را در فرانسه زندگی کرده و با فرهنگ عمومی و مکان‌های تاریخی و معاصر آنجا آشنایی کامل داشته، برگزار شد.

این استاد دانشگاه در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به نگاه ویژه هنری فرانسه، این کشور را یکی از بهترین اماکن دنیا برای حضور و بروز هنرمندان از قدیم تاکنون نامید و گفت: موزه‌های نقاشی فرانسه یکی از بهترین موزه‌های حاضر در دنیاست که اگر طالب هنر باشید برای سپری کردن اوقات فراغت خودتان گردش در این موزه‌ها و بررسی آثار موجود آن‌جا یکی از بهترین گزینه‌های پیشنهادی است.

وی با بیان اینکه فرانسه موزه شهری است که هم بخش خصوصی و هم دولتی در آن سرمایه گذاری‌های کلان و خردی داشته و هرکس توانسته حتی با ایجاد موزه‌های خصوصی به رشد این فرهنگ در کشورش کمک شایانی داشته باشد، افزود: موزه‌های این شهر به معنای واقعی تجلی‌گاه هنر هستند و مردم آن‌حا حتی به خاطر سرمایه گذاری شخصی توانسته‌اند موزه‌ای برای خود احداث کنند و به صورت رایگان یا با درآمد اندک آن را به محلی برای بازدید گردشگران خارجی تبدیل کرده‌اند.

نقش ویژه آثار باستانی مصر و ایران در موزه‌های فرانسه

کرم‌پور با اشاره به وجود بخش اعظمی از آثار باستانی و تاریخی جهان در موزه لوور فرانسه تصریح کرد: در موزه لوور که یکی از بزرگ‌ترین و برترین موزه‌های دنیاست، بسیاری از آثار ایرانی وجود دارد به نحوی که در این موزه 2 سالن را به مصر و یک سالن را به ایران اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: از زمان قاجار به بعد بیشتر آثار هنری و تاریخی ایران به موزه‌های فرانسه منتقل شد و امروزه شرایط به گونه‌ای شده که اگر مصر و ایران و مایاما را از موزه‌های فرانسه جدا کنید دیگر هیچ چیز از آن به جز تعدادی نقاشی اروپاییان باقی نخواهد ماند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از شاهکارهای موزه لوور قالی بافته شده در قزوین است، گفت: یک قالی دو متر در دو متر ونیم در سال 917 هجری قمری در قزوین برای ولایتعهدی شاه تهماسب بافته شده که اکنون در این موزه است و از جمله برترین آثار موجود در لوور است.

مقام سوم آسیا و ششم جهان ایران از نظر وجود ظرفیت گردشگری

کرم‌پور کسب درآمد بالا و رشد اقتصادی فرانسه را به دلیل حضور گسترده گردشگران در این کشور دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته 32 میلیارد یورو از طریق جذب توریست و گردشگر درآمد داشتند.

وی افزود: ایران از نظر دارا بودن ظرفیت‌های جذب گردشگری در آسیا بعد از هند و دارای مقام سوم و در جهان بعد از فرانسه، ایتالیا، مصر، هند، چین دارای مقام ششم است اما در سال 2016 تنها نیم درصد حضور گردشگران خارجی را به خود اختصاص داده بودیم درحالیکه ایران کشوری است که ب دلیل تنوع موقعیت‌های مکانی و جغرافیایی برای تمامی فصول قابلیت گردشگر پذیری دارد .

از شرق تا غرب پاریس

این استاد دانشگاه با اشاره به برخورد مردم فرانسه و فرهنگ عمومی این کشور در برخورد با مسافران خارجی گفت: مردم فرانسه برخلاف انگلیس دارای خلق و خویی گرم و همانند ایرانیان هستند، آن‌ها بسیار مهمان‌نواز و خوش برخورد هستند و بسیار سریع با گردشگران و ایرانیان اخت می‌گیرند.

وی تصریح کرد: این شهر به خاطر وجود وسایل ترددی ارزان و راحت به یکی از کشورهایی تبدیل شده که حمل و نقل از شما تا جنوب و شرق به غرب را راحت کرده و وجود مترو با فاصله ایستگاه‌های بسیار کم یا قطارهای دریایی این تردد را آسان‌تر و مکان‌های دیدنی را قابل دسترس‌تر کرده است.

کرم‌پور با اشاره به موقعیت‌های جغرافیایی مختلف فرانسه گفت: در پاریس که یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای فرانسه است به وضوح می‌توان شاهد فرهنگ‌های مختلف بود برای مثال هرچه به جنوب این شهر نزدیک شوید به خاطر سکونت پاپ‌ها در این منطقه بافت شهر مذهبی‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه فرانسویان برخلاف شرقی‌ها در بطن فلسفه غذا را یک موهبت الهی دانسته و برای آن ارزش بسیاری قائل هستند، ادامه داد: هرچه به سمت شرق این شهر حرکت کنید این شهر خوشمزه‌تر و خوراکی‌تر می‌شود به نوعی به خاطر اینکه آن‌ها برای غذا ارزش بسیاری قائل‌اند و زمان زیادی را برای صرف غذا می‌گذارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از نظر غذایی نیز به ما نزدیکی بسیاری دارند و در مصرف گوشت و قارچ صرفه‌جویی نمی‌کنند البته وجود نان‌های متنوع و با کیفیت و وجود همیشگی سالاد نیز از دیگر ویژگی‌های خوشمزه این کشور است همچنین که فرانسویان برای پنیر ارزش بسیاری قائل‌اند و بالغ بر بیش از 100 نوع پنیر دارند.

این استاد دانشگاه درباره برج ایفل خاطرنشان کرد: برج ایفل که یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف دنیاست در این شهر بیشتر به دلیل ساخت آن، به یکی از شاهکارهای تکنیکی معماری تبدیل شده و مخاطبان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما