شناسهٔ خبر: 22663803 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

آفتاب سوزان خوزستان؛ از تهدید تا فرصت‌

R41468/P1014142/S6,57/CT7

آفتاب سوزان خوزستان می‌توان فرصتی مغتنم شمرد و آن را در جهت کاهش بار مصرفی شبکه برق مورد بهره برداری قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، چند سالی است که با شروع فصل گرما و افزایش قابل توجه دمای هوا، روال کاری ادارات استان خوزستان تغییر می‌کند. گرچه گرمای هوا و افزایش مصرف آب و برق در فصل تابستان مسئله تازه ای نیست اما کاهش ساعت کاری ادارات تنها تدبیر مسئولان استانی بوده که به عقیده برخی از کارشناسان این موضوع حذف صورت مسئله است و نه راه حل مقابله با این پدیده دائمی.

با توجه به پیشرفت علم و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر امروزه نور خورشید و گرمای آن به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود که می‌توان با بکارگیری کلکتورهای خورشیدی از این منبع بی‌پایان برای استفاده از انرژی پاک و کم هزینه بهره برد.

ایران از نظر میزان دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ها و در ردیفی بالاتر از میزان متوسط جهانی قرار دارد و خوزستان نیز به دلیل دارا بودن روزهای آفتابی زیاد در طول سال، موقعیت مناسبی در این زمینه دارد.

یک مصوبه!

29 شهریور ماه سال گذشته هیئت دولت، وزارتخانه‌‌ها، موسسات دولتی، نهادها و شرکت‌های دولتی را ملزم کرد که 20 درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

بر اساس این مصوبه وزارتخانه‌‌ها، موسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های دولتی موظفند تا مدت 2 سال حداقل 20 درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند.

استانداری خوزستان پایلوت استفاده از انرژی‌های خورشیدی ‌شود

استاندار خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره ملزم بودن موسسات و نهادهای دولتی برای استفاده از انرژی خورشیدی می‌گوید: جایی ندیدم که دولت، ادارات را ملزم به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر کرده باشد و این مصوبه در خاطرم نیست هرچند توصیه‌هایی شده است.

غلامرضا شریعتی با بیان اینکه در حال بررسی برنامه‌ها برای پایلوت قرار دادن استانداری خوزستان در جهت استفاده از انرژی خورشیدی هستیم، می‌افزاید: باید همه ابعاد این تصمیم را بسنجیم تا توجیه اقتصادی طرح را بررسی کنیم و کارها را با فکر پیش ببریم.

شریعتی درباره این موضوع که آیا کاهش ساعات اداری حذف صورت مسئله و یا یک راه حل است؟ عنوان می‌کند: با توجه به اینکه شدت گرمای هوا هرساله تکرار نمی‌شود، کاهش ساعت کاری ادارات به نوعی حذف صورت مسئله نیست. امسال شرایط آب و هوایی، کاهش باران و شدت خشکسالی سبب گرم شدن هوا شد و گرنه سال گذشته شاهد این وضعیت نبودیم.

اگر چه شریعتی کاهش ساعات اداری را به نوعی حذف صورت مسئله نمی‌داند و معتقد است که «بالاخره اگر طرح کاهش ساعات اداری انجام نشود میزان مصرف برق بالا می‌رود و ممکن است مصرف بالای برق سبب شود کل برق استان با مشکل مواجه شود» اما آنچه که در این راستا به ذهن متبادر می‌شود چشم پوشی از مسائل کوچک برای رخ ندادن مشکلات بزرگتر است و این را به نوعی می‌توان انتخاب بین بد و بدتر دانست در حالی که راه حل سومی وجود دارد.

جایگاه پدافند غیرعامل در طرح‌ها

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور چندی پیش گفته بود «آمریکا طرحی به نام نیتروزئوس طراحی کرده که زیرساخت‌های برق ایران به عنوان هدف سایبری طرح تعریف شده لذا باید آمادگی‌های لازم توسعه یابند».

این امر گرایش به سمت توسعه و گسترش استفاده از انرژی‌های خورشیدی را دوچندان می‌کند در همین زمینه محمد حری مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به مصوبه هیئت دولت در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر می‌گوید: قطعا این موضوع به بحث پدافند غیرعامل مرتبط می‌شود و ما نیز به دنبال استفاده از انرژی‌های خورشیدی در سطح استان هستیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان در پاسخ به این سوال که آیا کاهش ساعات اداری می‌تواند به نوعی مخالف پدافند غیرعامل باشد، بیان کرد: پدافند غیرعامل به دنبال استمرار خدمات‌رسانی است و هرچه که در خدمات‌رسانی اختلال ایجاد کند از نظر پدافند غیرعامل اشکال است.

خوزستان و انرژی خورشیدی

رستمی یکی از فعالان در حوزه منابع تجدید پذیر به خبرنگار تسنیم می‌گوید: پتانسیل احداث نیروگاه خورشیدی در هر منطقه با توجه به پارامترهای مختلفی سنجیده می‌شود؛ اگرچه در خوزستان به علت گرمای هوا مقداری از راندمان نیروگاه کاسته می‌شود ولی در مجموع و به دلیل وضعیت مناسب تابش خورشید، استان خوزستان جزو استان‌های با ظرفیت مناسب در استفاده از انرژی خورشیدی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه استان خوزستان از نظر اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی خورشیدی مناسب است، عنوان می‌کند: به طور مثال در خوزستان نیروگاه یک کیلووات در یک سال 1800کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی تولید می‌کند که این میزان مناسب و به‌صرفه است. احداث یک نیروگاه 20 کیلو وات خورشیدی کمتر از دو هفته زمان می‌برد.

ریزگردها مانع نیست

این فعال حوزه انرژی می‌افزاید: همچنین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) تفاهم‎نامه‌ای با شرکت توزیع نیروی برق اهواز و خوزستان منعقد کرد که این شرکت‌ها بتوانند با جذب سرمایه‌گذار جهت نصب نیروگاه‌های خورشیدی بر بام منازل مسکونی، انرژی خورشیدی تولیدی را از منازل خریداری کنند. ادارات می‌توانند با احداث نیروگاه‌های خورشیدی بخشی از انرژی مصرفی خود‌ را از این طریق تامین کنند و در نتیجه بخشی از بار مصرفی از شبکه برقی را کاهش دهند.

رستمی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئله ریزگردها برای نیروگاه‌های خورشیدی می‌توانند مشکل‌ساز شود، تصریح می‌کند: وجود ریزگردها در این زمینه مسئله خاصی نیست و می‌توان با یک برنامه ریزی تعمیر و نگهداری مناسب و با شستشوی سلول‌های خورشیدی تاثیر گرد و غبار را بر عملکرد نیروگاه خورشیدی به حداقل رساند.

بخش‌نامه‌ای یتیم و گنگ!

حمیدی یکی از کارآفرینان نمونه کشوری که در ساخت توربین‌های بادی با خواستگاه مناطق پرتراکم فعالیت می‌کند در زمینه مصوبه دولت چنین می‌گوید: متاسفانه ادارات در این زمینه شانه خالی می‌کنند چرا که این بخشنامه بار اجرایی ندارد و هیچ ارگانی مسئول مستقیم پیگیری این مصوبه نشده است.

وی با بیان اینکه این بخشنامه، بخشنامه‌ای یتیم است، ادامه می‌دهد: در تحقق این بخشنامه گام‌های عملی برداشته نشده است؛ البته این بخشنامه گنگ است و برای دستگاه‌ها توضیح داده نشده و برخی از نهادها و ارگان‌ها نیز دغدغه کاهش بار مصرف برق از شبکه با استفاده از انرژی‌های نو را ندارند در حالی که شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی برای رشد این صنعت( استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر) ظرفیت زیادی دارند.

ادارات را  مجاب کنید

به گزارش تسنیم متاسفانه خوزستان در جذب سرمایه‌گذار خصوصی و نیز موارد مطرح شده ضعیف بوده همچنین باید ادارات را برای سرمایه‌گذاری در این زمینه مجاب کرد. با توجه به همزمانی پیک مصرف برق (ساعت 15 تا 17) و پیک تابش خورشید، می‌توان از طریق راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و تولید برق برای ادارات مانع کاهش ساعات کاری ادارات شد.

گرما در خوزستان نه از فصل تابستان بلکه از فصل بهار شروع می‌شود از این رو با توجه به اینکه تا پایان سال 4 ماه فرصت باقی است متولیان امر می‌بایست از هم‌اکنون مسئولان ادارات را برای اجرایی ساختن مصوبه هیئت دولت ملزم کنند.

انتهای پیام/

نظر شما