شناسهٔ خبر: 22663757 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دیدار با ولادیمیر پوتین

عمر البشیر:سودان با مداخله آمریکا درامور کشورهای عربی وایران مخالف است

مسکو - ایرنا - عمر البشیر رئیس جمهوری سودان دردیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، مخالفت کشورش با مداخله آمریکا در امور کشورهای عربی و ایران را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، دیدار ولادیمیر پوتین وعمرالبشیر بعد از ظهر روزگذشته در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه انجام شد و دستور کار مذاکرات دو طرف طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه روسیه و سودان و برخی مسائل مهم بین المللی ازجمله اوضاع خاورمیانه را در برگرفت.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه به نقل از سخنان عمر البشیر نوشت: به توسعه روابط دوستانه با روسیه اهمیت فراوان قائلیم. از روسیه بخاطر مواضع خود در عرصه بین المللی قدردانی می کنیم و موضع این کشور در دفاع از سودان را مهم می دانیم.
وی ادامه داد: در بسیاری از مسائل مهم بین المللی و منطقه ای مواضع مشترک داریم.در وهله نخست مخالف مداخله آمریکا در امور داخلی کشورهای عربی هستیم و این شامل دخالت واشنگتن در امور ایران نیز می شود.
رئیس جمهوری سودان گفت: مسائلی که منطقه با آن روبرو شده به دلیل مداخله آمریکا به وجود آمده و وضعیتی که در مورد کشور ما به وجود آمد که به دو بخش تقسیم شد به همین دلیل بروز کرد. این سیاست آمریکا بود که پیامد آن تقسیم کشور به دو پاره بود و این مساله وضعیت را بدتر کرد و نیاز به دفاع در برابر سیاست ها و اقدامات خصمانه آمریکا داریم.
عمر البشیر گفت: علت بروز وضعیت کنونی سوریه هم دخالت های آمریکا است که بر اثر آن چنین فاجعه ای در کشور سوریه به وقوع پیوسته است. بر این باوریم که صلح در سوریه بدون بشار اسد رئیس جمهوری این کشور به دست نمی آید.
وی ادامه داد: معتقدیم که اگر روسیه به مسائل سوریه ورود نمی کرد، این کشور از دست می رفت. در این رابطه خواهان توسعه روابط با روسیه در تمام عرصه ها هستیم.
البشیر گفت: در مورد همکاری های فنی -نظامی هم باید بگویم سلاح های ارتش سودان روسی است و این مربوط به تسلیحات نیروی زمینی و هوایی می شود.
وی با اشاره به دیدار خود با سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه گفت: دولت سودان برنامه تجهیز نیروهای مسلح به سلاح های جدید و پیشرفته را اجرا می کند و با شایگو در مشارکت در این عرصه توافق کردیم .و امیدواریم روسیه در این عرصه کمک کند.
رئیس جمهوری سودان همچنین خواستار ارتقاء سطح همکاری های نظامی کشورش با روسیه شد و گفت که سودان وابسته نظامی در این کشور منصوب می کند.
عمرالبشیر همچنین به اوضاع نگران کننده منطقه دریای سرخ اشاره کرده و افزود: بر این باوریم که مداخله امریکا در امور این منطقه مشکل آفرین است. می خواهیم این مساله را با توجه به امکان استفاده از پایگاه نظامی در دریای سرخ بررسی کنیم.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در دیدار البشیر ابراز امیدواری کرد که دیدار وی به توسعه روابط مسکو و خارطوم کمک کند.
وی با اشاره به روند توسعه همکاری های اقتصادی روسیه و سودان از رشد 66 درصدی مبادلات بازرگانی ابراز خرسندی کرد و گفت که آهنگ رشد این همکاری سرعت می یابد.
پوتین گفت: سودان خریدار عمده غلات روسیه است و امیدواریم امسال تا یک میلیون تن غلات به کشور شما عرضه کنیم.
وی همچنین به دورنمای همکاری روسیه و سودان در عرصه انرژی اشاره کرد که حوزه هایی همچون اکتشاف، استخراج و تبادل منابع انرژی را در برمی گیرد. این همکاری ها نه فقط در عرصه مواد هیدروکربنی بلکه نیروی برق و توسعه انرژی هسته ای هم دورنمای خوبی دارد.
اروپام*391 **انتشاردهنده: عزیز موسوی
http://kremlin.ru/events/president/news/56163

انتهای پیام /*

نظر شما