شناسهٔ خبر: 22663703 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امیرعبدللهیان: برچیده شدن داعش بازی قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای را برهم زد

استانبول- ایرنا- دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: برچیده شدن و به تعبیر درست تر خرد شدن استخوان های گروه تروریستی داعش، بازی قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای را در خاورمیانه برهم زد.

صاحب‌خبر -

حسین امیرعبداللهیان که جهت شرکت در دهمین نشست مجمع بین المجالس آسیایی به استانبول سفر کرده است، روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: جمهوری اسلامی ایران و متحدان منطقه ای توانستند با غلبه بر گروه تروریستی داعش خدمت بزرگی به صلح و امنیت بین المللی بکنند و آرامش را برای همه کشورهای منطقه به ارمغان بیاورند.
وی نقش جمهوری اسلامی ایران در خرد شدن استخوان های داعش را محوری و مهم دانست و بیان کرد: ایران توانست در یک بازی سنگین منطقه ای و بین المللی این پیروی را رقم بزند که نتیجه آن هم برای کشور خودمان و هم برای مردم و کشورهای منطقه به خصوص مردم عراق، سوریه و لبنان بسیار موثر خواهد بود و موجب صلح و ثبات در منطقه خواهد شد.
وی خرد شدن استخوان های داعش در منطقه را در سطح ژئوپولتیکی دارای تاثیر بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: داعش به عنوان یک بازیگر دارای حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای که می خواست جغرافیای سیاسی منطقه را تغییر دهد و منطقه را به سمت تجزیه مطلوب طراحان محور آمریکا و رژیم صهیونیستی ببرد، امروز دیگر برچیده شده است.
وی اضافه کرد: ما امروز در مرحله ای قرار گرفته ایم که تمامیت ارضی کشورهای منطقه با اضمحلال داعش حفظ شده و ثبات و امنیت به مقدار بالایی به سمتی می رود که می توان از تثبیت وضعیت صلح و امنیت در منطقه صحبت کرد و قدم به قدم در این مسیر پیش رفت.
امیرعبداللهیان همچنین گفت: از نگاه برخی از بازیگران منطقه ای و عربستان سعودی، داعش طراحی و مهندسی معکوس ایجاد تشکیلاتی مثل حزب الله لبنان بود که سعودی ها با خطای راهبری برای مقابله و تشدید درگیری ها با شیعیان راه اندازی کردند، در حالی که باید برای ایجاد وفاق و همدلی در منطقه تلاش کرده و به حمایت از حزب الله در مقابل رژیم صهیونیستی می پرداختند.
وی اضافه کرد: آمریکایی ها و متحدان آنها نیز در راستای سیاست های کلان خود، سعودی ها را نیز در این مساله به بازی گرفتند و سعودی ها در حالی که فکر می کردند ابتکار عمل را در اختیار دارند، ولی در واقع آنها هم جزئی از بازی کلان عوامل رژیم صهیونیستی و طراحان صهیونیستی در آمریکا و در منطقه بودند.
وی بیان کرد: چنین توطئه بزرگ و همه جانبه ای در سطح بین المللی شکل گرفته بود و مقابله با آن امر دشواری بود که در مجموع این پیروزی با جانفشانی شهدای مدافع حرم حاصل شد.
وی افزود: در چنین روزهایی برای این که ما بتوانیم شکست و خرد شدن استخوان های داعش را در سطح بین المللی به هم تبریک بگوییم، باید از شهدای مدافع حرم و کسانی که جانفشانی کردند، یاد بکنیم.
وی گفت: داعشی که قرار بود خلافت اسلامی به سبک مورد نظر تروریست ها و وهابی ها در سطح منطقه تشکیل بدهد، به کلی فروپاشیده ولی آیا این که پدیده تروریسم و رگه ها و اشکال جدید تروریسم ظرفیت دارد که در منطقه ایجاد شود، به نظر می رسد که تا زمانی، فکر وهابی و افراط گرایی در منطقه وجود داشته باشد و تروریسم تکفیری در منطقه خاموش نشود، هر لحظه ممکن است این خطر به شکلی دیگر و با رگه های دیگر در جغرافیای سیاسی منطقه نمایان شود.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل تاکید کرد: با این حال، در مجموع اثر روانی شکست و فروپاشی داعش خیلی مهم است و خرد شدن استخوان داعش به مقدار زیادی آن احتمال قدرت گرفتن دوباره چنین تشکیلاتی را کاهش می دهد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

انتهای پیام /*

نظر شما