شناسهٔ خبر: 22663413 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید:

برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور باید به بنیان‌های اندیشه‌ای بازگردیم

مؤمنی با ابراز تأسف از وضعیت نابسامان اقتصادی کشور، گفت: به قاعده‌ راهنمایی فیلسوفان و تاریخ شناسان بزرگ علم،‌ وقتی اوضاع دچار بحران می‌شود باید به بنیان‌های اندیشه‌ای بازگشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فرشاد مؤمنی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، امروز در همایش بزرگداشت نخستین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله سید عبد‌الکریم موسوی اردبیلی که در سالن همایش‌های دانشگاه مفید برگزار شد، بیان داشت: مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی در دوران حیاتشان منشأ خیر و برکت برای جمهوری اسلامی ایران بودند.

مؤمنی با بیان این که در دنیای واقعی امر انتزاعی مجردی به نام اقتصاد وجود ندارد که مستقل از وجوه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد، اظهار داشت: فهم اندیشه‌های اقتصادی مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی هم طبیعتاً بدون شناخت منظومه‌ اندیشه‌های این عالم برجسته امکانپذیر نخواهد بود.

وی با ابراز تأسف از وضعیت نابسامان اقتصادی کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران در عصر کنونی از جنبه اقتصادی شرایط بسیار خطیر و نگران کننده‌ای را تجربه می‌کند. از این رو به نظر می‌رسد که ورود به بحث در رابطه با اندیشه‌های آن مرجع تقلید از این زاویه مناسب‌تر باشد که همیشه به قاعده‌ راهنمایی فیلسوفان بزرگ علم و تاریخ شناسان بزرگ علم،‌ وقتی اوضاع دچار بحران می‌شود باید به بنیان‌های اندیشه‌ای بازگشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: امروزه در بازگشت به بنیان‌های اندیشه‌ای نوعی اتفاق نظر وجود دارد که قابلیت‌های توسعه‌ای هر کشور را بیش از هر چیزی از طریق سنجش قدرت انعطاف آن کشور برای رویارویی با شوک‌های کوچک و بزرگ آن کشور می‌فهمند و این قدرت انعطاف در واقع مهم‌ترین منبع سنجش فهم سطح توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی یک کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: شاید یکی از بزرگ‌ترین خطاهای راهبردی در دوران پس از جنگ تحمیلی در اداره کشور این بوده که برخی گمان می‌کردند امر اقتصادی با وجود غیراقتصادی قابلیت اصلاح شدن دارد.

عضو مؤسسه دین و اقتصاد گفت: در عصر کنونی نیز عده‌ای به صورت ناقص مفهوم رزیلینس(resilience) را به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح کرده و مطالبه می‌کنند که توان مقاومت اقتصاد ملی بالا برود.

وی افزود: در محافل علمی و اقتصادی کشور هیچ‌گاه مشاهده نشده است که یک سؤال اندیشه‌ای راهبردی به این مضمون مطرح شود که بدون توجه به استلزامات اقتصادی در ساحت‌های فرهنگ، سیاست و اجتماع، آیا می‌شود اصلاح و بهبودی در ساحت اقتصاد پدید آورد؟!

متخصص روش‌شناسی علم اقتصاد عنوان کرد: بدون توجه به آنچه بیان شد، برای بهبود وضعیت کشور حرف‌هایی زده می‌شود، کارهایی انجام می‌شود و منابع گسترده‌ای نیز تخصیص داده می‌شود اما مردم آثاری از ارتقای کیفیت و افزایش توان مقاومت در اقتصاد ملی مشاهده نمی‌کنند.

وی با بیان این که باید به بنیان‌ها بازگردیم، اظهار داشت: هر چند که برگشت به این بنیانها بسیار سرنوشت‌ساز است، ولی برخورد سهل‌انگارانه می‌تواند بسیار پرهزینه باشد کما اینکه کشور ما امروزه دارای چنین مشکلی است./878/۲۰۲/ح

نظر شما