شناسهٔ خبر: 22663095 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

هشدار سازمان ملل متحد درباره قحطی در یمن

واحدمركزي خبر

جیمی مک گولدریک گفت محافل بین المللی هشدار می دهند اگر زیرساخت‌ها در یمن بیشتر از این ویران شود، قحطی در این کشور در سه یا چهار ماه آینده حتمی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، جیمی مک گولدریک هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، در گفتگو با این شبکه درباره وضع مردم یمن گفت: ائتلاف سعودی اعلام کرده است بندر حدیده برای محموله های بشردوستانه باز شده است. همچنین گفته می شود که فرودگاه صنعا نیز باز شده است.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا محموله ها به داخل یمن ارسال شده یا قرار است ارسال شود؟ گفت: به ما گفته شده است این فرودگاه و بندر بازگشایی شده است بنابر این ما می توانیم درخواستهای خود را برای ارسال محموله های امدادی بدهیم. بنابر این پیش بینی ما این است تا امشب فرایند عادی این کار آغاز شود و امیدواریم پروازها از فردا از سر گرفته شود. بنابراین عملیات انتقال کمک‌ها به داخل یمن هنوز شروع نشده است.
مک گولدریک در پاسخ به این سئوال که آیا فشار کافی بر طرف‌های دخیل در این بحران وارد شده است یا اینکه این طرف‌ها اصلا حرف گوش نمی کنند؟ نیز گفت: در بالاترین سطوح از طرف کشورهای مختلف و همچنین خود سازمان ملل متحد در حال تلاش می شود و در نتیجه همین تلاش‌هاست که امروز چنین اتفاقی می افتد. دبیر کل سازمان ملل متحد نامه ای نوشت و در آن خواستار باز شدن بندر و فرودگاه یمن شد. سازمان ملل متحد قرار است گروهی بین المللی را به ریاض اعزام کند تا درباره برخی نگرانی‌هایی که ائتلاف سعودی دارند با آنها گفتگو کند. فقط بخش بشردوستانه قضیه نیست که ما را نگران کرده و باید کارهایی انجام دهیم بلکه مسائل تجاری را نیز باید حل کنیم زیرا کمبود سوخت در یمن مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. بنابراین ما تلاش می کنیم تا انتقال سوخت به یمن نیز در چارچوب کمک‌های بشردوستانه به یمن انتقال پیدا کند.
وی در پاسخ به این سئوال که ما اخبار و گزارش‌های زیادی درباره شیوع وبا و دیفتری و قحطی در یمن پخش کرده ایم. به نظر شما از زمانی که ارسال این کمک‌ها آغاز شود تا زمانی که افراد شما در حوزه میدانی بتوانند این کمک‌ها را به نیازمندان برسانند، چه قدر طول می کشد؟ گفت: محاصره یمن باعث شده است انتقال کالاهای اساسی از جمله غذا و دارو به داخل یمن مختل شود و در نتیجه قیمت مواد غذایی در یمن به شدت بالا رفته است. هم اکنون زندگی چندین میلیون نفر در یمن به طور کامل به تلاش‌های ما وابسته شده است. ما آب آشامیدنی سالم برای چهار میلیون نفر در یمن تامین می کنیم. این در حالیست که مردم یمن با خطر قحطی هم روبرو هستند.

وی افزود محافل بین المللی هشدار می دهند اگر زیرساخت‌ها در یمن بیشتر از این ویران شود، قحطی در این کشور در سه یا چهار ماه آینده حتمی است. در حالی‌که خطر وبا در یمن رو به کاهش است، ما نگران شیوع دیگر بیماری‌ها و قحطی در این کشور هستیم و محاصره یمن تاثیر منفی بر تلاش‌های ما دارد. بنابر این خوشحالیم در خصوص کاهش محاصره یمن شاهد گشایشی هستیم.

نظر شما