شناسهٔ خبر: 22662509 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد علم فلسفه دانشگاه صنعتی شریف: فراگیری علم تقلیدی کورکورانه نباشد

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مهدی گلشنی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت برگزاری همایش ملی بررسی اندیشه‌های استاد علامه جعفری، افزود: دانشمندانی مانند فارابی هرگز مباحث را تقلیدی نپذیرفتند و آن را توسعه داده و یا راه جدیدی در این راستا ایجاد کردند اما در زمان کنونی در محیط مان با پذیرش تقلیدی روبه رو هستیم.
وی با بیان اینکه مشکل اساسی ما دوختن نگاه‌ها به غرب است، اظهارکرد: استاد علامه جعفری همواره موارد را بررسی کرده و چیزهای مفید را فرامی‌گرفت و موارد غیر مفید را هم نقد می‌کرد.
استاد فیزیک و علم فلسفه دانشگاه صنعتی شریف یادآوری کرد: این عالم ربانی استقلال اندیشه داشت و ما باید این شخصیت ارزشمند را چراغ راهی برای خود قرار دهیم.
گلشنی با بیان اینکه مخالف استفاده علوم غرب نیستیم بلکه باید همه چیز را نقادانه بسنجیم، ادامه داد: در غرب انتقاداتی برای نظریات اندیشمندان ارائه‌ می‌شود در حالی که این انتقادها در محیط ما منتقل نمی‌شود.
وی با تاکید بر این‌که ملاک ما شیخ مفید است، گفت: زمانی که یکی از کتاب‌های شیخ صدوق به شیخ مفید رسید، این عالم ربانی کتاب را بسیار عالمانه و آزاد منشانه نقد کرد، علامه جعفری نیز نمونه‌ای از این آزاداندیشان بود و این آزاداندیشی را باید در وجود خود نهادینه کنیم.
استاد فیزیک و علم فلسفه دانشگاه صنعتی شریف اظهارکرد: ما در معرض تهاجم فرهنگ غرب هستیم و بزرگان غرب می‌خواهند فرهنگمان را تغییر دهند تا مشکلی با ما نداشته باشند.
گلشنی افزود: انتظار ما از همایش ملی بررسی اندیشه‌های علامه جعفری این است که تعدادی از اساتید و اندیشمندان پیام‌های اصلی آن را دریافت کرده و مقاله نوشته و اندیشه‌های علامه جعفری را در جامعه مطرح کنند.
دبیر این همایش هم با اشاره به اینکه در همایش ملی بررسی اندیشه های فلسفی علامه جعفری چهره‌های ملی و منطقه ای حضوری چشمگیر داشتند، افزود: شناخت مفاخر جزو دغدغه‌های اصلی کشوراست و باید برای معرفی مفاخر کشورمان تلاشهای بیشتری صورت گیرد.
حجه الاسلام شربیانی افزود: این همایش دو روزه در چهار محور علم و دین، معرفت شناسی، فلسفه هنر و فلسفه حقوق بشر برگزار شد که در آن اندیشمندان و فلاسفه به بیان نکته نظرات خود پرداختند.
وی با بیان اینکه ۱۱۴ مقاله به دبیرخانه همایش ملی بررسی اندیشه‌های علامه جعفری رسیده بود افزود : از میان مقالات رسیده 60 مقاله انتخاب شده بود که ۲۷ مقاله علمی پژوهشی، ۱۷ مقاله ترویجی و ۱۴ مقاله علمی تخصصی بود.
دبیر همایش ملی بررسی اندیشه های فلسفی علامه جعفری، رونمایی از مجموعه آثار علامه و تندیس وی از دیگر برنامه‌های جنبی این همایش اعلام کرد که در مراسم اختتامیه انجام شد.
استاد علامه محمد تقی جعفری سال ۱۳۰۴ شمسی در تبریز متولد شد و پس از تحصیلات عالیه علوم اسلامی، در محضر آیات عظام میرزا فتاح شهیدی، شیخ محمدرضا تنکابنی، شیخ کاظم شیرازی، سید عبدالهادی شیرازی، سید ابوالقاسم خویی و سید محسن حکیم کسب فیض کرد.
تاکنون بیش از هشتاد اثر از آثار استاد به طبع رسیده و چاپ برخی از آنان همچون شرح مثنوی در ۱۵ جلد، بار‌ها تجدید شده است.
بیش از ۶۰ کتاب و مقاله دیگر استاد علامه جعفری، هنوز منتشر نشده است.
علامه محمدتقی جعفری پس از عمری تلاش و تکاپو در 25 آبان سال 1377 خورشیدی به رحمت ایزدی پیوست و در شهر مقدس مشهد در حرم مطهر امام رضا (ع) در دارالزهد به خاک سپرده شد.
به گزارش ایرنا همایش ملی بررسی اندیشه‌های استاد علامه جعفری طی روزهای اول و دوم آذر با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران در تبریز برگزار شد.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: پرویز انصاری
8023/3071

انتهای پیام /*

نظر شما