شناسهٔ خبر: 22662496 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

تنظیم ضربان قلب توسط ایمپلنت جدید

محققان یک ایمپلنت انعطاف‌پذیر ساختند که دور قلب قرار گرفته و با فشار دادن عضلات قلب بیمار موجب خون‌رسانی مناسب به بدن می‌شود.

صاحب‌خبر -

شفا آنلاین>سلامت>محققان یک ایمپلنت(implant) انعطاف‌پذیر ساختند که دور قلب قرار گرفته و با فشار دادن عضلات قلب بیمار موجب خون‌رسانی مناسب به بدن می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،برای ساخت این ابزار از یک بافت سخت به همراه مفاصل رباتیک انعطاف‌پذیر استفاده شده است تا امکان پمپ کردن موثر خون توسط بطن‌های قلب بیمار فراهم شود. در واقع این وسیله شامل یک اهرم جمع‌شونده است که روی آن پوشیده شده است و درون بطن قلب قرار می‌گیرد. این ساختار روی دیواره بین بطن‌های قلب محکم می‌شود. در قسمت خارجی قلب نیز ساختاری متشکل از مفاصل نرم کارگذاشته می‌شود که دور بطن قرار می‌گیرد. بدین ترتیب مفاصل بیرونی به طور متناوب و منتطبق با الگوی صحیح ضربان قلب، عضلات آن را فشار می‌دهند و اهرم درونی بطن، حرکت دیواره آن را کنترل می‌کند تا ضربان قلب به‌طور دقیق‌تر انجام شود. پس از توقف عملکردمفاصل، نوارهای کشسان ویژه‌ای دیواره قلب را به وضعیت اصلی آن باز می‌گردانند تا بطن قلب پر از خون شود.

در روش‌های متداول پمپ خون به دلیل تماس خون بیمار با تجهیزات مکانیکی لازم است شخص بیمار داروهای ضد عفونت مصرف کند و این امر به ویژه برای بیماران قلبی بسیار دشوار است. اما در این سیستم جدید خون بیمار با اجزای رباتیک تماس مستقیم ندارد و نیازی به مصرف داروهای ضد عفونت نیست.

این ابزار قادر است بین بطن چپ یا راست قلب یکی را انتخاب کرده و عملکرد آن را بهبود بخشد. این ویژگی برای افرادی که دچار بیماری‌های مادرزادی قلبی هستند و یکی از بطن‌های قلب آن‌ها به درستی عمل نمی‌کند، کارآیی دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما