شناسهٔ خبر: 22662437 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

به همت مرکز جامعه المصطفي تبريز؛

نشست تخصصی جهان‌شهر معنوی در تبریز برگزار شد

نشست تخصصی جهان‌شهر معنوی به همت مرکز جامعه المصطفی العالمیه تبریز، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دیگر نهادهای حوزوی استان در تبریز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، نشست تخصصی جهان شهر معنوی عصر امروز به همت مرکز جامعه المصطفی العالمیه تبریز، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و دیگر نهادهای حوزوی استان با حضور طلاب، اساتید و دانشجویان مراکز آموزش عالی در سالن شهریار دانشگاه آزاد تبریز برگزار شد. 

حجت الاسلام بخت آور، رييس مرکز جامعه المصطفي العالمیه تبريز در این نشست تخصصی با اشاره به شهرهای مقدس قم و مشهد در ایران اسلامی اظهار داشت: انوار قدسی منتشر شده از این دو شهر معنوی کشور جاذبه‌ای به گستره جهان اسلام دارد که هر یک نقشی مؤثر در شئون مختلف زندگی ملت‌های مسلمان داشته است.

وی با اشاره به تعاریف ارایه شده از جهان‌شهر معنوي گفت: جهان شهر و شهر جهانی، از اصطلاحات جدیدی است که امروزه در حوزه‌های اجتماعی و مباحث شهرنشینی و بسیاری از حوزه‌های فرهنگی و سیاسی مطرح شده است. شهرهای جهانی براساس برخی از شاخصه‌های انتخابی در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ، امکانات زیربنایی و ارتباطات، رتبه‌بندی می شوند.

حجت الاسلام بخت‌آور با بیان این‌که شهر مقدس مشهد نماد عینی جهان‌شهر معنوی است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند؛ «آستان قدس ظرفیت فرهنگی عظیمی است که می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند»، شهر مقدس مشهد به خاطر وجود مبارك حضرت امام رضا(ع) شهر معنوي ایران اسلامی است. 

وی با بیان این‌که تبريز و نقش آن در توسعه فرهنگ شيعه مي تواند اين شهر را نيز به جهان شهر معنوي تبديل كند، تصریح کرد: تبریز به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع شناخته می‌شود، به عبارتی مذهب شیعی برای اولین بار در تبریز رسمی اعلام شده و به سراسر کشور گسترانده شده است.

رييس مرکز جامعه المصطفي العالمیه تبريز به اهميت نقش مرکز جامعه المصطفي العالمیه در طراحی جهان شهر معنوی اشاره كرد و گفت: جامعه المصطفي تنها نهاد علمی دنياي شيعي است كه طلابی با بيش از يك صد مليت مختلف دارد و در بيش از 60 كشور جهان مراكز علمي آموزشي فعال دارد كه مي تواند پلي براي ايجاد يك شهر معنوي باشد.

همچنین عزیز جوانپور، رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در سخنانی با بیان این‌که تفکر جهان شهر معنوی آرمان نیست، بلکه قابل تحقق و امکان پذیر است، اظهار داشت: تفکر شیعه تفکری مبتنی بر آموزه های اهل بیت(ع) است و زمینه ساز تمدن اسلامی است، هر چند داعش در سال‌های اخیر تلاش کرد چهره ای خشن از اسلام به نمایش بگذارد.

وی با بیان این‌که جهان‌شهرهای معنوی نقش مهم و محوری در تحقق تمدن نوین اسلامی دارند، افزود: این همایش به دنبال شناسایی جهان‌شهرهایی است که نقش اساسی در تمدن اسلامی ایفا می کنند، از سوی دیگر هدف از برگزاری این نشست علمی تحکیم وحدت بین حوزه و دانشگاه است./935/پ۲۰۲/ب۱

نظر شما