شناسهٔ خبر: 22661900 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

جامعه تئاتر به سوگ مجید واحدی‌زاده نشست + تصاویر

R41374/P1377/S6,49/CT7

مراسم تشییع و تدفین مرحوم مجید واحدی‌زاده، هنرمند تئاتر کشور با حضور مسئولان، هنرمندان استانی و کشوری، هواداران و مردم هنردوست اردبیل از مقابل مجموعه فرهنگی فدک به محل قطعه هنرمندان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مردمی که همواره عادت به تماشای ایستادن مجید واحدی زاده در صحنه تئاتر و هنرنماییش داشتند، اینبار با اندوهی توصیف ناپذیر، شاهد غروب غم انگیر مجید تئاتر اردبیل از صحنه بودند، غروبی غم انگیز ترین روز  تئاتر کشور را رقم زد.

واحدی‌زاده که به عنوان یکی از موفق‌ترین فرد در جامعه تئاتر استان محسوب می‎شد، در اثر ایست قبلی درگذشت که این حادثه باعث شوک تمام هنر دوستان شد، چرا که در این روزها با جشنواره تئاتر معلولان از همه دوستانش دلربایی می‌کرد و محبتش همه را بیشتر از هنر تئاتر، مجذوب هنر مهربانیش کرده بود.

وی که در سال 1347 در اردبیل متولد شده بود بازی در تئاتر و تلویزیون را در سال 1359 آغاز به کار کرد و در سال 1369 توانست نمایشنامه عروسک‌ها اثر بهرام بیضایی، اولین کارگردانی خود را تجربه و در جشنواره های مختلفی به بهترین شکل حضور پیدا کند که نه تنها باعث رشد تئاتر اردبیل، بلکه سبب معرفی تئاتر ایران در کشورهایی از جمله آلمان و آذربایجان شده بود.

واحدی‌زاده همچنین دارای گواهینامه درجه 2 هنری معادل کارشناسی ارشد با رویکرد کارگردانی تئاتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به عنوان یکی از سی چهره تاثیر گذار تئاتر در سی سال پس از انقلاب اسلامی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

مراسیم تشییع این هنرمند، با حضور هنرمندانی بود که خود را برای وداع آخر خود را به اردبیل رسانده بودند.

نگاه دلچسبی به خانواده تئاتر نمی‌شود

بهزاد فراهانی، رئیس انجمن بازیگران تئاتر کشور و عضو عالی شورای هنرمندان با حضور در مراسم تشییع گفت: نگاه من به مجید را بدانید:
«سالها باید تا یک ذره اندر آفتاب/لعل گردد در بدهشان یا عقیق در یمن» من به عنوان مسئول انجمن تئاتر کشور و عضو شورای عالی هنرمندان شهرهای این ملک را خوب میشناسم و هنرمندانش را خوب تر،مجبورم به دل نوشته هاشون تن بدهم،پای سفره ی فقیرانهشان بنشینم و درد و دل خانوده معصومشان را بشنوم.

متاسفانه در این مملکت به خانواده تئاتر نگاه دلچسبی نشده و مطمئنا تاریخ ما هست که باید بگوید چه نگاهی به ما می‌شود و من یاد این طنز ناخوش دوره قاجار میافتم(زن مطرب نشو،مطرب فقیر،خوراک مطربان نان و پنیر)بچههای تئاتر به شرایطی کشیده شدهاند که همین نان و پنیر هم داره غارت می‌شود.

حرف آخرم این است که این سنبل،این پیش آهنگ خوب آرتیست تئاتر،چند تا خصلت داشت که اگر این خلصت‌ها نباشد هیچ آرتیستی، آرتیست نمی‌شود؛ یکی این که چشم پاک به نوامیس مردم داشته باشد، چشم پاک به اموال مردم داشته باشد ، میهن پرست باد، عاشق مردم، عاشق غم و غصههای مردم ،عاشق اشکها و خندههای مردم باشد، مجید اینهارا داشت،باید متفکر بود،اهل دل بود،اهل دانش بود،لازمه این در شرایط کنونی خرج فراوان است. 

مجید درباره شاهنامه تحقیق می‌کرد، چیزی که واقعا درسنامه ما هنرمندان تئاتر است و کارهای زیبایی که در این عرصه کرده بودو در این اواخر نگاه قشنگش به مدرنیته و آلوده نشدنش  خیلی مهم است، نگاه شما به ما هنرمندان نگاهی به عنوان امانت از شما پیش ما،این نگاه رو نباید خرج هر کس و ناکس ، هر دولت مردی کرد،این نگاه فقط باید برای مردم باشد و غیر این متاسفانه آرتیست، آرتیست نمی‌شود.

مجید این‌ها را هیچوقت در شعار نگفت ولی مطمئن هستم پیش هیچ دولت مردی زانو نزد؛ تئاتر صاف،پاک،صادق،تئاتر شرم وحیا،تئاتر غرور آذربایجان همه در وجود او خلاصه شده بود، اگر همه این خصائص را نتوانسته بود نشان دهد بخاطر این است که شرایطی خوبی برای کار کردن نبود این‌هارا ما میدانیم.

ما در تمام شهرستان های این ملک اندیشهورزی به زیبایی و قشنگی این مرد نداشتیم من تمام بچه هارو از شمال تا جنوب میشناسم،ما هنوز بزرگ مردی قد این مرد نداشتیم.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان اردبیل در مراسم تدفین در گفت و گو با خبرنگار تسنیم گفت: عروج عارفانه همکار عزیزمان که حین انجام وظیفه (تلاش برای برگزاری جشنواره ی تئاتر معلولان منطقه‌ای) را به تمام هنرمندان، اصحاب رسانه،خانواده محترمشان و تمام اهالی فرهنگ دوست و هنرپرور استان تسلیت عرض می‌نمایم.

اقای واحدیزاده از کارشناسان زبده در ضمینه تئاتر و نمایش بودند،در طول خدمتشان ما شاهد شخصیتی  بسیار ریزبین،دقیق،جدی از ایشان بودیم،می‌توان گفت در حرفه خود مجتهد، متخصص و در ضمینه هنر فاخر نمایش و تئاتر برای استان اردبیل تکیه گاه بودند.

ما این ضایعه را به تمام هنرمندان و جامعه هنری  کشورمان تسلیت عرض می‌کنیم و فقدان این عزیز بسیار جانگذار است،ارتحال این عزیز بسیار تاثر برانگیز است،شاید بتوان گفت مجید واحدی زاده در حیطه خود در استان بی مانند بود،انشالله شاگردان و همکارانش جای او را پر کنند و از این طریق روح این عزیز در دنیای دیگر هم شاد باشد و دعای گوی همکاران و جامعه هنری استان باشد.

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور نیز در پیامی چنین نوشت: شوک خبر درگذشت «مجید واحدی‌زاده» هنرمند خلاق و بااخلاق تئاتر کشور همه ما را مبهوت کرد، هنرمند متعهد و ارزشمندی‌ که در حین فعالیت در عرصه تئاتر، قلب نازنینش نابهنگام از حرکت باز ایستاد.

واحدی‌زاده که جزو هنرمندان تاثیرگذار تئاتر بعد از انقلاب محسوب می‌شود با همه  افتخاراتی که در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرد، هرگز راضی نشد شهر و دیار موطن خود را به مقصد پایتخت ترک کند و برای ارتقا و تعالی هنر نمایش شهر و استانش تمام توان و همت خود را مصروف داشت و در آخر در حالی که دبیری پنجمین جشنواره  تئاتر معلولان را برعهده داشت در حین انجام خدمت، ناباورانه این جهان خاکی را برای همیشه ترک کرد.

مجید واحدی‌زاده هنرمندی بسیار توانمند و کوشا بود که توانست با بهره‌گیری از خلاقیت و هنر خویش پله‌های ترقی را در تئاتر کشور طی کند و علاوه بر عرصه ملی در رویدادهای بین‌المللی تئاتر نیز بدرخشد، او انسانی شریف، متعهد، معتقد و هنرمندی مخلص، پرتلاش و خلاق بود که در سال‌های آغازین جریان تئاتر «بچه‌های مسجد» از جمله هنرمندان جوان و متعهد آن حرکت محسوب می‌شد. سال‌ها همکاری او با تئاتر حوزه هنری، برکات بسیاری برای تئاتر کشور به همراه داشت و بارها به عنوان نماینده  تئاتر حوزه هنری در رویدادهای مختلف، حضور درخشان خود را به رخ کشید.

فقدان ناباورانه این هنرمند نام‌آور تئاتر استان اردبیل، بسیار تاثربرانگیز است، از این رو درگذشت «مجید واحدی‌زاده»را به جامعه  تئاتر کشور به‌خصوص تئاتر استان اردبیل و خانواده آن مرحوم از صمیم قلب تسلیت گفته و برای او که نامش در برگ‌های افتخارات تاریخ تئاتر کشور ثبت شده است از خداوند یکتا، غفران و مغفرت خواستارم.

کاظم نظری بقا، شاعر اردبیلی نیز در فراق واحدی زاده چنین دست به قلم برد:

امروز باز سرزده از راه سررسید
ما را به درد و داغِ غریبی گداخت مرگ

همراه بی‌قرای پاییز برگ‌ریز
غمگین‌ترین نوای زمین را نواخت مرگ

زل زد کمی به چهره‌ی ما در سکانس سرخ
از ما به اشتباه یکی را شناخت مرگ

سهراب را دوباره به بازی گرفت و کشت
بر روی صحنه آمد و گردن فراخت مرگ

در ناگهانِ پرده‌ی پایان زندگی
آمد، خبر نکرد، کمین کرد و تاخت مرگ

اسطوره‌ی نمایش ما را ربود و برد
امروز باز آمد و با ما نساخت مرگ

با بردن مجید، یقین کرد بُرده است
با انتخابِ خوبِ خود این بار، باخت مرگ.

گزارش از بهرام آدشیرین پور 

انتهای پیام/

نظر شما