شناسهٔ خبر: 22661894 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیین بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت الله موسوی اردبیلی در قم برگزار شد

قم-ایرنا- آیین بزرگداشت نخستین سالگرد ارتحال آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع فقید تقلید، پنجشنبه شب با حضور علما، فضلا، طلاب، مسئولان و قشرهای مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش، در این آیین، حضرات آیات حسین نوری همدانی، سید موسی شبیری زنجانی، محمد علی علوی گرگانی و عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید، ابراهیم امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید هاشم حسینی بوشهری، محسن خرازی، مرتضی مقتدایی، فاضل لنکرانی، برخی اعضای دفتر رهبر معظم انقلاب، برخی اعضای مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه حضور داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین سید علی خیمنی، اعضای دفتر آیت الله سیستانی، جمعی از مسئولان استان و قشرهای مختلف مردم از دیگر حاضران این آیین بودند.
حجت الاسلام والمسلمین محمد فاضل کدکنی از استادان حوزه علمیه مشهد مقدس در این آیین، طی سخنانی با اشاره به نخستین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی گفت: آن مرحوم از مراجع عظام تقلید و فقهای برجسته حوزه علمیه، مدافع حریم مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و از شخصیت ها وعلمای اثرگذار کشور در قرن معاصر بود.
وی ادامه داد: از امتیازها و توفیق های مهم آن مرحوم، استفاده از محضر اساتید و برکات حوزه های علمیه نجف و قم بود و در نجف اشرف از محفل علمی بزرگانی مانند مرحوم حکیم، خویی، عبدالهادی شیرازی و سایر مراجع بزرگ استفاده کرد.
فاضل کدکنی خاطرنشان کرد: روح سرشار از استعداد آیت الله موسوی اردبیلی باعث شد تا در کنار تدریس و مباحث علمی و تربیت فضلا و شاگردان، با بهائیت آن روز به صورت جدی مبارزه داشته باشد.
وی تصریح کرد: در زمانی که خطر بهائیت منطقه را تهدید می کرد ایشان با انتشار کتاب و آثار علمی در نقد آنها و اعزام مبلغ به مقابله با این فرقه گمراه پرداخت.
مدرس حوزه های علمیه گفت: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی با همکاری برخی همفکران خود مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید باهنر کلاس های تفسیر را در حوزه علمیه قم دایر کرد.
وی با اشاره به خدمات مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی به انقلاب اسلامی گفت: ایشان شخصیتی معتقد به انقلاب اسلامی و شیفته استاد خود حضرت امام راحل بود و در همه مراحل نهضت در کنار امام راحل و بازوی توانا برای رهبر عظیم الشان انقلاب بود.
فاضل کدکنی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل اعتماد امام راحل حساس ترین مسئولیت ها مانند تریبون امام جمعه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دیوان عالی کشور، قوه قضائیه و غیره را برعهده گرفت.
وی خاطرنشان کرد: تدریس در حوزه علمیه قم، پرورش و تربیت اساتید و طلاب علوم دینی، تالیف آثار علمی و تاسیس مهم دانشگاه مفید قم از دیگر خدمات آن مدافع حریم ولایت بود.
مرحوم آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع فقید تقلید پس از یک عمر تلاش علمی، فقهی و سیاسی سوم آذرماه ۱۳۹۵ در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.
وی متولد سال 1304 در اردبیل بود که پس از شهادت آیت الله بهشتی از سال 1360 تا 1368 به ریاست دیوان عالی کشور به عنوان عالی ترین مقام قضایی کشور رسید.
عضویت در شورای انقلاب، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی دوره اول مجلس خبرگان رهبری، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور، عضو شورای عالی قضایی، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی و مسئولیت اجرای فرمان 6 ماده‌ای حضرت امام راحل از مسئولیت های این مرجع فقید تقلید بود.
7401 / 1175 خبرنگار: بهمن اطمینان ** انتشار: رضا علیمحمدی

انتهای پیام /*

نظر شما