شناسهٔ خبر: 22660959 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر از شهرستان های بافق، اردکان، یزد ، مهریز و بهاباد

یزد- ایرنا- پرداخت تسهیلات کم بهره اشتغالزایی در روستاهای بافق، معرفی مدیر کمیته امداد خمینی (ره) اردکان ،کشف پنج میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق در یزد و بازدید استاندار یزد از مجموعه تاریخی سریزد مهریز از جمله خبرهای روزپنجشنبه استان یزد است.

صاحب‌خبر -

بخشدار مرکزی بافق گفت: به تازگی با تصویب قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی با بهره گیری از منابع صندوق توسعه ملی، سرمایه گذاری در این مناطق بیشتر مورد توجه واقع شد.
داوود پورامینی، در حاشیه برگزاری نخستین نشست کارگروه اشتغال بخش مرکزی با رویکرد حمایت از سرمایه گذاری و اشتغال زایی در روستاها بر ضرورت توسعه بخش کشاورزی، دام پروری و تولید محصولات باغی تاکید کرد.
وی افزود:با بررسی های صورت گرفته دلیل عمده مهاجرت روستائیان موضوع اشتغال و درآمد است، در واقع روستانشینان به شهرها مهاجرت می کنند که کسب درآمد کنند.
بخشدار مرکزی بافق گفت: حال می توان با ایجاد اشتغال در روستا اقدام مؤثری برای جلوگیری از این مهاجرت ها و مشکلات به وجود آمده ناشی از آن انجام داد.
وی اضافه کرد: از ابتدای کار دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار خوبی در راستای حمایت از سرمایه گذاری و اشتغال زایی در روستاها از جمله پرداخت تسهیلات کم بهره با بازپرداخت بلند مدت صورت گرفت و با تصویب قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی این امر ، تسریع شده است.
بخشدار مرکزی بافق،پرورش دام و طیور، آبزیان، کاشت زعفران، روناس، تولید پسته و خرما و اجرای طرح های بوم گردی و گردشگری و تولید صنایع دستی، بسته بندی و صنایع تبدیلی به ویژه خرما، پسته و روناس را از مهم ترین بسترهای سرمایه گذاری و دریافت تسهیلات ارزان قیمت عنوان کرد.
به گفته وی کف تسهیلات یادشده 100 میلیون ریال است که با توجه به نوع شغل و میزان اشتغالزایی افزایش می یابد و ابراز امیدواری کرد تا بتوان با تعامل و همفکری بهترین بهره را از این شرایط و تسهیلات برد.
وی ادامه داد: در گام دوم با بررسی موارد و درخواست های پیشنهادی، طرح هایی را که دارای توجیه اقتصادی هستند، برای اجرا و استفاده از تسهیلات به مرکز استان معرفی می کنیم.
شهرستان بافق دارای یک بخش، بیش از 100 روستا و آبادی ، 28 شورای اسلامی و 20 دهیاری مصوب دارد که دورترین روستا 105 کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری شرق یزد قرار دارد.


**
محمدرضا خلیلی، مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان اردکان روز پنجشنبه با حضور مدیرکل کمیته امداد استان یزد معرفی شد و از زحمات یدالله مروتی تجلیل شد.
مدیرکل کمیته امداد استان از مروتی به عنوان مدیری خستگی‌ناپذیر یاد کرد و اظهار امیدواری نمود خلیلی در سمت جانشین وی ادامه دهنده راه و تلاش‌های او باشد.
محسن علیزاده بیان کرد: همواره سعی کردم در انتخاب مدیران از افراد خوش‌نام و باسابقه بهره بگیریم تا در مواجهه با مددجویان، اصل امانتداری و حفظ حرمت آنان خدشه نشود.
معاون فرماندار اردکان نیز از مروتی به ‌عنوان یک مدیر موفق و سخت‌کوش یاد کرد و بر لزوم همکاری و همدلی مدیریت جدید برای رفع محرومیت در این شهرستان تاکید کرد.
مصطفی پوردهقان تلاش برای تحقق یک جامعه توانمند و برخوردار را آرمان شهرستان عنوان کرد و با تأکید بر لزوم توجه بیش از پیش واحدهای تولیدی و صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی خود اظهار امیدواری کرد با ایفای این مسئولیت‌ها، مشکلات اجتماعی کاهش یافته و شاهد کم‌شدن فواصل طبقاتی درآمدی در شهرستان باشیم.
همچنین وی در نشست شورای زکات شهرستان، با گرامی‌داشت هفته بسیج، تفکر بسیجی را تفکری نجات‌بخش و پیش‌رو برای رفع مشکلات و مسائل عنوان کرد و افزود: بسیج در طول سالیان انقلاب اسلامی همواره در همه عرصه‌ها موفق و کارآمد نشان داده و این شجره طیبه انقلاب اسلامی حاصل تفکر و دوراندیشی امام راحل (ع) است.
پوردهقان اظهار کرد: زکات نوعی از مالیات اسلامی است که در صورت تحقق کامل آن می‌تواند بسیاری از مشکلات مبتلابه جامعه اسلامی را در حوزه‌های اقتصادی و رفع محرومیت‌ها برطرف کند.
وی فریضه زکات را نمونه بارزی از مشارکت عمومی و اجتماعی برای آبادانی شهرها و روستاها دانست و آن‌گاه با اشاره به نقش هدایتی شورای زکات در باره منابع مردمی، شناسایی و جذب مشارکت‌ها را از اولویت‌های این حوزه عنوان کرد.
معاون فرماندار اردکان خاطرنشان کرد: با وجود سرآمدبودن شهرستان در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی استان، این شورا باید بتواند کمک‌های چشمگیری را در حوزه زکات مستحبی جذب و در امور عام‌المنفعه و کمک به نیازمندان مصرف نماید.
پوردهقان ،شفاف‌سازی و گزارش‌دهی سالیانه از موارد مصرف زکات در شهرستان را خواستار شد و افزود: اطلاع‌رسانی درباره نمود و خروجی زکات‌های پرداخت شده از طرف مردم باعث تشویق آنان و جذب بیش‌تر مودیان خواهد شد.
وی بر حفظ کرامت انسان‌ها به ویژه مددجویان تاکید کرد و گفت: همان‌گونه که بر کمک به مستضعفان تاکید شده، باید حرمت و شأن مددجویان نیز حفظ شود.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.


**
سرپرست پلیس آگاهی یزد گفت: در 24 ساعت گذشته 17 هزار قطعه انواع لوازم یدکی قاچاق به ارزش پنج میلیارد ریال توسط ماموران در استان کشف شد.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمدرضا حناساب افزود: ماموران آگاهی هنگام کنترل راه ها و در بازرسی از یک دستگاه تریلی محموله را بدون مجوز گمرکی بود کشف و یک متهم را نیز دستگیر کردند.
سرپرست پلیس آگاهی استان یزد اظهار داشت: متهم به دادسرا معرفی و کالاهای قاچاق مکشوفه نیز تحویل گمرک استان شد.
یزد به دلیل اتصال استان های جنوبی به مرکز کشور و موقعیت آن در مسیر کریدور شمال - جنوب کشور باعث شده است تا راه های آن بعضا مورد سوء استفاده برای انتقال کالای قاچاق قرار گیرد.


**
محمود زمانی قمی استاندار یزد در اولین سفرش به مهریز از مجموعه تاریخی ارگ روستای سریزد از توابع بخش مرکزی این شهرستان بازدید کرد و با مسئولان این مجموعه گفت و گو کرد و از فعالیت های عمرانی و فرهنگی انجام گرفته قدردانی کرد.
استاندار یزد با اشاره به جهانی شدن شهر یزد به اهمیت صنعت گردشگری و ایجاد زمینه های لازم برای جذب بیشتر جهانگردان و توسعه این صنعت به عنوان ضرورت در استان تاکید کرد.
زمانی قمی همچنین به وجود آثار و ابنیه متعدد تاریخی و فرهنگی مناسب در مناطق مختلف استان و به خصوص در مناطق روستایی اشاره کرد و بهره گیری از مشارکت بخش خصوصی در احیا و حفظ آنها را خواستار شد.
در این بازدید که فرماندار و جمعی از مسوولان اجرایی مهریز حضور داشتند ، مجید سریزدی سرمایه گذار مجموعه تاریخی سریزد ، گزارشی از فعالیت های عمرانی و فرهنگی انجام گرفته ارائه داد.
ارگ سریزد یکی از مجموعه‌های تاریخی و دارای قدمتی کهن در استان یزد به شمار می‌رود که هر سال گردشگران و مسافران بسیاری از این ارگ زیبا و امکانات آن استفاده می‌کنند.
این ارگ شامل 2 بخش ارگ قدیم و ارگ جدید سریزد است که امکانات تاریخی، تفریحی، پذیرایی و اقامتی به شکل سنتی در آن تدارک دیده شده و به همین دلیل نیز این ارگ تاریخی مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال است.
قدمت تاریخی سریزد به اعتقاد برخی مورخان به قبل از تاریخ شهر یزد و به دوران ساسانیان و حتی قبل تر از آن می‌رسد و این منطقه به عنوان مبدا ورودی شهر یزد شهرت یافته و دیواره دروازه‌ مانند شهر فرافر، ورودی بودن این منطقه برای استان یزد را مستندتر می‌کند.
روستای سریزد با یکهزار نفر جمعیت در 10 کیلومتری شهر مهریز قرار دارد.


**
فرماندار بهاباد از روشن شدن مشعل گاز شهرستان بهاباد در نیمه اول آذر خبر داد و گفت: در این ارتباط هماهنگی با شرکت گاز استان یزد انجام شده است.
اقبال در خصوص خط انتقال گاز به مجتمع گندله سازی و روستاهای بخش مرکزی اظهار کرد: اقدامات لازم برای احداث خط لوله 10اینچ گاز گندله سازی انجام شده و چهارشنبه گذشته آخرین جلسه هماهنگی با مشاور خط تغذیه انجام و بزودی به مناقصه گذاشته خواهد شد که به این ترتیب گاز مورد نیاز دهستان جلگه نیز از همین خط تامین می شود.
فرماندار بهاباد در خصوص استقرار اداره شرکت گاز در بهاباد افزود: با استقرار اداره گاز فروش انشعاب و نصب کنتور شروع می شود.
مرکز شهرستان بهاباد با 20 هزار نفر جمعیت در 200 کیلومتری شرق یزد قرار دارد.
7543 / 7544/ 7536/ 9877 خبرنگاران : اصغر عسکری ، مژگان دشتی، کاظم سبحان زاده ،
حمیدرضا اخوان بهابادی و ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /*

نظر شما