شناسهٔ خبر: 22660649 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

علی لاریجانی در جمع خبرنگاران در استانبول:

طراحی مجمع مجالس آسیایی در راستای صلح و توسعه بود/ افزایش هوشیاری و صراحت کشور‌های منطقه در بیان شیطنت‌های آمریکا

خبرگزاری میزان- رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاوت رفتار ظاهری و اقدامات آمریکا در منطقه گفت: رجال سیاسی منطقه در بیان شیطنت‌های آمریکا صراحت پیدا کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

طراحی مجمع مجالس آسیایی در راستای صلح و توسعه بود/ افزایش هوشیاری و صراحت کشور‌های منطقه در بیان شیطنت‌های آمریکا

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان به نقل از خانه ملت،علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که برای حضور در دهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی به ترکیه سفر کرده بود، عصر امروز (پنج‌شنبه، ۲ آذر ماه) پیش از بازگشت از استانبول در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

لاریجانی با بیان اینکه منطقه آسیا از ظرفیت خوبی برای پرش در حوزه‌های اقتصادی برخوردار است، گفت: بین‌المجالس آسیایی باید بسترساز این امر شود و با حمایت‌های دولت‌ها در زمینه تکنولوژی و اقتصاد هم‌افزایی داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بخش دیگری از این مجمع به حل مناقشات منطقه پرداخت، عنوان کرد: بحران‌هایی وجود دارد که مانع آبادانی کشور‌ها می‌شود از این رو اجلاس‌ها باید در این مقوله پیشگام باشند که این مجمع نیز برای صلح و توسعه طراحی شده که روی هم رفته برادران ترکیه در این زمینه خوب عمل کردند و کمیته‌های مختلفی اعم از زنان و خانواده، مسائل سیاسی و اقتصادی و حقوق بشر تشکیل شده که به این موضوعات می‌پردازد.

قرابت ساختار دموکراتیک ۳ کشور ایران، ترکیه و پاکستان باعث ایجاد پایداری در منطقه می‌شود/ اجلاس بعدی در پاکستان

وی در ادامه با بیان اینکه اجلاس بعدی در پاکستان برگزار می‌شود، اظهار داشت: سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان به لحاظ نزدیکی ساختار دموکراتیک بسیار مهم هستند و علایق و منافع مشترک دارند و این اتصال می‌تواند پایداری داشته باشد که البته بدون چالش نخواهد بود، ولی امیدواریم کشور‌هایی که از این موضوع نفع می‌برند بتوانند بازیگری منطقی و اصولی داشته باشند.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر مذاکرات صورت گرفته میان رئیس مجلس با مقامات سایر کشور‌ها ابراز داشت: با هر کشوری یک امور مشترکی داریم، اما برخی مسائل خاص آن کشور‌ها بوده است که در برخی زمینه‌ها خاص توسعه پیشنهاداتی ارائه شد، بر این اساس که برخی کشور‌ها در حوزه کشاورزی، بعضی در حوزه نفت و گاز و برخی دیگر در حوزه توریسم پیشنهاداتی برای سرمایه‌گذاری داشتند ضمن اینکه با نخست‌وزیر و رئیس مجلس ترکیه نیز بحث‌های متنوعی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های معدنی، نفتی، گازی و زیرساخت‌هایی همچون آزادراه‌ها و خطوط آن‌ها داشتیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: نگرانی‌هایی نیز در بسیاری از کشور‌ها وجود داشت که به دلیل برخی رفتار‌های اخیر در منطقه بود که مسئله ساز شده است و می‌تواند برای تمامی کشور‌ها مشکل‌آفرین باشد، از این رو باید با تدبیر از این مرحله عبور کرد.

رجال سیاسی منطقه در بیان شیطنت‌های آمریکا صراحت پیدا کرده‌اند

وی در ادامه با اشاره به فضای منفی نسبت به آمریکا که میان برخی کشور‌های منطقه ایجاد شده است، گفت: رفتار ظاهری آمریکا با اقدامات آن‌ها متفاوت است، اما هوشیاری خوبی میان کشور‌ها و رجال سیاسی به وجود آمده که قبلا به صراحت حرف نمی‌زدند، اما اکنون آنچه از شیطنت‌ها درک می‌کنند، به صراحت بیان می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص ضرورت توسعه روابط تجاری با ترکیه خاطر نشان ساخت: تصور می‌کنیم روابط با ترکیه باید به بیش از ۳۰ میلیارد دلار برسد که در این زمینه باید شرایط سرمایه‌گذاری فراهم شود و در ایران این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما