شناسهٔ خبر: 22660544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

خطر نابودی نیروگاه‌ها در صورت عدم اصلاح تعرفه مشترکان پر مصرف

به نظر می‌رسد تا زمانی که دولت و وزارت نیرو حرکتی برای اصلاح تعرفه برق انجام ندهند هر اقدام دیگری فقط مسکن موقت است که در زمان کوتاه دیگری نیازمند مسکن دیگر است.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در حالی وزارت نیرو علی‌رغم تعهد خود به وزارت نفت برای پرداخت هزینه سوخت مصرفی واحدهای تولید پراکنده برق، این مبلغ را پرداخت نکرده که ریشه این ناتوانی تفاوت زیاد هزینه تولید برق و پرداختی مردم است و اصلاح درست تعرفه برق به‌عنوان ریشه درمان مشکلات این صنعت باید پیگیری شود. نیروگاه‌های حرارتی کشور با مصرف بیش از 30 درصد سوخت فسیلی کشور (گاز، گازوئیل و نفت کوره) به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی کشور شناخته شده‌اند. از طرف دیگر این مراکز با بازده میانگین 37 درصد فعالیت دارند و به عبارتی بیش از 63 درصد سوخت فسیلی دریافتی را در همان مرحله اول تبدیل سوخت به برق تلف می‌کنند. داستان به اینجا ختم نمی‌شود و از همین مقدار ناچیز برق تولیدی حدود 21درصد آن در بخش انتقال و توزیع تلف می‌شود. به همین دلیل دنیا به سمتی حرکت کرده است تا علاوه‌بر کاهش تلفات برق در بخش تولیدی آن، تلفات انتقال و توزیع برق را نیز کاهش دهد. برای تحقق این دو هدف واحدهای کوچکی طراحی و ساخته شده که علاوه‌بر داشتن بازدهی بالا، به دلیل حجم کم آن امکان نصب و راه‌اندازی‌اش در محل مصرف برق وجود دارد. این واحدها که به واحدهای تولید پراکنده برق معروف هستند، به دلیل کاهش تلفاتی که در بخش تولید و توزیع برق دارند، مورد حمایت دولت‌های دنیا قرار گرفته‌اند. ایران نیز با شناخت از توسعه این واحدها مشوق‌هایی برای توسعه آن وضع کرد که از جمله آنها تحویل سوخت رایگان به این واحدها و خرید تضمینی برق تولیدی آنها برای پنج سال است. تاکنون حدود 1000 مگاوات ظرفیت نامی تولید پراکنده برق در کشور نصب شده و سرعت قابل قبولی برای توسعه به خود گرفته است.

اما ناگهان وزارت نفت در اواخر شهریور ماه 96 درست زمانی که پیک مصرف برق گذشته بود، اعلام کرد که دیگر به این واحدها برای تولید برق، گازی تخصیص نخواهد داد. علت این موضوع هم بی توجهی وزارت نیرو در قبال وزارت نفت است. داستان از این قرار است که وزارت نیرو به وزارت نفت تعهد داده بود که هزینه سوخت مصرفی واحدهای تولید پراکنده برق را بپردازد. اما پرداخت نشدن این هزینه وزارت نفت را به این تصمیم منتهی کرده است. اگرچه محمود‌رضا حقی‌فام، معاون هماهنگی توزیع توانیر عنوان داشته که مشکل سوخت‌رسانی به واحدهای تولیدکننده برق با هماهنگی وزارت نفت در حال حل شدن است، اما این‌گونه رفتارها در اقتصاد انرژی کشور بسیار اثرات منفی در سرمایه‌گذاری‌های آتی این حوزه دارد.

 چرا توسعه واحدهای تولید پراکنده برق اهمیت دارد؟

اولین نکته مهم در توسعه واحدهای تولید پراکنده برق، کاهش تلفات بسیار بالای استفاده از این واحدهاست. در صورتی که 50درصد از ظرفیت تولید برق کشور به واحدهای تولید پراکنده برق تبدیل شود، سالانه 4/11 میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد. نکته مهم دیگر بحث پدافندی توسعه واحدهای تولید پراکنده برق است. تمرکز واحدهای بزرگ تولید برق در یک نقطه می‌تواند در مواقع حساس آسیب‌پذیر باشد، با خارج شدن یک واحد بزرگ قسمت زیادی از بخش‌های کشور مورد آسیب قرار خواهد گرفت.

 حال راهکار مناسب برای مشکل پیش‌آمده چیست؟

شکی نیست که وزارت نیرو به دلیل نداشتن منابع، تعهدات تضمینی پرداخت را به سختی جلو می‌برد و ریشه این مشکل نیز تفاوت زیاد هزینه تمام‌شده تولید برق و هزینه پرداختی مردم است. وضعیت فعلی اقتصاد حاکم بر صنعت برق به این صورت است که به ازای تولید هر کیلووات ساعت برق بدون احتساب هزینه سوخت، حدود ۱۰۰ تومان هزینه می‌شود و میانگین هزینه دریافتی از مردم به ازای هر کیلووات ساعت ۶۰ تومان است. به عبارتی ۴۰ درصد از هزینه تولید برق بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت، به صورت یارانه پرداخت می‌شود. اگر در این محاسبات هزینه سوخت برای تولید برق نیز لحاظ شود، تقریبا فقط 15درصد هزینه واقعی تولید برق از سوی مصرف‌کنندگان پرداخت می‌شود.

به نظر می‌رسد تا زمانی که دولت و وزارت نیرو حرکتی برای اصلاح تعرفه برق انجام ندهند هر اقدام دیگری فقط مسکن موقت است که در زمان کوتاه دیگری نیازمند مسکن دیگر است. با توجه به ملاحظات سیاسی و اجتماعی دولت‌ها لازم است که در گام اول تعرفه برق مشترکین پرمصرف اصلاح شود. در واقع با در نظر گرفتن رفتار عمومی مردم در مصرف برق، مصرف مازاد این دسته از مشترکین با قیمت واقعی محاسبه شود. در این حالت علاوه‌بر ایجاد ‌انگیزه برای اصلاح شیوه مصرف خود، از میزان پیک مصرف برق نیز کاسته خواهد شد. بنابر این لازم است وزارت نیرو برای درمان ریشه مشکلات صنعت برق، اصلاح تعرفه را در دستور کار خود قرار دهد تا توان پاسخگویی به تعهدات خود را داشته باشد.

 

* نویسنده : بابک بهی تحلیلگر مسائل اقتصادی

نظر شما