شناسهٔ خبر: 22660503 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ملاعلی و شیخ حسن فاخری ثروتهای فرهنگی مازندران

نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت: شخصیتهای اندیشمندی چون ملاعلی و شیخ حسن فاخری نه تنها از اندیشمندان بزرگ مازندران و ایران؛ بلکه ا ز مفاخر بزرگ جهان اسلام هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، آیت الله نورالله طبرسی در همایش ملی ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری در نوشهر افزود : این علمای بزرگ برای تبلیغ شریعت اسلام و تبیین  جایگاه اهل بیت (ع )تلاش بسیاری کرده اند و  آثار زیادی را به ویژه اشعارفاخری را به یادگار نهاده اند.
امام جمعه ساری با اشاره به ضرورت برگزاری همایش هایی برای شناساندن مفاخر علمی مازندران گفت:  این همایش ها موجب می شود تا نسل جدید  بیش ازگذشته با  فرهنگ غنی تشییع  آشنا شوند.
وی عالمان را سرمایه های بزرگ ملی دانست وگفت: این دو عالم بزرگ  وعالمان بزرگ دیگری چون شیخ  فضل الله نوری، مجتهد میرزا محمد تنکابنی، علامه نوری و دیگر عالمان معاصر درحقیقت  ثروتهای بزرگ دیار علویانندکه باید بیشتر شناخته ومعرفی  شوند.

 پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی به همایش ملی فاخر با تاکید بر معرفی مشاهیر استان مازندران، گفت: ویژگی‌های شخصیتی فرزانگان مازندران تبیین شود.
سید عباس صالحی امروز در پیامی، از مازندران به عنوان خطه ای عالم پرور یاد کرد و افزود: تاریخ ادب و اندیشه ایران زمین، همواره ادیبان و دانشوران بی‌شماری را به خود دیده که هر یک سهم بسیار ارزنده ای در غنای فرهنگ و هنر این سرزمین داشته اند.
وی افزود: در این میان، نقش ممتاز فرهیختگان دیار علویان، تجلی ویژه ای پیدا کرده و اثرگذاری آنها برکسی پوشیده نیست.
وزیر ارشاد بیان کرد: گوهران تابنده ای نظیر مرحوم ملا علی و شیخ آقا حسن فاخری از جمله این شایستگان هستند که برغم گذشت دهه‌ها سال از رحلتشان، رشحات فکری و قلمی آنها همچنان تشنگان علم و جویندگان معرفت را سیراب می‌کنند. نکوداشت و تبیین شخصیت علمی و معنوی آن بزرگان، ضرورتی اجتناب ناپذیر و وظیفه ای سترگ است.
صالحی تصریح کرد: دو عالم برجسته، شاعر حماسه‌سرا، ادیب و فقیه و صاحب حکمت، پرچمدار دین‌مداری و از شخصیت‌های نافذ کلامی در منطقه بودند که علاوه بر رسیدگی به امور شرعیه مشیر و مشار مردم و مرجع و ملجا حل و رفع مشکلات اجتماعی، فرهنگی و دینی آنان بودند.
همایش ملی ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری امروز با حضور علما،  استادان دانشگاه ، فرهیختگان و مسئولان در اردوگاه شهید رسولی نوشهر با محورهای مدیحه، مرثیه و سوگ سرایی در اشعار فاخر، زمینه های فقهی، عرفان و کلام، جنبه های بلاغی و صنایع ادبی در اشعار فاخر، تعزیه و مجالس شبیه خوانی، برگزارشد.
در این همایش از 100 مقاله ارسالی به دبیر خانه  77 مقاله برگزیده که 11 مقاله  به صورت سخنرانی ارائه  و وشش مقاله به صورت پوستر عرضه شد.

علامه ملاعلی فاخری متخلص به فاخر، فقیه، ادیب، عارف و حماسه سرای قرن 13 هجری در حوزه علمیه نجف اشرف به تحصیل علوم دینی و فقهی پرداخته و با طی مدارج اجتهاد و مراحل سیر و سلوک عرفانی، با حکم شرعی میرزا مهدی آل کاشف الغطا از مجتهدین و علمای بنام حوزه علمیه نجف اشرف به مازندران و زادگاه خود روستای سنار، که اکنون از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس است، مراجعت کرد.

این فقیه توانا ضمن رسیدگی به امور شرعیه منطقه، در ترویج احکام اسلامی و فرهنگ عاشورایی تلاش زائدالوصفی داشته و با بهره‌گیری از قریحه سرشار ادبی و علوم و معارف اسلامی، وقایع زندگی معصومین(ع) به ویژه واقعه عاشورا را به صورت تعزیه و مرثیه در قالب اشعار حماسی و عرفانی به نظم کشیده‌است. گفته می‌شود وی صاحب کرامت نیز بوده و بسیاری از اشعار مذهبی‌اش را در خلوت عرفانی‌اش می‌سروده‌است.

تعزیه فاخر و مرثیه فاخراز سروده‌های آئینی علامه ملاعلی فاخر هستند. وی از معاصران و مصاحبان نزدیک آیت‌الله‌العظمی میرزامحمد مجتهد تنکابنی از علمای صدر مشروطیت بوده و با تشویق ایشان بخشی از احکام رساله‌ی عملیه‌ وی را به نظم در آورده‌است.

علامه ملاعلی فاخر فقیه و عارفی زمان‌شناس نیز بوده‌است و اشعار حکیمانه‌ای راجع به مسائل اعتقادی و اجتماعی و پندها و فضایل اخلاقی سروده‌است. وی متخلص به زاده فاخر است و از کودکی نزد والدش که از مفاخر علمای زمان خویش بوده، به تحصیل مقدمات علوم دینی پرداخت.

شیخ آقا حسن فاخری برای تکمیل تحصیلات به تهران رفت و مدارج عالی علوم اسلامی را در مدرسه عالی سپهسالار سابق گذرانده و سرانجام در حوزه‌ی علمیّه‌ی قم تحصیلات خود را به کمال رساند.

فضایل معنوی و شایستگی‌های علمی و فقهی وی موجب وثوق او نزد علمای عصر شد و به موجب حکمی از جانب مراجع طراز اول وقت؛ شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم و آقاسیدابوالحسن اصفهانی(ره) به عنوان مسؤول امور شرعیه‌ی منطقه کلارستاق (شامل چالوس، مرزن آباد و کلاردشت امروزی) تعیین شد.

ملا علی فاخر (متخلص به فاخر) در سال 1188 هجری شمسی در روستای سنار چالوس متولد شد. وی به تحصیل علوم دینی در نجف اشرف پرداخت و پس از به اتمام تحصیلات با حکمی از میرزا مهدی آل کاشف الغطاء به مازندران بازگشت.

وی معاصر و مصاحب آیت الله میرزا محمد مجتهد تنکابنی از علمای صدر مشروطیت بود. وی در شریعت مرجع زمان خود بود و علاوه بر رسیدگی به امور شرعیه در منطقه کلارستاق (چالوس، مرزن آباد و کلاردشت) با بهره‌گیری از نبوغ خدادادی به سرود ن اشعار آئینی پرداخت.

شیخ آقا حسن فاخری (متخلص به زاده فاخر) در سال 1249 هجری شمسی در علوی کلای چالوس چشم به دنیا گشود و در دامن پدر نامدار خویش علامه فاخر به کسب علوم پرداخت. وی به تحصیل دوره‌های تکمیلی در سپه‌سالار تهران و حوزه علمیه قم پرداختند و طی حکمی از سوی آیت الله حائری یزدی، بنیان‌گذار حوزه علمیه قم و آیت الله شیخ ابوالحسن اصفهانی به‌عنوان حاکم شرع کلارستاق منصوب شد.

وی نیز اهل عرفان و بهره‌مند از استعداد خدادادی شاعری بود و علاوه بر رسیدگی به امورات محوله، فرصت را غنیمت شمرده، عمر خود را صرف سرودن اشعار وزین آئینی کرد.

یادآور می شود، همایش ملی ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری امروز با حضور علما،  استادان دانشگاه ، فرهیختگان و مسئولان در اردوگاه شهید رسولی نوشهر با محورهای مدیحه، مرثیه و سوگ سرایی در اشعار فاخر، زمینه های فقهی، عرفان و کلام، جنبه های بلاغی و صنایع ادبی در اشعار فاخر، تعزیه و مجالس شبیه خوانی، برگزارشد.

در این همایش از 100 مقاله ارسالی به دبیر خانه  77 مقاله برگزیده که 11 مقاله  به صورت سخنرانی ارائه  و وشش مقاله به صورت پوستر عرضه شد

 

نظر شما