شناسهٔ خبر: 22659885 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس سواد رسانه‌ای مطرح کرد؛

لزوم برخورد حکیمانه در مواجهه با رسانه های نوظهور/برنامه‌ریزی اتاق فکر شبکه‌های ماهواره‌ای برای تاثیر بر نسل‌های آینده

کارشناس سواد رسانه ای با تاکید بر لزوم «برخورد حکیمانه» با رسانه های نوظهور، گفت: دراستفاده از رسانه ها رویکرد تحریم یا آزادی مطلق از جمله رویکردهای منسوخ شده در استفاده از رسانه ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی مشایخی، از کارشناسان مسائل فرهنگی و سواد رسانه ای در استان مرکزی در گفتگو با ندای تفرش پیرامون اهمیت سواد رسانه در جامعه گفت: عصر امروز، عصر دیجیتال است، یکی از شاخصه های عصر دیجیتال، حضور رسانه های مدرن و نوین است که در زندگی افراد به عنوان یک عضو خانواده، ایفای نقش می کند.

مشایخی با رد رویکردهای افراط و تفریط در خصوص رسانه ها اظهار کرد: رویکرد منع و تحریم کردن استفاده از رسانه‌ها و همچنین رویکرد رهاسازی به معنای دادن اختیار ۱۰۰ درصدی به افراد، از جمله رویکردهای منسوخ شده در استفاده از رسانه هاست. که در این میان راه حل سوم یعنی «برخورد حکیمانه» نیز وجود دارد که کارایی بیشتری دارد.

وی با اشاره به لازمه های برخورد حکیمانه در استفاده از رسانه ها افزود: شناخت رسانه ها، فرصت ها و تهدیدات آنها امری مهم است به این معنا که هر فرد با شناخت فرصت ها و ظرفیت های رسانه از آنها استفاده مطلوب و با شناسایی تهدیدات و آسیب های رسانه ها، از آنها دوری می کند.

این کارشناس سواد رسانه ای اضافه کرد: سواد رسانه ای به افراد آموزش می دهد که به رسانه ها دید انتقادی، تحلیلی و تفسیری داشته باشند. رسانه ها ابزاری هستند که تاثیر آنها تدریجی، غیرقابل لمس و نامحسوس است و در دراز مدت اثرات خود را نمایان می کنند.

مشایخی با تاکید بر اینکه تغییرات فرهنگی تدریجی است، گفت: طول تغییرات فرهنگی به مقدار  طول یک نسل بوده و طول هر نسل، ۱۰ سال است. عمده برنامه ریزی اکثر شبکه های ماهواره ای و رسانه ای که با پشتیبانی اتاق فکر غربی ها شکل گرفته اند، برای یک نسل است.

وی حساسیت زدایی را یکی از توطئه های دشمنان عنوان و بیان کرد: یکی از آورده های فرهنگی و رسانه ای غرب، حساسیت زدایی است و اگر افراد مراقبت نکنند و بی اطلاع از سواد رسانه ای باشند، یقینا در این دام دشمن گرفتار می شوند.

این کارشناس سواد رسانه ای، قبح زدایی و عادی سازی گناهان را یکی دیگر از توطئه های دشمنان برشمرد و اظهار کرد: قبح زدایی و عادی سازی گناهان، یکی از سیاست ها و راهبردهای رسانه ای غرب است که نیازمند مقاوم سازی فکری در برابر این اقدامات دشمن است. به عبارت بهتر سواد رسانه ای در این مورد، همانند نورافکن مقابل راه فرزندان و کودکان است و همانند ملجا و پناهگاه برای آنان خواهد بود.

مشایخی با بیان این مطلب که فرهنگ کشور با فرهنگ غربی تفاوت ۱۸۰ درجه ای دارد، ادامه داد: غرب برای فروپاشی نظام اسلامی برنامه های متفاوتی را اندیشیده است تا با استحاله فکری و فرهنگی جوانان، اهداف استعماری خودش را محقق کند. غرب برای تحقق این کار، ابتدا به دنبال تغییر سبک زندگی جوامع اسلامی و سپس جهانی سازی و آمریکایی سازی این کشورها است.

وی یادآور شد: وظیفه امروز مردم و به خصوص جوانان، مراقبت است و نباید گذاشت هویت دینی، اسلامی و ملی تغییر کند. این نوع مقاوم سازی که به سواد رسانه ای نیز تعبیر می شود، نیاز به شناخت تفاوت های فرهنگی دارد.

این کارشناس سواد رسانه ای با بیان این مطلب که فرهنگ غرب، فرهنگ برهنگی است، گفت: فرهنگ غربی در همه عرصه ها از جمله ورزش، هنر، معماری دارای فرهنگ برهنگی هستند؛ این امر متضاد با فرهنگ اسلامی یعنی پوشیدگی است. در فرهنگ غرب، مشروب خواری و ارتباطات با جنس مخالف و... امری عادی است که این امورات متضاد با فرهنگ ایرانی اسلامی است. دشمنان می خواهند تفاوت ها و تضادهای فرهنگی را از طریق بازی های رسانه ای، برنامه های کودک و شبکه های ماهواره ای عادی سازی و فرهنگ منحط خود را بر کشورهای اسلامی تحمیل کنند.

مشایخی با تاکید براینکه در اطلاع رسانی، آگاه سازی و افزایش سواد رسانه ای، هرکسی مسئولیتی دارد، خاطر نشان کرد: باید در این خصوص برنامه ریزی های مختلفی در سطح جامعه انجام شود. خانواده، مدرسه، مسجد و رسانه ها پل هایی هستند که در انتقال فرهنگ تاثیر به سزایی دارند و برنامه های بیشتر و جدی تر در خصوص استحکام بنیان خانواده ها و استحکام فرهنگ دینی و ملی داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما