شناسهٔ خبر: 22659854 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آمانو در واکنش به ادعاهای نیکی هیلی مبنی بر فعالیت مشکوک در مراکز نظامی ایران:

گزارش دهید، بررسی می‌کنیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین بار پس از دیدار با نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت آژانس امکان بازرسی از مراکز نظامی ایران را بر اساس پروتکل الحاقی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه وطن امروز، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین بار پس از دیدار با نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت آژانس امکان بازرسی از مراکز نظامی ایران را بر اساس پروتکل الحاقی دارد.

یوکیا آمانو گفت هرگاه نیازی احساس شود، آژانس تقاضای دسترسی خواهد داد و در این‌باره تفاوتی بین سایت‌های نظامی و غیرنظامی وجود نداشته و این درباره تمام کشورها صادق است.

آمانو دیروز در کنفرانس خبری خود در حاشیه اجلاس شورای حکام آژانس، تصریح کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز اجرای برجام، پروتکل الحاقی را در ایران اجرا کرده است. بر اساس این پروتکل، هرگاه نیازی احساس شود، آژانس تقاضای دسترسی خواهد داد و در این‌باره تفاوتی بین سایت‌های نظامی و غیرنظامی وجود نداشته و این درباره تمام کشورها [که پروتکل الحاقی در آنها اجرا می‌شود] صادق است.

وی در این کنفرانس خبری با سوالی درباره دیدارش با نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل مواجه شد اما تصریح کرد جزئیات این دیدار دیپلماتیک را فاش نخواهد کرد.

آمانو اظهار داشت از روز اجرا، دسترسی‌های مکمل در ایران وجود داشته است و این دسترسی‌ها ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد در ادبیات آژانس چیزی به نام سایت مشکوک وجود ندارد، اگر گزارشی از یکی از کشورها برسد، بررسی خواهد شد و در صورت نیاز،تقاضای دسترسی داده خواهد شد.

وی درباره رژیم بازرسی‌ها در ایران بر اساس برجام نیز اظهار داشت: پیش از برجام ما در حال اجرای بخشی از پادمان بودیم اما پادمان اکنون در ایران به طور کامل اجرا می‌شود، همچنین پروتکل. رژیم راستی‌آزمایی در ایران قوی‌ترین رژیمی است که در حال حاضر وجود دارد. از نقطه‌نظر راستی‌آزمایی، برجام یک دستاورد مهم بوده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد تعداد بازرسی‌های مکمل از اطلاعات محرمانه است اما تعداد مزبور زیاد بوده است. راستی‌آزمایی بر اساس پروتکل الحاقی بر اساس همان روشی که در کشورهای دیگر صورت می‌پذیرد، در جریان است. تعداد دسترسی‌های مکمل در ایران بیشتر از بسیاری از کشورهای دیگر بوده است. آمانو همچنین تاکید کرد هنوز سال‌های زیادی مانده تا بتوان تمام اقدامات فعلی و گذشته هسته‌ای ایران را کاملا تایید کرد.

اظهارات آمانو به معنای تقویت و تایید مواضع دولت دونالد ترامپ در راستای بازرسی از مراکز نظامی ایران است. دونالد ترامپ تلاش می‌کند با ادعای وجود گزارشات مشکوک در برخی مراکز نظامی ایران، مراکز نظامی کشورمان را مورد بازرسی قرار دهد. این اقدام ترامپ یکی از قطعات پازل او برای گزارش ماه اکتبر است. گزارشی که گفته می‌شود ترامپ در آن مدعی عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خواهد شد و این گزارش مقدمه خروج آمریکا از برجام خواهد بود. در همین راستا، رئیس‌جمهور آمریکا نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل را به وین فرستاد تا با آمانو دیدار کند. دیداری که حالا نشانه‌‌های آن در اظهارات آمانو دیده می‌شود.  بر این اساس به نظر می‌رسد آژانس مسیر همواری را برای بازرسی از مراکز نظامی ایران پیش روی دونالد ترامپ گذاشته است. نکته مهم‌تر این است که بر اساس اظهارات یوکیا آمانو،  آژانس مطابق پروتکل الحاقی، می‌تواند مراکز نظامی ایران را بازرسی کند.

در زمان مذاکرات هسته‌ای دولت حسن روحانی با 1+5 و پس از آن طی مذاکرات علی‌اکبر صالحی با یوکیا آمانو، بارها منتقدان نسبت به عواقب و تبعات توافقات با آژانس هشدار دادند. به نظر می‌رسد حالا نوبت آن است تا وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی درباره این اظهارات آمانو که می‌گوید پروتکل اجازه بازرسی از مراکز نظامی ایران را می‌دهد، توضیح دهند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ
 

نظر شما