شناسهٔ خبر: 22659281 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مقامات ترکمنستان:

اقدامات لازم برای احداث خط لوله تاپی تا ۲ ماه در "هرات افغانستان" دیگر آغاز می‌شود

خبرگزاری میزان- مقامات ارشد دولت ترکمنستان از آغاز اقدامات لازم برای احداث خط لوله تاپی در ولایت هرات افغانستان، طی ۲ ماه آینده خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان به نقل از افق، مقامات ارشد دولت ترکمنستان اعلام کردند که اقدامات اولیه برای اجرایی شدن پروژه تاپی در ولایت «هرات» افغانستان از اوایل سال آینده میلادی آغاز خواهد شد.

پروژه تاپی یکی از بزرگترین پروژه‌های اقتصادی در افغانستان شمرده می‌شود. با عملی شدن این پروژه، گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به هند و پاکستان انتقال می‌یابد.

در این راستا شماری از مقام‌های بلند پایه ترکمنستان به ولایت هرات سفر کرده‌اند تا در مورد چگونگی اجرای این پروژه بزرگ اقتصادی که به باور بسیاری‌ها به همگرایی منطقه‌ ای خواهد انجامید، با طرف افغانستان در هرات گفتگو کنند.

به نظر می‌رسد که هم اکنون علاقمندی شرکت‌های معتبر بین‌المللی، بخاطر مشارکت در اجرا پروژه تاپی بیشتر شده است؛ موضوعی که «عوض بابایوف» معاون شورای وزیران ترکمنستان در هرات به آن اشاره کرد.

این مقام بلندپایه دولتی ترکمنستان ابراز خوشبینی کرد که کار احداث پروژه تاپی در اوایل سال آینده میلادی در افغانستان شروع شود.

«سیروس علاف» مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری افغانستان نیز ابراز امیدواری کرد که شهروندان هرات از گاز پروژه تاپی مستفید خواهند شد.

پیش بینی می‌شود که این پروژه ۱۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۱۹ به بهره برداری برسد؛ پروژه ای که افغانستان از رهگذر ترانزیت گاز به کشورهای پاکستان و هند، سالانه ۴۰۰ میلیون دلار عایدی خواهد داشت.

اما در مقطع کنونی ناامنی در ولایت‌های «هرات» و «فراه» جدی‌ترین چالش سد راه عملی سازی پروژه تاپی است.

لازم به ذکر است که خط لوله گاز تاپی ظرفیت انتقال سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را دارد. این خط لوله حدود ۱۸۰۰ کیلومتر طول خواهد داشت که ۱۴۷ کیلومتر از خاک ترکمنستان، ۷۳۵ کیلومتر از خاک افغانستان، از مسیر ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد ‌کرد و با طی ۸۰۰ کیلومتر در پاکستان، به هند می‌رسد.

اقدامات عملی اجرای پروژه تاپی در سال ۲۰۱۵ توسط رهبران افغانستان، ترکمنستان، هند و پاکستان رسماً آغاز شد.

نظر شما