شناسهٔ خبر: 22659037 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش مداخله دولت در حوزه گندم، آرد و نان

وزیر صنعت در یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان از کاهش مداخله دولت در حوزه گندم و نان خبر داد.

صاحب‌خبر -
کاهش مداخله دولت در حوزه گندم، آرد و نانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمد شریعتمداری در جمع خبرنگاران گفت: نان در انرژی زایی و تامین پروتئین بی نظیر است و در چهار سال گذشته و در دولت دوازدهم تلاش کردیم حرکت جدید در توسعه گندم، آرد و نان داشته باشیم.
شریعتمداری گفت: هر چند نان یک عنصر مغذی و مورد استفاده عامه مردم است و بخشی از آن باید حتما به قیمت های مناسب در اختیار طبقه ای از جامعه ما قرار گیرد، اما مجموعه تولید نان باید به سمت تولید انبوه، تولید صنعتی و تولیدی با حداقل قیمت برود که تحقق آن نیازمند کاهش مداخله دولت در موضوع گندم، آرد و نان است.
وی تصریح کرد: تصمیم گیری در حوزه مسائل مربوط به گندم، آرد و نان تا حد ممکن به فرمانداری ها و اتحادیه های صنفی در هر استان واگذار شده است تا اختیارات بیشتری برای تصمیم گیری داشته باشند و این حرکت راه حلی برای توسعه همه جانبه این صنعت خواهد بود.
وزیر صنعت با بیان اینکه خرید تضمینی گندم یکی از مهم ترین برنامه هایی است که دولت در این سالها اهتمام کرده است، افزود: تولید این محصول استراتژیک باید در کشورمان به گونه ای باشد که همواره از واردات گندم به کشور خودکفا باشیم.
وی تصریح کرد: سیاست خرید تضمینی گندم را در کشور ادامه می دهیم اما وزارت جهاد کشاورزی باید در بهره وری بیشتر تولید، در تولید محصولات استراتژِیک قیمت ها را به نرخ جهانی نزدیک کند به گونه ای که صرف و صلاح در تولید داخل هر روز بیشتر شود.
وزیر صنعت با بیان اینکه در سه سال گذشته در حوزه نان نظارت کافی در سطح کشور اعمال نمی شد، گفت: ستاد تنظیم بازار بر نظارت بیشتری فرمانداری ها و اتحادیه های صنفی در کشور تاکید و تعیین نرخ را به اتحادیه های صنفی و اتاق های اصناف با هماهنگی فرمانداران در سراسر کشور واگذار کرد.
قرار شد حداکثر سقف مجاز از سه سال گذشته که قیمت نان در سراسر کشور توسط اتحادیه ها و فرمانداری ها تعیین شده بود هر سال بیشتر از 5 درصد نباشد اما متاسفانه بسیاری از مراکز تولید ما در این سالها بدون قیمت مصوب افزایش حداقلی را اعمال کرده بودند و آنچه که ستاد تنظیم بازار به آن تاکید دارد، این است که از زمان تعیین قیمت مصوب در سه سال گذشته بیش از 5 درصد در هر سال در هیچ کدام از نقاط کشور با مجوز فرمانداران، اجازه افزایش نرخ ندارند.
شریعتمداری گفت: این اختیار به اتاق های اصناف و اتحادیه های صنفی در سراسر کشور واگذار شده است که با هماهنگی فرمانداری ها نسبت به انجام این کار اقدام خواهند کرد.
شریعتمداری اضافه کرد: اتاق های اصناف و اتحادیه های صنفی باید بر مجموعه 80 هزار واحد صنفی در کشور نظارت کافی را اعمال کنند تا این هدف محقق شود.
یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان از دوم تا پنجم آذرماه در نمایشگاه بین المللی تهران و از ساعت 9 تا 17 در حال برگزاری است.
این نمایشگاه با حضور 177 شرکت داخلی و خارجی از 11 کشور جهان برگزار شده است.

نظر شما