شناسهٔ خبر: 22658953 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امام جمعه موقت بیرجند:

امروز نیاز به مشاوره و تفکر برای وقف داریم

بیرجند- امام جمعه موقت بیرجند تفکر را یکی دیگر از آداب وقف دانست و گفت: امروز در وقف کردن نیاز به مشاوره و تفکر است و باید بر اساس نیازهای روز انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد مختاری صبح پنج شنبه در همایش یاوران وقف بیرجند ضمن تبریک نابودی داعش در عراق اظهار داشت: امروز به برکت وقف جان نیروی های مدافع حرم جشن نابودی داعش را برگزار می کنیم.

وی بیان کرد: اگر ۲۰ میلیون نفر جمعیت در پیاده روی اربعین حسینی شرکت کردند و نمایش اقتدار دوستداران اهل بیت(ع) را به چشم دشمنان کشیدند به برکت واقفانی بود که وجود خود را در این راه وقف کردند.

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه این ها بهترین الگوهای وقف هستند، اضافه کرد: اکنون که این افراد جان خود را وقف کردند برماست که در پرتو امنیت نسبت به وقف مال خود بیش از پیش اهتمام داشته باشیم.

انبیاء و ائمه اطهار(ع) بزرگترین واقفان بودند

مختاری، وقف را سنتی اصیل و ریشه دار در تاریخ اسلام دانست و گفت: انبیاء و ائمه اطهار(ع) خود بزرگترین واقفان بودند به گونه ای که امام علی(ع) از واقفان درجه یک در زمان خود بود.

وی با بیان اینکه وقف یعنی متوقف کردن اصل مال امل بهره و ثرمه آن را در راه استفاده همگان قرار دادن، عنوان داشت: وقف یک احسان و انفاق ماندگار است.

امام جمعه موقت بیرجند به فلسفه وقف در اسلام اشاره کرد و افزود: وقف خدمتی برای بندگان خدا بود که ازآن بهره می برند و لذا از یک طرح واقف به خلق خدا خدمت می کند و از طرف دیگر به خدا نزدیک می شود چراکه بالاترین و مهمترین عامل تقرب خداوند خدمت به خلق خداست.

مختاری با بیان اینکه انسان با وصل شدن به خدا به نور عزت می رسد، بیان داشت: ما انسان ها بی نهایت ظرف های خالی کوچک هستیم که باید به دریای عظمت خدا وصل شویم تا به آرامش برسیم.

وی با اشاره به اینکه مسائل مادی مهمترین چیزی برای دور شدن از خداوند است، بیان کرد: قران کریم فلسفه انفاق را برای ثبات نفس می داند تا موانع تزکیه برطرف شود.

امام جمعه موقت بیرجند، آباد کردن زندگی آخرت را یکی دیگر از فلسفه های وقف عنوان کرد و گفت: زندگی اصلی انسان آخرت است و انسان واقف در واقع برای زندگی آخرت خود ذخیره سازی می کند.

اجرای امینانه نیات واقفین سبب جلب اعتماد عمومی می شود

مختاری با بیان اینکه وقف یک صدقه جاریه است، بیان کرد: وقف سبب می شود که ارتباط انسان باقی مانده و مانع از تمام شدن او می شود.

وی به برخی از آداب وقف اشاره کرد و افزود: اولین نکته در وقف اخلاص است و تمام صدفات واقفان باید برای خدا باشد.

امام جمعه موقت بیرجند، تفکر را یکی دیگر از آداب وقف دانست و گفت: امروز در وقف کردن نیاز به مشاوره و تفکر است و باید بر اساس نیازهای روز این سنت انجام شود.

مختاری با تأکید بر لزوم تعیین متولیانی درست کار برای اداره موقوفات، عنوان داشت: باید به نیات واقف به درستی عمل شود چراکه این امر سبب جلب اعتماد عمومی جامعه می شود.

نظر شما