شناسهٔ خبر: 22658950 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مجری علمی طرح آمایش سرزمینی خراسان جنوبی:

نقشه زمین شناسی و گسل های فعال خراسان جنوبی تهیه شد

بیرجند- مجری علمی طرح آمایش سرزمینی خراسان جنوبی از تهیه نقشه زمین شناسی و گسل های فعال استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی خطیب ظهر پنجشنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، اظهار کرد: در خصوص پیوست پدافند غیر عامل به طرح آمایش جلسات کارشناسی در سازمان مدیریت برگزار شده که امیدواریم این مهم به شکل علمی برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه نقشه زمین شناسی استان تهیه شده است، افزود: نقشه گسل های فعال استان همراه با زمین لرزه های دستگاهی رخ داده بر روی آن ها نیز تهیه و آماده شده است.

مجری علمی طرح آمایش سرزمینی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قبل از مطالعه هر پروژه ای زمین لرزه و مخاطرات ناشی از آن باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: بخش معدن می تواند یکی از محورهای اساسی استان برای توسعه باشد.

خطیب با اشاره به اینکه ۹۳ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، بیان کرد: متوسط بارندگی سالانه در استان ۱۲۰ میلی متر و متوسط تبخیر سالانه دو هزار و ۷۰۰ میلی متر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن در استان داریم، افزود: پوشش گیاهی در استان ضعیف و توزیع مناسبی ندارد.

کاهش جمعیت شهرستان نهبندان

مجری علمی طرح آمایش سرزمینی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ظرف ۳۰ سال آینده باید حداقل ۳۰ درصد صرفه جویی در منابع آبی را داشته باشیم، بیان داشت: استان خراسان جنوبی در بخش محیط زیست پتانسیل های زیادی دارد که می توانیم از آن ها برای درآمدزایی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در بخش معدن استان نسبت به گذشته رشد منفی داشته ایم، گفت: باید به سمت صنایعی حرکت کنیم که زیرساخت های آن فراهم باشد.

خطیب با اشاره به اینکه اختلاف درآمد ناخالص سالانه خانوارهای شهری و روستایی موجب مهاجرت از روستاها به شهرها شده است، عنوان کرد: در اکثر مناطق شهری استان افزایش جمعیت را داشته ایم و تنها در شهرستان نهبندان با کاهش جمعیت مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه گسترش کمی و کیفی آموزش عالی بسیار حائز اهمیت است، افزود: گسترش خطوط ترانزیتی نیز بخش دیگری برای توسعه استان است که باید مد نظر قرار گیرد.

مجری علمی طرح آمایش سرزمینی خراسان جنوبی با اشار به اینکه امیدواریم در سال ۱۴۱۵ تحقق نگین خاوران را داشته باشیم، گفت: انرژی های تجدیدپذیر از جمله بادی و خورشیدی یکی از پتانسیل های توسعه ای و بسیار مهم در استان است.

وی ادامه داد: مدیریت علمی، توانمند در حد یک استان دانشگاهی می تواند به تحقق سند چشم انداز استان کمک کند.

نظر شما