شناسهٔ خبر: 22658672 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توسعه گردشگری نهاوند همدان در گرو سرمایه گذاری

نهاوند- ایرنا- امروزه گردشگری فراتر از یک صنعت، به پدیده ای اجتماعی - اقتصادی در سطح جهانی تبدیل و در همه جا نهادینه شده و در این میان شهرستانی همچون نهاوند به دلیل داشتن ظرفیت های عظیم در این حوزه، به جایگاه ممتازی در نقشه گردشگری استان همدان دست یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در عصر کنونی صنعت گردشگری علاوه بر ایجاد فرصت های اقتصادی برای دولت ها، فرصت های اجتماعی را برای مردم و آشنایی شدن آنان با فرهنگ های مختلف فراهم کرده و از این رو به یکی از اساسی ترین ارکان اقتصاد جهانی تبدیل شده است و کشورهای مختلفی که حتی از درآمدهای سرشار نفت برخوردار هستند آن را به دلیل ایجاد فرصت های شغلی که بوجود می آورد یکی از محورهای توسعه پایدار خود قرار داده و با در نظر گرفتن تمام ساز و کارهای علمی روی آن سرمایه گذاری کلان کرده اند.
ایران کشوری که در ادبیات گردشگری نامی شناخته شده است و بیشتر گردشگران مایل به دیدن آن هستند، جایگاه منحصر به فردی در نقشه گردشگری جهان دارد. در حقیقت گنجینه های فرهنگی - اجتماعی و طبیعی ایران که از طریق نمادهای گردشگری شهرهای مختلف کشور معرفی شده اند، جاذبه هایی در سطح جهانی و ملی هستند که می توانند گردشگری کشورمان را به طور فزاینده ای مطرح کنند.
در حال حاضر، ایران نیز هم زمان با تدوین و تکمیل طرح جامع گردشگری خود در موقعیت مناسبی قرار گرفته است تا با انتخاب گزینه های مناسب توسعه، به سهم واقعی خود از بازارهای جهانی گردشگری دست یابد و علاوه بر آن اهداف توسعه را در سطح ملی، منطقه ای و محلی دنبال کند.
در این میان استان همدان به عنوان یکی از پنج استان گردشگری کشور ایران محسوب می شود که از لحاظ داشتن آثار تاریخی، آب و هوای معتدل و کوهستانی، قومیت های مختلف، صنایع دستی و سوغات در نوع خود کم نظیر است.
در بین شهرهای این استان، شهرستان نهاوند به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی از موقعیت مطلوبی جهت رونق صنعت توریسم برخوردار است که با وجود این ظرفیت ها متاسفانه به دلیل نبود زیر ساخت های لازم برای رونق گردشگری، این بخش در نهاوند مغفول مانده است.
البته طی سالیان اخیر حداقل در حد تئوری به آن پرداخته شده و اقداماتی نیز در جهت گردشگری انجام شده است؛ اما برای تبدیل شدن نهاوند به یک منطقه گردشگری باید با مطالعه کارشناسی و تخصصی، ظرفیت های موجود مورد بررسی قرار گیرد و با استفاده از نظر متخصصان برای فراهم آوردن زیر ساخت های لازم، بیش از پیش اقدام شود.
طبق آمارهای جهانی، بیشترین تعداد گردشگر در جهان به طبیعت گردی و زیر مجموعه های آن یعنی توریسم ورزشی، توریسم کوچ، توریسم کویر و بیابان و توریسم روستایی اختصاص دارد. که بر این مبنا نهاوند که در سایه سار کوه مرتفع 'گرو' قرار دارد و از زلال جوان 'گاماسیاب' حیات می گیرد، با بیش از 80 درصد مجموعه جنگل های استان و داشتن بیشترین سراب و چشمه و قنات در سطح استان، جایگاه منحصر به فردی برای گردشگری طبیعی دارد.
لازم به یادآوری است که پهنه باغ های سبزینه پوش پرجاذبه، که شهر را محصور کرده، همراه با کوچه باغ های زیبای آن، برای هر گردشگر داخلی و خارجی علاقمند، چونان صدفی است که در درون خود مروارید غلطانی را جای داده است.
قدمت 6 هزار ساله تمدن و تاریخ پرفراز و نشیب این شهر، دامنه های زاگرس که در فصول گرم سال محل ییلاقی عشایری است که با وجود رشد فناوری، زندگی تقریبا دست نخورده ای را تجربه می کنند و همچنین کشاورزی پررونق، آب فراوان، روستاهای آباد با مجموعه ای از آداب و رسوم بومی و محلی نیز زمینه ای برای توسعه ی گردشگری عشایری و روستایی را در این منطقه فراهم کرده است.
محسن جانجان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند در رابطه با اهمیت گردشگری در جهان امروز به خبرنگار ایرنا می گوید: فعالیت گردشگری در دهه های اخیر به عنوان یک منبع توسعه پایدار مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرارگرفته است و کشورما نیز که از مناطق مهم و پرجاذبه در صنعت گردشگری بشمار می رود، در سال های اخیر حرکت های خوبی را برای رشد روز افزون آغاز کرده است.
وی با بیان این مطلب که فعالیت در زمینه صنعت گردشگری شکلی سیستمی دارد و تنها وجود جاذبه های گردشگری نمی تواند باعث رونق آن شود، اضافه می کند: یکی از گام های مهم و اساسی برای رسیدن به توسعه پایدار در گردشگری، شناخت زیرساخت های مربوط به این حوزه است که توجه و شناخت کافی به این زیرساخت ها برنامه ریزی برای توسعه گردشگری را آسان می کند.
وی می افزاید: شهرستان نهاوند با توجه به جاذبه های گردشگری خیلی خوبی که دارد از ظرفیت ویژه ای جهت توسعه گردشگری به خصوص گردشگری فرهنگی و طبیعت گردی برخوردار است؛ اما در زمینه زیر ساخت های لازم برای رونق آن، ضعیف و نیازمند سرمایه گذاری در این زمینه است.
جانجان به زیر ساخت های لازم برای توسعه گردشگری اشاره کرده و می گوید: برای رونق گردشگری وجود جاذبه های مختلف طبیعی و تاریخی شرط لازم است، اما کافی نیست و نیاز به زیر ساختهایی از جمله خدمات گردشگری، حمل و نقل، رقابت پذیری کالاها و وجود جاذبه های انسان ساخت دارد که این زیر ساخت ا در نهاوند ضعیف بوده و باید تقویت شوند.
وی با اشاره به جاذبه های گردشگری نهاوند می افزاید: این شهرستان در زمینه جاذبه های گردشگری به ویژه گردشگری طبیعی از موقعیت ممتازی در سطح استان برخوردار است و این ظرفیت را دارد که در صورت سرمایه گزاری کلان به قطب گردشگری استان تبدیل شود.
وی افزود: وجود سراب های دلنشین، طبیعت زیبا، هوای مطبوع، اماکن تاریخی، موزه تاریخی و فرهنگی و قرار گرفتن در سر راه مرکز به غرب کشور از ظرفیت هایی هستند که می تواند گردشگر را به منطقه جذب کند.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند اضافه می کند: البته با کمک مسئولان استان و شهرستان در دو سه سال گذشته حرکت های اولیه ای در زمینه توسعه زیرساخت های گردشگری آغاز شده که نیازمند حمایت های لازم در زمینه جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و همچنین مهیا کردن زیر ساخت های لازم توسط دستگاههای مسئول است.
وی با اشاره به اینکه گردشگری یک امر تخصصی است و باید کارشناسی های لازم را برای توسعه آن انجام داد، می افزاید: برای توسعه گردشگری، برنامه ها باید به صورت کارشناسی شده باشد لذا هر کس را نمی توان به عنوان سرمایه گذار وارد این عرصه کرد و آن را پذیرفت.
جانجان ادامه می دهد: با توجه به انتخاب شدن استان همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018، همایشی با حضور صاحب نظران و سرمایه گذاران بین المللی در همدان برگزار می شود لذا از این فرصت باید برای بررسی وضعیت گردشگری نهاوند توسط کارشناسان استفاده کرد و با توجه به اینکه برگزاری این همایش بین المللی فرصتی استثنایی در خصوص حضور متخصصان، صاحب نظران امر گردشگری و همچنین سرمایه گذاران این صنعت فراهم می کند، لذا در حاشیه این نشست علمی تلاش می کنیم که چند تن از این صاحبنظران و سرمایه گذاران را به نهاوند آورده و از نزدیک وضعیت گردشگری شهرستان مورد بررسی قرار گیرد.
وی درباره اقدامات اولیه برای تحرک دادن به گردشگری نهاوند، یادآوری می کند: سراب های گاماسیاب و گیان، 2 مرکز عمده گردشگری این شهرستان هستند که در چهار سال گذشته 20 میلیارد ریال اعتبار برای آنها از محل منابع استانی هزینه شده است.
وی اضافه می کند: ساماندهی این سراب ها شامل نصب سکو، آلاچیق، احداث سرویس های بهداشتی و تعمیر ساختمان، ایجاد روشنایی و پارکینگ است که باعث جذب گردشگر زیادی به شهرستان شده است.
جانجان با بیان اینکه شهرستان نهاوند در ایام نوروز و تابستان پس از همدان بیشترین آمار جذب گردشگر را به ویژه در سراب های منطقه به خود اختصاص داده است، می گوید: به علت فراهم نبودن زیر ساخت در زمینه اسکان، بازدیدها از سراب های نهاوند یک روزه است و در صورت فراهم شدن زیر ساخت های گردشگری می توان مدت اقامت و ماندگاری گردشگران را در این شهرستان افزایش داد.
جانجان جاذبه های گردشگری نهاوند را در سطح استان قابل توجه ارزیابی می کند و می افزاید: استان همدان به واسطه داشتن آثار تاریخی متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی که این آثار به صورت متوازن در شهرهای استان پراکنده است، مورد توجه قرار دارد و شهرستان نهاوند علاوه بر داشتن همه این مزیت ها دارای جاذبه‌های بکر طبیعی منحصر به فرد است.
وی در ادامه به آثار تاریخی شهرستان نهاوند اشاره می کند و می گوید: شهرستان نهاوند دارای 200 اثر تاریخی است که این آثار شامل بناها، محوطه‌ها و تپه های تاریخی هستند که از این 200 اثر 100 اثر ثبت آثار ملی شده است.
جانجان اضافه می کند: این آثار تاریخی متعلق به سه دوره پیش از تاریخ‌، دوران تاریخی و دوران اسلامی هستند و از مهترین این آثار می توان به تپه باستانی گیان، معبد لائودیسه، حمام حاج آقا تراب، مقبره نعمان ابن مقرن (بابا پیره)، مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی (درب شیخ)، مسجد جامع، پل زرامین، موزه تاریخ و فرهنگ، خانه شهید قدوسی و سراب های نهاوند اشاره کرد.
وی ادامه می دهد: یکی از آثار تاریخی شهرستان نهاوند که وجود آن در شهرستان توسط باستان شناسان قطعی و محرز شده، معبد لائودیسه از آثار دوره سلوکیان است که از سال 84 اقدامات خوبی برای کشف آن توسط یک گروه باستان شناس صورت گرفته اما با توجه به قرار گرفتن آن در بافت مسکونی ادامه عملیات متوقف شده است و برای ادامه و کشف نهایی نیازمند 10 میلیارد ریال اعتبار هستیم.
جانجان می گوید: کاوش معبد لائودیسه و اثبات وجودی این معبد، برای تعامل با جهان به ویژه کشور یونان اهمیت فراوان دارد و می تواند مسیر گردشگران جهان به نهاوند را گشوده و ورود گردشگران داخلی و خارجی به استان همدان را افزایش دهد.
فرماندار نهاوند نیز در رابطه با وضعیت گردشگری نهاوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار می کند: شهرستان نهاوند ظرفیت خوبی در زمینه گردشگری دارد و می تواند باعث توسعه این منطقه شود؛ لذا این ظرفیت ها باید به صورت تخصصی و کارشناسی توسط صاحب نظران و متخصصان امر به صورت میدانی مورد بررسی قرار گیرد.
کریم حمیدوند توسعه گردشگری شهرستان را در گرو ورود سرمایه گذار به این بخش عنوان می کند و می افزاید: گردشگری در شهرستان نهاوند بی هدف است و برای توسعه مناطق گردشگری این منطقه نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی و مطالعه علمی و کارشناسی شده هستیم.
وی اظهار می کند: به منظور سرمایه گذاری و رونق حوزه گردشگری، سال گذشته در بحث اعتبارات عمرانی، استانی، تملک دارایی‌ها و بحث درآمد نفت و گاز حدود 20 میلیارد ریال اعتبار برای میراث فرهنگی، صنایع دستی و ‌گردشگری شهرستان نهاوند اختصاص یافت که این میزان اعتبار رقم خوب و قابل توجهی است.
وی در ادامه به ساماندهی سراب‌های شهرستان نهاوند اشاره و اضافه می کند: قبل از سال 93 در سراب های گیان و گاماسیاب هیچ گونه کار زیر ساختی انجام نشده بود و با بازدید استاندار همدان در سال 94 از این دو سراب و مشاهده وضعیت نابسامان منطقه، حدود 10 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی حداقلی این دو سراب اختصاص یافت.
حمیدوند یادآوری می کند: با این اعتبار در سال 94 سراب گیان و گاماسیاب به صورت حداقلی ساماندهی شدند و از امکاناتی نظیر تأمین برق و روشنایی، نصب سکو و آلاچیق، نصب سرویس های بهداشتی برخودار شدند که با این اقدامات و تأمین 100درصدی امنیت در این دو سراب، گام موثری در افزایش جذب گردشگران از شهرهای مختلف کشور برداشته شد.
وی تاکید می کند: با اعتباراتی که امسال به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص یافته مبلغی برای تأمین زیرساخت‌ها و ساماندهی این دو سراب اختصاص خواهد یافت که میزان این اعتبار بر عهده میراث فرهنگی شهرستان گذاشته شده است.
فرماندار نهاوند ادامه می دهد: با وجود اقداماتی که تاکنون برای ساماندهی سراب های شهرستان نهاوند انجام گرفته اما اقدامات اساسی و زیر بنایی مهمی که بتواند بخش گردشگری را متحول کند صورت نگرفته و لازم است اقدام اساسی در این خصوص با واگذاری طرح ها به بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار عملی شود.
حمیدوند اضافه می کند: در بخش ساماندهی دو سراب گیان و گاماسیاب تاکنون جذب سرمایه گذار صورت نگرفته و سرمایه‌گذار جدی و قوی به این بخش ورود پیدا نکرده است.
وی اظهار می کند: خوشبختانه با پیگیری‌های استاندار همدان از طریق شرکت شستا وابسته به سازمان تأمین اجتماعی کشور، مدیرکل سرمایه‌گذاری امور هتل های این بنیاد برای احداث شعبه‌ای از هتل‌های هما به همدان آمدند و طی جلسه‌ای که در استان برگزار شد خواستار سرمایه گذاری در اماکن ویژه گردشگری استان همدان شدند و استاندار نیز اماکن ویژه گردشگری استان از جمله منطقه گردشگری علیصدر، سراب گاماسیاب و سراب گیان را به آنها معرفی کرد.
فرماندار نهاوند تاکید می کند: مسئولان این شرکت سرمایه گذاری وعده داده اند که از سراب گاماسیاب و سراب گیان هم بازدید کنند تا در صورت امکان در این مناطق گردشگری برای احداث پیست اسکی و هتل سرمایه‌گذاری کنند.
وی اضافه می کند: ما به شدت پیگیر جذب سرمایه گذار برای سراب‌های شهرستان هستیم و در صورتی که سرمایه گذار حقیقی یا خصوصی برای سرمایه گذاری در سراب های شهرستان اعلام آمادگی کند از آن استقبال و حمایت می‌کنیم.
حمیدوند می افزاید: ما از سرمایه گذارانی که در عمل وارد کار شوند و با سرعت و جدیت طرح ها را پیش برده و باعث ایجاد اشتغال پایدار در منطقه شوند حمایت می کنیم.
وی به برنامه های در دست اقدام برای معرفی توانمندیهای محیطی شهرستان در زمینه گردشگری اشاره و اضافه می کند: با کمک 500 میلیون ریالی استاندار همدان در نظر داریم همایشی با رویکرد میراث فرهنگی و گردشگری در شهرستان برپا کنیم ه این همایش می تواند زمینه خوبی برای معرفی ظرفیت های گردشگری فراهم کند و امید است در همایش بین المللی که با حضور صاحب نظران در همدان برگزار می شود این ظرفیت ها مورد توجه مسئولان استانی قرار گرفته و ما شاهد سرمایه گذاری های اصولی در این حوزه باشیم.
به گزارش ایرنا، بی تردید تییین گوشه هایی از قابلیت های گردشگری نهاوند و رسیدن به این درک مشترک که صنعت گردشگری برای قرار گرفتن در چرخه توسعه پایدار، باید به عنوان محور اصلی توسعه در نظر گرفته شود، می تواند جایگاه این شهرستان را در اقتصاد استان همدان و کشور ارتقاء داده و به جذب گردشگران داخلی و خارجی کمک شایانی کند.
به اعتقاد کارشناسان، سرمایه گذاری در این عرصه همچون کاشتن بذری است که در صورت برنامه ریزی اصولی، در کوتاه مدت به درختی تناور تبدیل و بهره آن متوجه همه مردم می شود.
7525/2090
گزارش از: وحید سیفی**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی

انتهای پیام /*

نظر شما