شناسهٔ خبر: 22658411 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مروری بر سرمقاله برخی هفته نامه های افغانستان

کابل - ایرنا - تعصب و قوم گرایی خطرناکتر از تروریسم، وحدت ملی بازیچه نیست، خودکشی دانشجوی دختر دانشگاه کابل، اکثریت خاموش و صلح و وحدت ملی از جمله موضوعاتی است که هفته نامه های منتشره در سه روز گذشته برای عناوین سرمقاله های خود در افغانستان برگزیدند.

صاحب‌خبر -

**سفیر
هفته نامه سفیر در این شماره سرمقاله خود را به تعصبات قومی اختصاص داد و نوشت که این گونه تعصب قومی خطرناک تر از تروریسم است.
سفیر تعصبات قومی را در افغانستان دارای ریشه و سابقه ای در بیرون دانسته و افزوده است زمان که آمریکا خواست با توزیع پول از طریق پاکستان در مقابل شوروی سابق مقابله کند، گام ها اولیه در این راستا برداشته شد.
به نوشته سفیر در آن زمان کم کم به جنگ های گروهی و قومی دامن زده شد و در طی یک سال 70 میلیون دلار به مقاصد شوم خارجی ها در این کشور توزیع اختصاص یافت و جنگ های خانه به خانه منازل انجام شد و افکار مردم را ویران کرد.
این هفته نامه برخی کشورهای منطقه را نیز در این راستا که برای منافع کشور خود تلاش می کردند، مقصر دانسته که امروز آن همه دست اندازی ها باعث شده است که تعصبات کم کم ریشه بدواند.
سفیر بیشترین تقصیر را به گردن پاکستان می اندازد که به نوشته این نشریه، برای اهداف آمریکا دست به ترویج ایدئولوژی افراطی در این کشور زده است.

**افغانستان امروز
هفته نامه افغانستان امروز در سرمقاله خود به وحدت ملی پرداخته و نوشته است که وحدت ملی بازیچه نیست که هر روز هر شخص و یا نهادی با آن به بازی بپردازد.
این هفته نامه با اشاره به نامه وزارت کشور که برای تشکیل یک یگان ضد شورش بدون حضور تاجیک ها دستور داده بود ، نوشت که یک باردیگر سند تبعیض و ضد وحدت ملی از وزارت کشور سربیرون آورد و وحدت مردم را لکه دار کرد.
این هفته نوشته است که نامه وزارت کشور برای تشکیل قطعه ضد شورش که در آن نوشته است که قوم تاجیک را مشمول آن نکنید توطئه دیگری برای آسیب زدن به وحدت مردم این کشور خوانده است.
هفته نامه افغانستان امروز نوشته است که متأسفانه در درون ساختار ناقص افغانستان افراد زیادی وجود دارند که در پی فرصت برای تفرقه قومی هستند.
این هفته نامه از دولت افغانستان و مردم این کشور خواسته است که دنباله رو چنین افرادی نشوند و اجازه ندهند که وحدت ملی بازیچه دست آنها شود و باردیگر تلاش کنند ابزاری برای بیگانگان شده و کشور را به جنگ های قومی و مذهبی سوق دهند.

**هفته نامه کابل
این هفته نامه مقاله خود را به موضوع خودکشی «زهرا خاوری» دانشجوی دانشگاه دامپزشکی کابل اختصاص داده که به خاطر رد شدن چند بار پایان نامه اش توسط استاد راهنما به زندگی خود پایان داد.
این هفته نامه نوشته است که با خودکشی خاوری دانشجویان معترض به سیستم ارباب رعیتی در دانشگاه کابل اعتراض گسترده کردند و دروازه دانشگاه را مسدود کردند.
این هفته نامه نوشته است که هنوز روشن نیست که پس از گذشت چند روز و فروکش کردن مسئله دوباره وضعیت به حالت قبلی باز می گردد و یا این خودکشی اساس تغییری در دانشگاه و سیستم ناکارآمد آن خواهد شد و باید انتظار کشید.

**اکثریت خاموش
اکثریت خاموش در سرمقاله خود در باره موضوعات درسی در دانشگاه های افغانستان بحث کرده و نوشته است که نخستین اجماع ملی برای تغییر آن آغاز شد.
این هفته نامه نوشت که با ابراز نظر وزیر آموزش عالی امیدواری ایجاد شد تا سیستم کهنه و ناکارآمد موضوعات درسی بازنگری و موضوعات درسی دانشگاه کابل با کشورهای جهان و منطقه همسان شود.
این هفته نامه نوشته است که با این رویه شاید بتوان کیفیت درسی را بالا برد و موضوعات درسی را با نیازهای باز کار هماهنگ کرد.

**شهادت
شهادت در این هفته به موضوع صلح در افغانستان پرداخته و نوشته است که صلح و وحدت ملی ضامن آزادی و آبادی کشور است که هر فرد برای رسیدن به آن باید تلاش و احساس مسئولیت کند.
این رسانه در ادامه نوشته است که صلح آزادی و وحدت ملی افغانستان با حمله شوروی سابق و همکاران داخلی آن در کشور از بین رفت و تا امروز مردم مظلوم افغانستان درنبود آن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
این هفته نامه نوشته است که با پایان اشغال شوروی ؛ توطئه کشورهای منطقه مردم افغانستان را زمین گیر کرد و گروه تروریستی برای پیاده کردن اهداف خود به این کشور به نام های گوناگون اعزام کردند.
شهادت افزود که پس از پایان حاکمیت طالبان در رأس آمریکا توطئه جدیدی را برای کشورهای اسلامی طرح کرد و تحت نام مبارزه با تروریسم دست به اقداماتی زد که مردم افغانستان فکر آن را هم نمی کردند.
شهادت در مطلب خود تأکید کرده است که دولت و مردم افغانستان نباید به امید دست غیبی بنشیند که بیاید و آنان را نجات دهد و خود آنها باید دست بکار شده و برای آینده خود و مردم خود برای صلح و وحدت ملی تلاش کنند.
آساق*291*1104*انتشاردهنده: 1577**حسن حسین زاده

انتهای پیام /*

نظر شما