شناسهٔ خبر: 22658220 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

ایجاد اسکان موقت در کنار واحدهای موردبازسازی زلزله‌زدگان کرمانشاه

کرمانشاه- وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد ما این است که اسکان موقت در کنار واحدهای مسکونی زلزله‌زدگان ایجاد شود تا علاوه بر کاهش هزینه، اسکان دائم نیز به تاخیر نیفتد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی امروز پنج شنبه در بازدید از بیمارستان صحرایی منطقه زلزله زده سرپل ذهاب در جمع خبرنگاران گفت: این منطقه توسط بنیاد مسکن ۸ استان معین بازسازی خواهد شد.

وی افزود: این استانها از هفته گذشته اینجا مستقر شدند و عملیات آواربرداری نیز در بسیاری از روستاها و شهرهای زلزله زده  آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:  فکر می کنم در کمتر از دو ماه عملیات آواربرداری به پایان برسد و ما بتوانیم واحدها را آماده بازسازی کنیم.

وی گفت: کاری که ما پیگیری می کنیم این است که محل استقرار موقت مردم در خود واحدها باشد که مردم در خانه های خود حضور داشته و بتوانند از اموال و اثاثیه منزل نگهداری کنند.

آخوندی تاکید کرد: در شرایط فوق مردم به آب و برق مورد نیاز دسترسی خواهند داشت و برای آنها مناسبتر است و خودشان نیز علاقه مندند هستند که در کنار اموالشان باشند.

وی خاطرنشان کرد: روشی که ما پیشنهاد می کنیم این است تا مردم در کنار منازل و اموال خود باشند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پرداخت کمک بلاعوض برای اسکان موقت زلزله زدگان گفت: پیشنهاد ما این است که اسکان موقت بخشی از اسکان دائم آنها باشد.

وی افزود: اگر اسکان موقت مستقل از اسکان دائم باشد هزینه اضافه ای را در بر دارد و می تواند بازسازی را هم به تاخیر بیندازد. از سوی دیگر جمع کردن خود آن نیز یکی از مشکلات آینده خواهد بود.

آخوندی تصریح کرد: البته اختیار این موضوع با خود مردم است و آنچه مردم برای بازسازی صلاح می دانند را اجرا خواهیم کرد.

وی گفت: ما در کنار آنها خواهیم بود و کمک های مالی، فنی و اعتباری و همینطور آواربرداری به آنها خواهیم داشت اما در پایان مدیر بازسازی خود مردم بوده و ما تا پایان کار در کنار آنها خواهیم بود تا مردم واحدها را بسازند و در آنها مستقر شوند.

این مسئول در خصوص بیمارستان های تخریب شده اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب نیز گفت: از این بیمارستان ها بازدید داشتم و از همان روز اول زلزله دستور دادم که دو گروه مهندسی بیایند و یک برداشت مهندسی از این دو بیمارستان بکنند.

وی افزود: این گروه های مهندسی اول باید دلایل شکست این پروژها را بررسی کنند و سپس طرح مقاوم سازی و بازسازی را تهیه و ارائه دهند.

آخوندی ادامه داد: هر دو گروه فعال هستند و یک گروه گزارش مقدماتی اش را هم ارائه داده است و گزارش نهایی را هم ظرف ۳ هفته آینده ارائه خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه کامل بازسازی و مقاوم سازی نیز به آنها داده خواهد شد و براساس آن اقدام می شود.

وی زمان دقیق بازسازی را منوط به طرح های مقاوم سازی دانست و گفت: زمان اتمام آن پس از ارائه طرح مذکور مشخص می شود.

نظر شما