شناسهٔ خبر: 22657962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، تنها جیب بیت المال را خالی میکند

آیا مسئولین به دنبال رفع تکلیف هستند؟!

جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان،حالا به جشنواره ای هزینه بر،با صرف بیت المال تبدیل شده است و متولیان امر نیز به برگزاری چنین جشنواره ای عادت کرده اند!

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع،جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان پس از بیست و سه دوره برگزاری، این روزها در آستانه بیست و چهارساله شدن است واین جشنواره مطابق روال سالهای گذشته با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

 

برابر اعلام متولیان امر؛ بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، امسال با 429 اثر نمایشی دربخش‌های خیابانی، خردسال، کودک، نوجوان، نمایشنامه نویسی و دانش آموزی اجرایی می‌شود.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درآستانه برگزاری جشنواره بیست و چهارم، خبر از رشد 25 درصدی آثار راه یافته به دبیرخانه جشنواره تئاترداد وضمن مقایسه تعداد آثار ارسالی به جشنواره فعلی با دوره پیشین، تنها تفاوت جشنواره بیست و چهارم با جشنواره بیست و سوم را، رشد آثارراه یافته به جشنواره تئاتر اعلام کرد.

 

با تفاسیر مذکور به نظر نمی رسد غیر از یک مورد تغییر کمی در جشنواره بیست و چهارم، امسال نیز شاهد شکوفایی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان نباشیم ،البته نمیتوان منکر یدک کشی عنوان "بین المللی" برای جشنواره مذکوربود!

 

آنچه مشهود است اینکه؛جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان،حالا به جشنواره ای هزینه بر،با صرف بیت المال تبدیل شده است و متولیان امر نیز به برگزاری چنین جشنواره ای عادت کرده اند!

 

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رفع تکلیفی برگزار نمی شود/ رشد 25 درصدی آثارارسالی به دبیرخانه شاهد این ادعاست

برخلاف دیدگاه نگارنده این متن، مدیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در گفتگو با نافع با بیان اینکه دربرگزاری جشنواره تئاتربه هیچ عنوان رفع تکلیفی عمل نمی کنیم، گفت:شاهد این ادعا؛ رشد 25 درصدی آثار راه یافته به جشنواره است که این موضوع نشان دهنده تغییرشاخص های اثرگذاری جشنواره می باشد.

 

استانهای دیگر به دنبال بهره گیری از ظرفیت جشنواره هستند

 نصرت الله رمضانی، برگزاری جشنواره درهمدان را زمینه ساز معرفی استان به دیگر نقاط کشورو جهان دانست و تصریح کرد: حضور میهمانان خارجی در جشنواره تئاتر، وسیله ای برای معرفی استان است والبته دیگر استانها همواره به دنبال این هستند تا از چنین ظرفیتی برخوردار شوند.

 

بررسی سطح کیفی جشنواره را به متخصصین امر واگذار کنید

وی با بیان اینکه بررسی سطح کیفی جشنواره باید به متخصصین امرواگذارشود،اظهار کرد:استقبال هم استانی های از جشنواره تئاتر نشان دهنده سطح کیفی این جشنواره است.

 

رمضانی بیان کرد: هیچ جشنواره ای درسطح کشور از نظر مورد توجه واقع شدن مانند جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نیست و حالا این جشنواره در بین مردم استان نهادینه شده است.

 

جشنواره با استقبال کشورهای خارجی مواجه بوده است

وی حضور8 کشور خارجی درجشنواره بین املی تئاتر کودک و نوجوان را دلیل بر کیفی بودن جشنواره دانست وعنوان کرد:البته به محض قطعی شدن حضور هنرمندان خارجی، اسامی کشورهای شرکت کننده نیز اعلام می شود.

 

مدیراجرایی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان این جشنواره را فضایی به منظور تبادل اطلاعات هنرمندان دانست و گفت: هنرمندان میتوانند از این فضا به منظور تبادل داشته های هنری خود استفاده کنند.

 

به دلیل کمبود منابع مالی کمتر میتوانیم از ظرفیت رسانه ملی در معرفی جشنواره استفاده کنیم

وی درپاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه"چرا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان همدان نتوانسته همانند جشنواره بین المللی فیلم اصفهان از ظرفیت رسانه ملی به منظور معرفی همدان استفاده کن،اظهار کرد:متاسفانه در این رابطه کمبود منابع مالی موجب شده تا همدان کمتر بتواند از ظرفیت رسانه ملی در معرفی جشنواره استفاده کند حال آنکه این فضا در ااصفهان بهترفراهم تر است.

 

نصرت الله رمضانی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد:به منظور برگزاری هرچه کیفی تر جشنواره نیازمند همراهی دیگر دستگاهها، نهاد های مرتبط و غیر مرتبط می باشیم کهالبته در این رابطه استانداری و شهرداری همواره پای کار بوده اند.

 

و اما با توجه به سخنان مدیراجرایی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان طرح چند سوال ضروی می نماید؛

 

1-آیا به راستی رشد 25 درصدی آثارارسالی به جشنواره موید ارتقاء سطح کیفی جشنواره است؟!

2- نبود اتاق فکری به منظورهرچه خلاقانه تر برگزار شدن جشنواره و ایجاد تغییرات محسوس در نحوه برگزاری ، آیا جز رفع تکلیف است؟!

 

3- چنانچه قراراست حفظ جشنواره تئاتر درهمدان، رشد گردشگران داخلی و خارجی را به همراه داشته باشد پس چرا آمارهای مراجع مربوطه خبر از خواب صنعت گردشگری در همدان می دهد؟!

 

4- با وجود اینکه؛ برخی از داوران و هنرمندان در حاشیه جشنواره های پیشین،سخن ازپایین بودن سطح کیفی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و یدک کش بودن عنوان" بین الملل" برای این جشنواره به میان آوردند، آیا این نوع دیگاه را می توان غیر کارشناسی قلمداد کرد؟!

 

5- آیا اینکه؛ دیگر استانهای کشور به دنبال مصادره جشنوراه بین المللی تئاتر کودک و نوجوان هستند خود دلیلی محکم به منظور ارتقاءسطح کیفی جشنواره نیست؟!

 

6- تا چه زمانی قراراست جشنواره تئاتر فارغ از ظرفیت بخش خصوصی و با تکیه بر اعتبارات ابلاغی ملی و استانی اداره شود؟!

 

7-آیا به راستی استقبال مردمی از جشنواره نشان از بالا بودن سطح کیفی آن دارد و یا کمبود فضای با نشاط در استان دلیل این نوع از استقبال است؟!

 

8-اگرجشنواره تئاتر فضای بهره گیری از ظرفیت رسانه ملی را ندارد چگونه میتواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر باشد؟!

 

9-جای ایده های خلاقانه در این جشنواره کجاست؟!

 

و درانتها اینکه؛ بنا به گفته "مریم کاظمی" دبیربیست و چهارمین جشنواره بین الملی تئاتر کودک و نوجوان؛ "جشنواره تئاتر یک اتفاق موقتی وجشنی فرخنده  وچندروزه نیست" که بتوان سرسری و رفع تکلیفی از آن عبور کرد.

 

انتهای پیام/

نظر شما