شناسهٔ خبر: 22657920 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرلشکر جعفری:

تلاش برای مذاکره توان موشکی ایران بی نتیجه است/داعش هنوز تهدید علیه کشورهای مسلمان است

تهران-ایرنا- فرمانده کل سپاه پاسداران در مورد مذاکره توان موشکی ایران اعلام کرد: طرح این موضوع را از جوانی و ناپختگی رئیس جمهور فرانسه می دانیم و به زودی به این نتیجه خواهند رسید که تلاش برای مذاکره برای توان موشکی ایران بی نتیجه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، سردارسرلشکرپاسدار محمدعلی جعفری در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد مذاکره توان موشکی ایران، گفت: طرح موضوع مذاکره درباره توان موشکی ایران را از جوانی و ناپختگی رییس جمهور فرانسه می ‌دانیم که به خاطر جوانی و نداشتن تجربه این حرف‌ها را می‌زند ایشان نیز زود به این نتیجه خواهد رسید که این تلاش و هدف ‌گیری بی‌نتیجه است. اگر اینها کوچک‌ترین مطالعه‌ ای نسبت به ملت ایران داشته باشند در می ‌یابند که در فرهنگ قالب مردم ایران، اقتدارطلبی و ضدیت با تجاوز و ظلم و زور وجود دارد و این روحیه سابقه‌ای تاریخی دارد و ربطی به انقلاب اسلامی ندارد.
سرلشکر جعفری افزود: یکی از نتایج حاصل از این روحیه، حفظ قدرت ملی و توان دفاعی است و مردم این موضوع را مانند ناموس خود می‌دانند و از آن دفاع می‌کنند، ممکن است کشور یا ملتی موضوع دفاعی خود را مهم نداند و درباره آن معامله کند، اما مردم ایران این اجازه را نخواهند داد دولت نیز به هیچ وجه به دنبال این موضوع نیست و همه گرایش‌های مختلف در داخل نیز براین موضع تاکید کرده‌اند آنها به زودی به این نتیجه خواهند رسید که تلاش برای مذاکره درباره توان موشکی ایران بی‌نتیجه خواهد بود.
وی اضافه کرد: توان دفاعی با مساله هسته‌ای تفاوت می‌کند، موضوع هسته ‌ای توان دفاعی نیست اما موضوع موشکی توان دفاعی کشور است و مردم به دلیل غیرتی که نسبت به توان دفاعی دارند به هیچ وجه اجازه مذاکره در این موضوع را نخواهند داد.

**داعش هنوز تهدید علیه کشورهای مسلمان است
فرمانده کل سپاه با بیان این که گروه تکفیری داعش هنوز تهدید علیه کشورهای مسلمان و منطقه است، گفت: سپاه، در حوزه دفاعی و امنیتی آمادگی خوبی دارد و در عمل نیز با اقتدار با هر گونه تهدیدی برخورد خواهد کرد.
سرلشکر جعفری افزود: آنچه که اکنون اعلام می شود، نابودی کامل و صد در صدی داعش نیست، بلکه نابودی حاکمیت داعش است نابودی حاکمیت داعش و از بین رفتن کل داعش، دو موضوع مجزا هستند. داعش شهرهایی را اشغال کرده و دولت اسلامی عراق و شام را می‌خواست تشکیل بدهد و این حاکمیت امروز از بین رفته است.
سرلشکر جعفری افزود: عامل پیروزی‌های بزرگ ملت ایران در انقلاب ، دفاع مقدس ، حوادث و دفع بحران‌هایی که در کشور داشتیم، مردم بوده‌اند و این حضور مردم و ایفای نقش آنها اسمش بسیج است.
وی ادامه داد: بسیج مظهر مقاومت ملت ایران و جبهه مقاومت در منطقه است. روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی تمام مردم ایران را بسیجی قلمداد کردند و این درست است و پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، نظام ما با پشتوانه بزرگ مردمی روبرو است و هر کس که از جبهه انقلاب و مقامت حمایت می‌کند، بسیجی است.
سرلشکر جعفری اظهار داشت: یک سوم مردم ما عضو سازماندهی شده در بسیج هستند و آنهایی هم که عضو نیستند، روحیه بسیجی دارند و در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند؛ رویکرد بسیج به سمت خدمت گذاری مردم حرکت می کند و با توجه به این رویکرد، مردم می توانند در بخش‌های مختلف بسیج ثبت نام کنند و فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه بسیج مظهر مقاومت ملت ایران و امت اسلامی در منطقه است و تمام این پیروزی‌های حاصل حضور گسترده مردم و پشتوانه مردمی است که همان بسیج است، تاکید کرد: همه مردم بسیجی هستند یعنی اینکه هر کسی که از انقلاب اسلامی و مقاومت حمایت می‌کند، بسیجی است.

**عربستان دست از همراهی با نظام استکبار بردارد
فرمانده کل سپاه پاسداران به کشور عربستان توصیه کرد که دست از همراهی با نظام استکبار، آمریکا و رژیم صهیونیستی بردارند و با مردم منطقه همراه شوند اگر این کار را نکنند به طور طبیعی در جبهه مقابل مقاومت اسلامی قرار می‌گیرند و طبیعتا در این صورت ترکش‌های جبهه مقاومت را دریافت خواهند کرد.
سرلشکر جعفری در مورد اتخاذ رویکردهای خصمانه از سوی عربستان سعودی علیه ایران، گفت: انقلاب اسلامی اصول، جهت‌گیری و اهدافی دارد که به صورت طبیعی با منافع برخی از جمله آمریکایی ‌ها، اسرائیلی‌ها و دست‌نشانده‌ های آنها در منطقه در تعارض قرار دارد حرف اصلی انقلاب اسلامی، حاکمیت مردم و تعیین سرنوشت مردم به دست خود آنها و همچنین مخالفت با نظام سلطه و جبهه استکبار است به طور طبیعی هر کسی که در جبهه استکبار یا همراه نظام سلطه یا دست‌ نشانده آنها باشند با جبهه انقلاب اسلامی و مقاومت درگیر خواهد بود.
جعفری افزود:عربستان سعودی متاسفانه یکی از این کشورها و دست ‌نشانده آمریکا و نظام سلطه در منطقه است که بارها همکاری این کشور با رژیم صهیونیستی اثبات و آشکار شده است و به همین دلیل طبیعی است که سعودی‌ها خود را در مقابل جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی بدانند.
وی با باین اینکه حرف و موضع جمهوری اسلامی ایران این است که ما با دست‌ نشانده‌های نظام سلطه و استکبار کاری نداریم، گفت: همان طور که امام خمینی (ره) به ما یاد داده‌اند با شیطان بزرگ و عوامل اصلی استکبار یعنی آمریکا و اسرائیل کار داریم و با آنها مقابله می‌کنیم به همین دلیل است که شاهد خویشتن‌داری ایران در مقابل اقدامات عربستان سعودی هستیم، چرا که ما می‌خواهیم از درگیری مستقیم با عربستان سعودی پرهیز کنیم.

**هویت حزب الله به سلاحش است
سرلشکر جعفری در مورد خلع سلاح حزب‌الله لبنان، گفت: هویت حزب‌الله لبنان به سلاحش است و ماهیت آن نیز این است که مسلح و مجهز باشد و به دستورات الهی عمل کند و در برابر دشمن خود یعنی اسرائیل غاصب از خود دفاع کند، چرا که نخستین هدف اسرائیل، لبنان است.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: موضوع تجهیز سلاح و اسلحه به هیچ وجه قابل مذاکره نیست، : ممکن است گروهک‌هایی در لبنان از این موضوع حمایت نکنند، اما ملت لبنان موافق تجهیز حزب‌الله به اسلحه هستند قاطبه مسوولان این کشور نیز با مسلح بودن حزب‌الله موافقند و حاضر به پرداخت هزینه‌های مربوط به این موضوع نیز هستند.

**سپاه آمادگی خوبی در برابر تهدیدات دفاعی و امنیتی دارد
فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: در این شرایط حفظ آمادگی و هوشمندی که در توصیه‌های رهبری آمده است موضوع بسیار حائز اهمیتی است. امروز سپاه آمادگی خوبی در برابر تهدیدات دفاعی و امنیتی دارد و این آمادگی را نیز قبلا نشان داده بود.
جعفری درمورد تاکیدات رهبری نسبت به هوشیاری در مقابل دشمنان که در پاسخ به نامه سردار سلیمانی مطرح کردند، افزود: این فرمان نشان از هوشمندی و نگاه امنیتی و دفاعی ایشان نسبت به منطقه، انقلاب و جبهه مقاومت اسلامی دارد.
وی گفت: آنچه که اعلام می‌شود نابودی کامل و صد در صدی داعش نیست، بلکه نابودی حاکمیت داعش است از آنجایی که داعش اعلام حکومت کرده بود و سرزمین‌هایی را نیز در اختیار گرفته بود، امروز این حاکمیت از بین رفته و پیروزی بسیار بزرگی نصیب منطقه و امت اسلامی منطقه شده است، اما قطعا داعش به صورت گروه‌های چریکی و زیرزمینی و نامنظم در کشورهای مختلف منطقه از جمله افغانستان نفوذ کرده و تهدیدهایی علیه ملت‌های منطقه اسلامی و جبهه مقاومت خواهد داشت.
وی افزود: طرح این موضوع که اگر تهدیدی در حال شکل‌گیری است باید در نطفه خفه شود صحیح نیست، برخی می ‌گویند که مثلا داعش در زمان شکل‌ گیری باید در نطفه خفه می‌شد این در حالی است که این موضوع نه واقعیت دارد و نه عملی است ما مشاهده کردیم که پس از شکل‌گیری داعش، آمادگی جبهه مقاومت و سازماندهی مردم منطقه در سوریه و عراق اتفاق افتاد و نیروهای مختلف در جهت مقابله با داعش با یکدیگر متهم شدند. ما هرگز نمی‌توانستیم شاهد اتحاد بدون شکل‌گیری داعش باشیم.
وی در مورد عوامل اصلی شکست داعش،گفت: عوامل شکست داعش را باید در دوران دفاع مقدس جست‌وجو کنیم. نخستین عاملی که باعث شکست داعش شد، عامل انگیزشی و اعتقادی و حضور گسترده مردم در میدان مبارزه بود.رهبری، مدیریت و فرماندهی و مدیریت نیروهای مردمی از دیگر این عوامل است و آموزش‌ها و نوع فرماندهی و مدیریت کلاسیک نظامی نمی ‌توانست توان عظیم مردمی و نیروهای انقلابی که برای حضور در جبهه مقاومت سرازیر شده بودند را مدیریت کنند در این راه شاهد بروز مدیریت انقلابی و فرماندهی بودیم که حاصل از تجربیات دوران دفاع مقدس بود و نمود آن در برادر بزرگوارمان حاج قاسم سلیمانی ظهور پیدا کرد.
به گفته وی از برکات و امدادهای غیبی است که فردی که با جنگ با عراق فرماندهی یک لشگر را برعهده داشت امروز می‌تواند فرماندهی کلان جبهه‌های نبرد در سوریه و عراق را همزمان انجام دهد.
سرلشکر جعفری به نقش مقام معظم رهبری در هدایت جبهه مقاومت را از دیگر عوامل اصلی پیروزی در برابر داعش اشاره کرد و در مورد صحبت‌ های اخیرمبنی بر اینکه هر جنگی در منطقه به محو رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد ، گفت: اگر ما این ادعا را هشت یا 10 پیش مطرح می‌کردیم کسی باور نمی‌کرد اما امروز این سخن یک ادعای اثبات شده است و رژیم صهیونیستی بارها آن را امتحان کرد.
وی با اشاره به جنگ 33 روزه حزب‌الله لبنان در مقابل با اسرائیل، گفت: در زمان جنگ 33روزه، رژیم صهیونیستی بخش کوچکی از جبهه مقاومت را دید. آنها همچنین با مردم غزه طی دو جنگ هشت و12 روزه جنگیدند و شکست خوردند حال این رژیم امروزه مشاهده می‌کند جبهه عظیم مقاومت ظرف سال‌های اخیر و به دلیل اقدامات خود آنها شکل گرفته است.
قه گفته وی اروز اینگونه نیست که اسرائیل اراده کند و با منطقه‌ ای از جبهه مقاومت بجنگد بلکه سرنوشت جبهه مقاومت بهم گره خورده و همه با یکدیگر اتحاد دارند و چنانچه اسرائیل به گوشه‌ای از این جبهه حمله کند باقی جبهه به کمک هم خواهند شتافت.

**آمادگی سپاه برای سازندگی در سوریه
فرماده سپاه پاسداران در مورد سازندگی در سوریه گفت: مردم و سپاه پاسداران آمادگی را دارند که با توجه به پایان درگیری و جنگ برای کمک به توسعه امکانات در این کشور فعالیت کنند. این موضوع در جلساتی که با دولت داشتیم مطرح شد و همه مسوولان معتقد بودند با توجه به شرایط امنیتی سوریه بهتر است سپاه در آنجا حضور بهتری می‌تواند داشته باشد اما تصمیم‌گیری در این باره بستگی به خواست دولت سوریه دارد تاکنون صحبت‌هایی دراین زمینه مطرح شده و در حال اجرای مقدمات اولیه هستیم.
سرلشکر جعفری در مورد کمک به شکل گیری نیروی مردمی در سوریه افزود: مشابه نیروی حشد شعبی که نیروی مردمی در عراق است، در سوریه نیز نیروی مردمی وجود دارد که در درگیری‌های اخیر نقش اساسی ایفا کرده‌اند، اما این نیروها هنوز در قانون این کشور قرار نگرفته‌اند و این بستگی به دولت سوریه دارد که این نیروهای مردمی را به رسمیت بشناسد. البته آقای بشار اسد قدر این نیروها را می‌داند و قطعا آنها را قانونی خواهد کرد تا برای تهدیدات آینده باقی بمانند.

**حضور گسترده قرارگاه سازندگی سپاه در مناطق زلزله زده
فرمانده سپاه پاسداران در مورد کمک به زلزله زدگان کرمانشاه گفت: به دلیل حضور گسترده قرارگاه سازندگی سپاه برای اجرای پروژه آب‌ های مرزی در آن منطقه، ماشین‌آلات و تجهیزات قرارگاه خاتم‌الانبیا در مناطق زلزله زده حضور داشت و از دقایق نخست جهت آواربرداری و کمک به عملیات نجات وارد عمل شد.همچنین تمامی واحدهای استانی بسیج به گونه‌ای سازماندهی شده‌اند تا هر کدام مسوولیت امدادرسانی و کمک به منطقه‌ای را برعهده بگیرند.
وی به همکاری خوب بین ارتش و سپاه در جریان کمک رسانی در زلزله اخیراشاره کرد و گفت: با توجه به این که ارتش دو تیپ در سر پل ذهاب داشت، امدادرسانی و کمک در مناطق شهری به آنها سپرده شد و سپاه نیز مسوولیت کمک به بیش از 250 روستای زلزله زده شده را برعهده گرفت در حال حاضر مشکل موجود در مناطق زلزله زده موضوع اسکان موقت حادثه‌دیدگان ما نیز تمام تلاش خود را کرده‌ایم و تا یک ماه آینده همه مردم سرپل ذهاب در کانکس‌ها مستقر خواهند شد و منتظر تصمیم‌گیری و اقدام دولت در زمینه اسکان دائمی زلزله‌زدگان خواهیم بود.

**بسیج در بحران های کشور به عنوان حلال حضور داشته است
سرلشکر جعفری در پاسخ به سووالی مبنی بر کاهش ایست‌های بازرسی بسیج در سطح کشور و راه‌اندازی گشت‌های محلی گفت: کارکرد بسیج به گونه ‌ای بوده که در مشکلات بزرگ اجتماعی و بحران‌های کشور به عنوان حلال حضور داشته است و حال این بحران روزی جنگ است که باید در جنگ حضور داشته باشد و روزی مسائل امنیتی است که بسیج با حضور خود در راستای رفع مقابله با این بحران‌ها فعالیت می‌کند.
به گفته وی بسیج در بحران‌هایی که برای مردم در عرصه‌ های مختلف ایجاد می‌شود از جمله زلزله، بسیج به صورت گسترده حضور پیدا می‌کند با توجه به این که امروز مساله اصلی ما بررسی معضلات اجتماعی است که در عرصه‌های آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بروز و ظهور پیدا کرده، معتقدیم که این مشکلات بدون حضور مردم حل نخواهد شد.
وی به انجمن های مردمی که در زمینه‌ مسائل اجتماعی فعالیت می کنند اشاره کرد و گفت: فعالیت در این زمینه در کشور می‌تواند در قالب بسیج صورت بگیرد. چرا که یکی از عرصه‌های مسائل اجتماعی همین امنیت محلات است که بسیج می‌تواند با برقراری گشت‌های خود این امنیت را ایجاد کند.
فرمانده سپاه پاسداران اضافه کرد: طرح گشت‌های محلی بسیج هم اکنون درحال اجرا است، بسیج برنامه‌های مختلفی در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی و راه‌اندازی صندوق ‌های قرض‌الحسنه در دستور کار خود دارد و در حال انجام آن ها است.
سرلشکر جعفری با بیان اینکه رویکرد بسیج در حال تغییر است، تصریح کرد: البته این به معنای کاهش آمادگی نظامی و دفاعی بسیج نیست بلکه به این معنا است که زمینه‌های فعالیت‌های بسیج در حال توسعه است.

**هر گونه اقدام دفاعی و امنیتی علیه جبهه مقاومت نتیجه عکس دارد
فرمانده سپاه پاسداران گفت: امروز جبهه مقاومت توانسته با بسیاری از توطئه‌ها از جمله استقلال کردستان، داعش و اختلافات داخلی مقابله کند، اما دشمن حتما دست بر نخواهد داشت و ما نیز آماده مقابله با توطئه‌های بعدی دشمن خواهیم بود. گرچه ممکن است نتوانیم توطئه‌های بعدی دشمن را پیش‌بینی کنیم، اما به قطع می‌گوییم همان طور که در گذشته دشمنان مشاهده کرده‌اند و در مقابله با جبهه مقاومت با شکست مواجه شدند بدون تردید بدانند هرگونه اقدامات دفاعی و امنیتی علیه جبهه مقاومت نتیجه عکس خواهد داد و نتیجه‌ اش قطعا به ضرر آنها خواهد بود.
سرلشکر جعفری افزود: اینکه گفته می شود امروز داعش از بین رفته به این معنا نیست که تهدیدات منطقه از میان رفته بلکه تهدید همچنان وجود دارد و درگیری جبهه مقاومت با نظام سلطه و دست‌نشانده‌های آنها ادامه دارد.
وی ادامه داد: آمادگی داریم تا یکبار دیگر با آنها مقابله کنیم، حمایت ایران از جبهه مقاومت در کشورهای مختلف تفاوتی نمی ‌کند و هر کجا که ظلم باشد انقلاب اسلامی نیز حضور دارد و از مردم مظلوم دفاع می‌کند در یمن نیزبه درخواست مردم و حاکمیت مستقل در آن کشور در صورتی که نیازی به کمک وجود داشته باشد، قطعا این کمک‌ها از سوی ایران انجام خواهد شد.
سرلشکر جعفری با بیان اینکه امروز در یمن حاکمیت به دست انصارالله است ، گفت: درخواست ‌هایی که جبهه ایران می‌تواند به آنها پاسخ دهد در حد کمک‌ های مستشهاری و معنوی است که جبهه معنوی به آنها بیشتر نیاز دارد از آنجا که سیستم جمهوری اسلامی ایران سیستمی دفاعی است، ما آماده هستیم تا برای برنامه‌ها و توطئه‌های بعدی به جنگ با دشمنان خود برویم.

**پیروزی بزرگ در منطقه را مدیون بسیج هستیم
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: پیروزی بزرگ در منطقه را مدیون بسیج هستیم بسیجی که در ایران با فرمان امام خمینی (ره) در سال 58 شکل گرفت که اگر شکل نگرفته نبود سرنوشت جنگ در دوران هشت سال دفاع مقدس معلوم نبود.
وی افزود: حضور مردمی در هشت سال دفاع مقدس باعث خیر و برکت بزرگی شد از سوی دیگر بسیج سبب الگو گیری جوامع دیگر مثل حزب الله لبنان بوده که از این طریق در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی، کشور را حفظ کرده وباعث شده تا در مقاومت سیاسی زبانزد شود.
وی ادامه داد: حزب الله لبنان همان بسیج کشور لبنان است که اگر بسیج مردمی در سوریه نبود، امروز کشور سوریه چنده تکه شده و یکپارچگی خود را از دست می داد و کشوری به عنوان سوریه نداشتیم.
سرلشکرجعفری تاکید کرد: این جشن پیروزی به دلیل حضور گسترده مردمی بود و درعراق نیز همین گونه بود چرا که داعش درعراق شکل گرفت و می خواستند دولت و حاکمیتی را در عراق و سوریه شکل دهند و می خواستند با انقلاب اسلامی، مقاومت اسلامی و در واقع با اسلام مقابله کنند که با فرمان آیت الله سیستانی مرجعیت شیعه در عراق و نیروهای مردمی در عراق بسیج شده و بسیج مردمی در عراق شکل گرفت و به این ترتیب این پیروزی بزرگ در عراق بدست آمد.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهارداشت: خداوند را به دلیل این نعمت بزرگ و یادگار تاریخی امام خمینی (ره) یعنی بسیج، شاکر هستیم و امیدواریم روز به روز شاهد توسعه و تعمیق نقش مردمی در عرصه های مختلف دفاعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشیم.
سرلشکرجعفری همچنین اظهار امیدواری کرد تا در آینده شاهد نقش آفرینی بیشتر برای حل معضلات اجتماعی توسط بسیج مردمی باشیم و لازمه آن اراده دولت و مسئولان اجرایی کشور است تا بخواهند از نیروی مردمی استفاده کنند.
اجتمام/9105/1724
خبرنگار: معصومه نیکنام * انتشار: حسین فتح الهی

انتهای پیام /*

نظر شما