شناسهٔ خبر: 22657767 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مشروح اظهارات فیصل مقداد با شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ معاون وزیر امور خارجه سوریه معتقد است، پیروزی سوریه بر گروههای تروریستی بیانگر سقوط امپراتوری های غربی و استعمارگر و تمامی آنانی است که در کذب، نفاق و دورویی، استعمارگران را در تاریخ کنونی جهان نمایندگی می کنند.
فیصل مقداد در گفتگوی مشروحی که قبل از آغاز نشست سه جانبه (روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه) در سوچی و پس از استقبال ولادیمیر پوتین از بشار اسد همتای سوری خود در سوچی ، با شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه انجام داد، تصریح کرد، با پیروزی بر تروریسم در سوریه، شاهد تاریخ جدیدی در منطقه هستیم، با این شرح که تمام تحولات مهم در شکل گیری تاریخ جدید، اینجا یعنی در دمشق رقم خورده است.
پرسش و پاسخ کامل شبکه الاخباریه با فیصل مقداد به شرح زیر است؛
مجری: تاثیر استقبال گرم رئیس جمهوری روسیه از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در سوچی در کنفرانس سه جانبه سوچی که با مشارکت روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه برگزار شد مشهود بود. همچنین در کنفرانس دو جانبه سوچی شواهدی از پیروزی در سوریه و پیگیری راه حل سیاسی آینده بحران از طریق کنفرانس گفتگوی ملی مشاهده شد، کنفرانسی که قرار است در آینده در سوچی یا در ژنو برگزار شود، در این میان سئوالات مهمی مطرح است که سعی می کنیم پاسخ آن را در گفتگو با میهمان ویژه برنامه یعنی دکتر فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه بشنویم. در آغاز به دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اشاره می کنیم، این دیدار تنها دو روز قبل از آغاز نشست سه جانبه سوچی اتفاق افتاد، به نظر شما با این دیدار تا چه حد کنفرانس سوچی به جای آنکه کنفرانسی سه جانبه باشد کنفرانسی چهار جانبه بود؟ به این معنی که تا چه اندازه ولادیمیر پوتین در نشست سه جانبه حامل پیام های سوریه( رئیس جمهوری سوریه) بوده است؟
فیصل مقداد: در واقع امروز تاریخ جدیدی را در منطقه شاهدیم اما باور ندارم تحول جدیدی که توانسته لبخند را بر لبان همه مردم سوریه بنشاند و به آنان این باور را القاء کند که سوریه پیروز شده است، یک دستاورد اتفاقی باشد، این دستاورد نتیجه تصمیمات مهم و عمیق راهبردی است که جناب آقای بشار اسد، رئیس جمهوری، از زمان آغاز جنگی که تروریست ها علیه سوریه به راه انداختند تا به امروز، اتخاذ کرده است. در آغاز بحران، برخی بر این باور بودند که شرایط در سوریه یک هفته، ده روز، دو هفته یا یک ماه دیگر عوض خواهد شد یعنی شرایط به سود اردوی مخالفان نظام و تروریست های مسلح رقم خواهد خورد، چنانچه پیش از این، اتفاقات مشابهی در بسیاری از کشورها چون مصر، تونس ، لیبی، یمن و برخی از مناطق عربی دیگر رخ داده بود و حتی نیت های سوئی هم علیه عراق و چند کشور عربی دیگر در جریان بود، چنانچه اخیرا خباثت برخی، لبنان را هدف قرار داد. بر این اساس دیدار جناب آقای رئیس، بشار اسد، با جناب آقای پوتین در سوچی یک اتفاق و حادثه نبود، چنانچه این دیدار نتیجه برنامه ریزی نشده تحولات نیز نبوده است. این دیدار نتیجه دستاوردهای بزرگ و تاریخی است که ارتش عربی سوریه در مقابله با خرافات داعش به دست آورده است، این پیروزی، نتیجه تلاش ارتش عربی سوریه و نیروهای هم پیمانش، یعنی نیروی هوایی روسیه، حمایت های جمهوری اسلامی ایران، حزب الله و نیروهای متعدد دیگری است که الان جای شمارش آنها نیست، این پیروزی نتیجه تلاش این مجموعه است تا مشخص شود پیروزی ها تنها برای سوریه نیست بلکه برای همه نیروهایی است که خیر و نیکی را برای جهان می خواهند، در این میان سوریه با خردمندی ریاست جمهوری اش و به فضل حمایت های هم پیمانانش، توانست تاریخ جدید و پیچیده ای را رقم بزند، پیروزی ای که بیانگر سقوط امپراتورهای غربی و استعمارگر و تمامی آنانی است که در کذب، نفاق و دورویی، استعمارگران را در تاریخ کنونی جهان نمایندگی و با این رفتار خود به نسل های آینده بشر اهانت می کنند.
مجری: بر خی بر این باورند که تدبیر آغاز راه حل سیاسی، نتیجه کنفرانس دوجانبه(نشست پوتین و بشار اسد) بود نه کنفرانس سه جانبه( روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه)، آیا شما هم این را باور دارید؟
مقداد: من نمی خواهم از مفاهیمی که هم پیمانان ما از آن سود می برند دور شوم، بدون شک سرکوب داعش صفحه جدیدی از تاریخ را گشوده است، البته هنوز برخی از باندهای وابسته به داعش در مناطق مختلف سوریه حضور دارند اما همگان بر این عقیده اند که نظام سوریه نود درصد خاک سوریه را به کنترل خود در آورده است حتی دوستان سوریه از نود و دو درصد می گویند. البته ما هیچگاه حتی برای یک لحظه هم به این اندیشه نمی کردیم که بخشی از خاک سوریه را از دست داده ایم اگر چه عناصر تروریستی به طور موقت برخی از مناطق کشور را در کنترل خود داشتند. اگر حمایت های نظام وهابی، آمریکا، کشورهای غربی، ترکیه و حتی قطر نبود، گروههای تروریستی قادر نبودند وارد سوریه شوند، آنان به فضل پول و کمک مالی کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس)، به فضل تسلیحات غرب، به فضل همکاری تروریستی برخی از چهره های اخوان المسلمین از جمله اردوغان، حمایت برخی از همسایگان و حتی حمایت اسرائیل از تروریست ها از جمله داعش و جبهه النصره، وارد سوریه شدند.
البته برخی حمایت های اسرائیل را فراموش کرده اند اما امروز به حدی این حمایت ها آشکار شده است که دیگر جای انکار ندارد، معتقدم این گروهها که امروز شکستی رسوا را متحمل شده اند همانانی هستند که روزی باور داشتند جنگ علیه سوریه مثل اتفاقات مصر و تونس دو یا سه هفته به طول می انجامد و پس از آن اوضاع آرام خواهد شد اما دیدیم سال اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم گذشت و نتیجه اش هم پیروزی سوریه بود تا این بار ارتباط مردم کشور به نظام سیاسی سوریه بیشتر شود و مردم به این باور برسند که پیروزی نهایی بر تروریسم حاصل خواهد شد. ما نیز در پی دستیابی به آخرین پیروزی ها بر جبهه النصره و حامیان این گروه هستیم تا بتوانیم موجودیت خجالت آور و شرمگینانه گروههای تروریستی را در خاک سوریه به پایان ببریم، حضوری که مسئولیت اساسی آن با طرف هایی است که پول و سلاح در اختیار این گروهها قرار دادند، از آنان حمایت لجستیک کردند، به آنان پناه دادند و همه نیازهایشان را بر آورده ساختند، زیرا بر این باور بودند که با پیروزی این گروهها بر نظام سوریه، رژیم صهیونیستی بر منطقه مسلط خواهد شد، برهان این گفته ما ائتلاف سعودی با رژیم نژاد پرست صهیونیستی است.
معاون وزیر امور خارجه سوریه در ادامه گفتگو با مجری شبکه الاخباریه، به تلاش مخالفان نظام سوریه و مخالفان محور مقاومت برای عملی شدن طرح اسرائیل بزرگ اشاره کرد و گفت: تا زمانی که وحدت عربی وجود داشته باشد، چنین طرحی تنها در حد رویاست و هرگز محقق نخواهد شد اگر چه سالها از آن بگذرد.
مجری: از نگاه شما در حال حاضر تلاش ها برای حل سیاسی به طور جدی آغاز شده است، سئوال من در این زمینه از طرفی است که مسئولیت و مدیریت اصلی این روند را بر عهده دارد؟
فیصل مقداد: سئوال بسیار مهمی است، من در آغاز سخنم اشاره کردم که راه حل سیاسی از همان زمان آغاز بحران مطرح بوده است، طرح هایی در این زمینه از طرف جناب آقای رئیس، بشار اسد، در سال های دو هزار و یازده و دو هزار و سیزده مطرح و در آن چارچوب حل سیاسی بحران بیان شده بود و امروزه نیز مشخص شده است که این چارچوب قانع کننده بود، پس ما از همان روزهای آغاز تحمیل جنگ بر کشور به روند سیاسی حل بحران ایمان داشتیم اما طرف مقابل چون به پیروزی نظامی خود باور داشت، چون به پیروزی تروریست ها بر نظام سوریه باور داشت، در پی حل سیاسی نبود، البته ما از همان زمان گفته بودیم این جنگ موفقیت به دنبال نخواهد داشت، حال پس از سرکوب دولت ادعایی داعش و پس از پایان رویاهای اسرائیل، عربستان، تروریست ها ، آدم کشان و وهابی ها طبیعی است که مرحله جدیدی را آغاز کنیم تا گام بلندی را در مسیر تلاش های سوری- سوری بر داریم و بتوانیم به پایان مبارزه با تروریسم برسیم.
مجری: یک منبع مسئول در وزارت امور خارجه سوریه در استقبال از بیانیه پایانی نشست سه جانبه سوچی اظهار داشت که محتوای این بیانیه، تکمیل نشست روسیه و سوریه در سوچی خواهد بود ، این منبع افزود که در نشست دو جانبه، روسای سوریه و روسیه درباره تشکیل کمیته ای برای بررسی مواد و بندهای قانون اساسی کنونی کشور و برگزاری انتخابات پارلمانی در آینده گفتگو کردند. ماهیت کمیته بررسی قانون اساسی از نگاه سوریه چگونه خواهد بود؟
فیصل مقداد: اجازه دهید قبل از پاسخ به سوال شما به این نکته اشاره کنم که دعوت جناب آقای پوتین از ریاست محترم جمهوری سوریه تعبیری از تداوم حمایت های جمهوری فدرال روسیه از سوریه بود، چنانکه این کار با اهدافی که نظام سوریه از آغاز جنگ با تروریسم اعلام کرده بود هماهنگی داشت همانگونه که تعبیری از ایستادگی روسیه کنار سوریه و هزینه هایی بوده است که سوریه با تقدیم شهدا و خسارات گسترده مالی پرداخت کرده است، تا بار دیگر ثابت شود هم پیمانان سوریه، هم پیمانانی صادق و مخلصند و این صدق و اخلاص را نه در گفتار بلکه در عمل ثابت کرده اند. کنفرانس جناب آقای پوتین و بشار اسد دو روز قبل از کنفرانس سه جانبه برگزار شد، جناب آقای پوتین گفته بود این نشست در چارچوب آمادگی ها برای برگزاری نشست سران سه کشور ضامن روند کار در آستانه است. آنچه ایام گذشته ثابت کرد این است که دوستان روسی ما وقتی از موضع اصولی خود سخن می گویند بی شائبه حرف می زنند، البته این کار خارج از عرف سیاسی روسیه و راهبرد این کشور در برابر کشورهای هم پیمان نیست. اما در سوی دیگر شاهدیم آمریکا دوستان یا کسانی را که دوستش می نامد، تحقیر می کند، به آنان فرمان می دهد، امکانات مالی آنان را هزینه می کند و جیب های خود را با پول طرف های کودنی پر می کند که برای حفظ نظامشان می خواهند برده آمریکا باشند. ما در جمهوری عربی سوریه می دانیم با چه کسی ائتلاف کرده ایم طرف های ما نیز می دانند با سوریه ای هم پیمان شده اند که در مواضع خود، در جنگ با تروریسم و در برخورد با هم پیمانانش خالصانه عمل می کند، از مواضع و اصولش عقب نشینی نمی کند، کرامت مردمش را فراموش نمی کند، چنانچه مسائل راهبردی از جمله قضیه فلسطین را فراموش نمی کند. سوریه به فضل پایداری های خود، به نشست سوچی فراخوانده شد، به فضل پایداری های سوریه، تلاش برای حل بحران آغاز شده است و ما باید به خواست بین المللی احترام بگذاریم و این با حاکمیت، کرامت وخواسته های ملت ما درتناقض نیست.
مجری: بار دیگر به موضوع کمیته بازنگری در قانون اساسی و موادی از قانون بر می گردیم که در نشست سوچی درباره آن صحبت شده و حتی منبعی در وزارت امور خارجه بیان داشت آنچه در نشست سه جانبه رخ داد با اظهارنظرها در کمیته دو جانبه هماهنگ بود. ماهیت این کمیته چگونه است؟
فیصل مقداد: ممکن نیست ما با هم پیمانان و دوستانمان در تناقض باشیم، وقتی در کنفرانس سوچی هم پیمانان ما از روسیه و ایران حضور یافتند، جای نگرانی برای ما وجود ندارد، چنانچه اول گفتگویمان اشاره کردید( خطاب به مجری) کنفرانس سه جانبه تعبیری از کنفرانس دو جانبه میان ولادیمیر پوتین و بشار اسد است. البته ممکن است بیانیه پایانی نشست سه جانبه سئوالاتی را هم به دنبال داشته باشد و به باور من این سئوالات نیز به جا خواهد بود زیرا شهروندان می خواهند به دقت بدانند در چنین کنفرانس هایی چه اتفاقاتی می افتد. دوست دارم به این نکته اشاره کنم که بر اساس درک ما و هم پیمانانمان آنچه کمیته قانون اساسی خوانده می شود تشکیل کمیته ای در کنفرانس گفتگوی ملی است که قرار است روزهای آینده به میزبانی سوچی برگزار شود، این کمیته وظیفه دارد درباره محتوای قانون اساسی تبادل نظر کند. تردیدی نیست که دهها موضوع وجود دارد که نیاز است در چارچوب تلاش ها برای حل سیاسی بحران سوریه بدان ها رسیدگی شود و یکی از این موضوعات نیز قانون اساسی است که در مفهوم دولت معنی پیدا می کند، می دانید مفهوم دولت مبتنی بر سه اصل سرزمین، مردم و حکومت است پس ممکن نیست دولتی بدون قانون اساسی وجود داشته باشد. مثلا برای حاکمیت وهابی در عربستان مفهوم نظام و دولت مصداق ندارد زیرا به قانون اساسی اعتقادی ندارند و در این زمینه توجیهاتی غیرقابل قبول را دستاویز قرار می دهند. کمیته قانون اساسی برای بررسی بند به بند قانون اساسی کنونی کشور تشکیل می شود. البته این کمیته جایگاه رسمی ندارد و نمی تواند پیشنهاد و نظریه ارائه کند بلکه فقط قانون اساسی را بررسی می کند تا درادامه سوری ها درباره چارچوب کلی سوریه جدید تصمیم گیری کنند.
مجری: منبع وابسته به وزارت امور خارجه اظهار داشت تشکیل کمیته بررسی قانون اساسی و برگزاری انتخابات پارلمانی از گام های کنونی برای حل سیاسی و یا در چارچوب حل سیاسی بحران است.
فیصل مقداد: البته در حوزه حل سیاسی بحران سوریه، برخی از تصورات را هم مشاهده می کنیم، این تصورات ناشی از برخی توافقات بین المللی از جمله قطعنامه دو هزار و دویست و پنجاه و چهار شورای امنیت سازمان ملل متحد است، حتی در برخی ازاین تصورات کلمات و جملاتی به گوش می رسد که بر گرفته از این قطعنامه است. در چارچوب توافقات بین المللی برخی از مباحث در اذهان ما نیز وجود دارد اما نتیجه نهایی در تدوین قانون اساسی سوریه با ملت سوریه است. نکته دیگر اینکه بر اساس اصل صد و پنجاهم قانون اساسی سوریه، رئیس جمهوری کمیته ای تشکیل می دهد که بر اساس پیشنهاد ریاست جمهوری یا یک سوم نمایندگان پارلمان، مسئول بازنگری در قانون اساسی خواهد بود. در نتیجه ما در مسیر بررسی مواد قانون اساسی، مفاهیم قانون اساسی کنونی کشور را لحاظ می کنیم، پس وقتی روند کار در این زمینه جدی شد، بازنگری قانون اساسی یا به دستور ریاست جمهوری و یا با رای یک سوم اعضای پارلمان آغاز می شود اما این تدابیر هنوز اتخاذ نشده است.
مجری: پس به نظر شما در سوچی این موضوع بررسی می شود اما هیچگونه تصمیمی اتخاذ نمی شود؟
فیصل مقداد: بلی، هرگز تدابیری در این زمینه اتخاذ نمی شود اما بررسی ها انجام می شود چنانچه در هر مذاکره ای موضوعات مختلف بررسی می شود اما این بررسی ها تنها در سطح همان بررسی قابل تعبیر است و نمی توان آن را آغازی برای تدوین قانون اساسی جدید خواند. پس آنچه در سوچی مطرح می شود نه آغازی برای کاری است و نه پایانی برای کاری بلکه همچنان قانون اساسی کنونی کشور معیار عمل است و در آینده نیز چنین خواهد بود تا مشخص شود اوضاع به کجا می انجامد.

در ادامه گفتگوی فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه با شبکه الاخباریه، مجری پرسید، نظام سوریه بارها موافقت خود را با کنفرانس گفتگوی ملی در سوچی اعلام کرده است اما ترکیه که در نشست سه جانبه سوچی نیز حضور دارد، شرایطی را برای مشارکت برخی از گروههای سوری از جمله شهروندان کرد ، در کنفرانس مذکور، مطرح کرده است، چنانکه پیش از این، چنین شرایطی را برای مذاکرات ژنو اعلام کرده بود، تا چه حد باور دارید که چنگال های ترکیه پس از نشست سه جانبه کوتاه خواهد شد یا آنکه بر عکس این تصور، ترکیه همچنان در مسیر چالش افروزی گام بر خواهد داشت؟
فیصل مقداد: باید برای کسی که برای کشورش کار می کند و کسی که برای بیگانگان کار می کند تفاوت قائل شویم، من تاکید می کنم که بسیاری از کردهای سوری دلشان با وطنشان است، چالش ها هر چقدر هم که باشند باور من در این زمنیه دستخوش تغییر نمی شود، بسیاری از فرزندان کرد سوریه با سوریه اند، ما هیچگاه در تاریخ سوریه میان یک قوم با قوم دیگر تبعیض قائل نشده ایم، کردها نیز به کشورشان ایمان دارند، ترکیه، اردوغان و حزب او که در واقع همان اخوان المسلمین است بر این تصورند که شاید بتوان شرایط را برای تسلط مجدد امپراتوری عثمانی و حتی برای اصل خلافت آماده کرد، آنان در این مسیر و به دلیل بلاهت سیاسی، ضمن حمایت تروریسم و موافقت با رفت و آمد صدها هزار تروریستی که از اروپا می آمدند، در پی تضعیف دو دولت اساسی در سوریه و عراق بر آمدند. می دانیم این تروریست ها با تکیه بر نفاق اروپا، از مسیر ترکیه، با مجوز نهاد اطلاعاتی ترکیه و با اوامر اردوغان و دولتش، برای کشتار مردم و ویرانی کشور سوریه وارد سوریه شدند، در نتیجه کسی که این خطر را برای سوریه، عراق و حتی ترکیه ایجادکرده است، شخص اردوغان است، تاکید من این است که اردوغان باید به دلیل جنایاتی که در حق سوری ها و عراقی ها انجام داده و در پی تضعیف دولت ها در این دو کشور بر آمده بلکه حتی به دلیل جنایاتی که در حق مردم ترکیه انجام داده است در دادگاه مردم ترکیه محاکمه شود زیرا او با تقویت گروههای تندرو، به مردم ترکیه اهانت و مردم این کشور را تضعیف کرده است.
مجری: آیا اردوغان با تعیین شرایط برای مشارکت گروههای سوری در نشست سوچی، در مسیر مشارکت گروههای سوری در کنفرانس گفتگوی ملی سوریه در سوچی خط قرمز ایجاد کرده است؟
فیصل مقداد: تردیدی نیست که ما با مشارکت هر گروه تندروی سوری در کنفرانس سوچی مخالفیم، آیا می توان پذیرفت که قسد( نیروهای سوریه دموکراتیک) در چنین کنفرانسی حضور یابد، یا آنکه گروههای تندرویی چون یگان های مدافع خلق یا دیگرانی که برای کشتار مردم خودی و اشغال سرزمینشان، دست در دست آمریکا گذاشتند باید در چنین کنفرانسی حضور داشته باشند؟ در نتیجه ما پیام قاطعی برای این گروهها داریم که هنوز فرصت دارند تا در مواضع خود تجدید نظر کنند و به تلاش ملی برای حل مشکل بپیوندند اما اردوغان حق ندارد مشخص کند کدام گروه سوری باید در کنفرانس سوچی حاضر شود و کدام گروه حاضرنشود، ما اجازه نمی دهیم این کشور چنین نقشی را ایفا کند. خواسته ما این است که گروههای تندرو ، حال هر اسمی که با خود به همراه دارند، اگر تمایل دارند در کنفرانس هایی مثل کنفرانس سوچی حاضر شوند و دولت سوریه از آنان حمایت کند، باید از مواضع شرم آورشان دست بکشند که اگر چنین نکنند در آینده نزدیک یا دور، مجبور خواهند شد از مواضعشان عقب نشینی کنند، پس بهتر است از هم اکنون و با اختیار خودشان به تلاش های نظام سوریه در مبارزه با تروریسم و مبارزه با تندروی بپیوندند و به ائتلاف با داعش و آمریکا ادامه ندهند.
مجری: در کنفرانس دو جانبه ولادیمیر پوتین و بشاراسد، رئیس جمهوری روسیه اظهار داشت که می خواهد درباره تحولات سوریه، راه حل سیاسی بحران و نقش سازمان ملل متحد در حل سیاسی آینده بحران، سخن رهبران سوریه را بشنود. بشار اسد نیز قبل از این کنفرانس و همچنین در همین کنفرانس تاکید کرد که انتظار می رود سازمان ملل متحد به منشور ملل متحد پایبند باشد، نقش مورد نظر دمشق برای سازمان ملل متحد در حل سیاسی بحران چیست؟
فیصل مقداد: از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون از سازمان ملل متحد انتظار می رود در پی حل بحران های بین المللی باشد، یعنی سازمان ملل متحد ایجاد شده است تا صلح و آرامش را در جهان تضمین کند اما این ماموریت محقق نشده است زیرا شاهد بودیم گروه بندی هایی در این سازمان بین المللی به وجود آمده است چنانچه شاهد تمایل شدید غرب برای تسلط بر تصمیم گیری ها در این سازمان بی المللی هستیم. آنانکه پیگیر نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی پرونده حملات شیمیایی در سوریه بودند، دیدند که نماینده آمریکا در این نشست، روسیه و تمامی اعضای دیگر شورای امنیت را تهدید کرد، این شیوه سخن گفتن برای شورای امنیت، عیب و ننگ است زیرا این شورا تشکیل شده است تا از صلح وامنیت جهان حراست کند. کشور سوریه به عنوان یکی از کشورهای موسس سازمان ملل متحد است، ما در تدوین منشور ملل متحد مشارکت داشتیم. بندهایی از منشور، به بندهای سوری معروفند زیرا این سوریه بود که مسئله استقلال کشورهای تحت قیمومیت و پایان دادن به تسلط بیگانگان را در منشور ملل متحد تثبیت کرد. ما به منشور ملل متحد معتقدیم اما سازمان ملل متحد نباید به اصول موجود در منشور خیانت کند، سازمان ملل متحد باید به آزادی، استقلال و حاکمیت کشورها ایمان داشته باشد، با هیچ بهانه ای نباید به حاکمیت کشورها متعرض شد. امروز کشورهای غربی با تردید در آنچه در منشور ملل متحد آمده است در پی نقض حاکمیت کشورها هستند. نباید در پی آن بود که اصل حاکمیت کشورها که در منشور ملل متحد آمده است دستخوش تفسیرهای مختلف شود. هرگونه تفسیر و هرگونه تضعیف حاکمیت کشورها، تضعیف اصلی است که بر اساس آن سازمان ملل متحد شکل گرفته است زیرا عضویت کشورها در سازمان ملل متحد بر اساس اصل حاکمیت و استقلال کشورهاست،اگر چه در این زمینه استثاء هایی هم وجود دارد به هر حال منشور ملل متحد اجازه نمی دهد نیروهای بیگانه اگر چه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد باشند، حاکمیت کشور دیگری را نقض کنند. ما بر این باوریم که سازمان ملل متحد می تواند در حل بحران سوریه نقش ایفا کند، شما می دانید نیروهایی از سازمان ملل متحد در حد فاصل سوریه و رژیم نژادپرست صهیونیستی مستقرند، وقتی به چنین اقدامی از سازمان ملل متحد احترام می گذاریم چگونه می توانیم به نقش سازمان ملل متحد در امور دیگر احترام نگذاریم، با این حال باور داریم نقش این سازمان باید مشخص و همراه با رویکرد درست به منشور ملل متحد و اصول مورد نظر این سازمان و منشور این سازمان باشد که عدم مداخله درامور داخلی دیگر کشورها، پرهیز از بی توجهی به استقلال کشورها، و احترام به اراده ملتها بخشی از این اصول است. اگر سازمان ملل متحد به این امور بی توجه باشد در واقع این سازمان بین المللی است که خود را از ایفای نقشی برجسته و در حیطه اختیاراتش در بحران سوریه محروم می کند. ما در جایگاه کشور سوریه به نقش سازمان ملل متحد تا جایی احترام می گذاریم که این سازمان اجازه مداخله در امور داخلی کشور را ندهد، به کشورهای بیگانه اجازه مداخله در امور داخلی سوریه را ندهد و به خواست مردم سوریه احترام بگذارد. سوریه همچنان کشور عضو در سازمان ملل متحد است، همچنان نماینده نظام سوریه، نماینده دائم دمشق در سازمان ملل متحد است، در این میان مشکل در چگونگی تعامل سازمان ملل متحد با گروههای تروریستی است که علیه دولت سوریه شورش کرده اند و با کشورهای بیگانه علیه کشورشان وارد ائتلاف شده اند.
مجری: بر اساس اظهارات رئیس جمهوری روسیه، جنگ در سوریه در آستانه نهایی شدن است آیا می توانید درباره نقش روسیه در سوریه در دوران پس از جنگ توضیح دهید؟
فیصل مقداد: این موضوع آشکار است و در سخنان مقامات روسیه نیز به آن اشاره شده است. نقش روسیه نقشی سازنده و نقش کشور دوست و هم پیمان با ملت و دولت سوریه است. روسیه در تاریخ خود ، اعم از زمانی که با نام اتحاد جماهیر شوروی شناخته می شد یا پس از آن، هیچگاه کشور اشغالگر و استعمارگر نبود. ولادیمیر پوتین جز برای تقویت صلح و امنیت در جهان تلاش نمی کند. روسیه جز در مسیر استقلال کشورها وکرامت ملتها گام بر نمی دارد. روسیه در تاریخ خود همواره در پی کرامت ملتها بود ضمن اینکه این کشور و شخص ولادیمیر پوتین، هم زمان در معرض حملات کشورهای غربی و استعماری هستند و ما شاهد محاصره اقتصادی غرب علیه روسیه هستیم. در نتیجه روابط میان روسیه و سوریه جه ویژگی ای دارد؟ آنچه ما و دوستانمان در روسیه در پی آنیم روابط مبتنی بر احترام متقابل، عدم مداخله در امور داخلی همدیگر، حمایت متقابل در جنگ علیه تروریسم، احترام به اراده هر دو ملت، تلاش برای ایجاد راه حل برای سوریه و به طور ویژه در این دوره زمانی ائتلاف برای جنگ مشترک علیه تروریسم و داعش است. در حال حاضر در آستانه پایان جنگ با داعش هستیم اما نبردهای دیگری در انتظار ماست و آن جنگ علیه جبهه النصره و حامیان النصره و همه کسانی است که می خواهند پرونده جنگ در سوریه همچنان باز بماند و اسرائیل یکی از اینهاست. به همین منظور ما، دوستان روسی، دوستان در جمهوری اسلامی و حزب الله و در همه کشورهایی که از سوریه حمایت کرده اند در پی ارتباط سازنده هستیم، جا دارد اشاره کنم که برخی مدعی اند بسیاری از کشورها در حال نبرد با سوریه هستند اما این سخن درست نیست و ما دوستان زیادی در جهان داریم، در رای گیری اخیری که در سازمان ملل متحد انجام شد هفتاد کشور در برابر طرح آمریکا و عربستان علیه سوریه ایستادند. ما به عنوان کشور سوریه به سیاست خارجی خود احترام می گذاریم ، به پایداری سوریه احترام می گذاریم ، به اجماع واقعی سازمان ملل متحد که زیر فشار صهیونیسم و آمریکا نباشد احترام می گذاریم و خواستار روابط دوستانه با همه کشورهای جهانیم.

نظر شما