شناسهٔ خبر: 22657396 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایان کار داعش و شکل دهی به آینده سیاسی سوریه

تهران- ایرنا- نشست پنج شنبه یکم آذرماه روسای جمهوری ایران، سوریه و روسیه در سوچی نشان دهنده هماهنگی و تلاش سه کشور برای حل بحران سوریه از راه سیاسی پس از نابودی داعش در این کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، کار داعش با پیروزی ارتش سوریه و همپیمان آن در شهر ابوکمال تمام و جنگ اصلی به میدان دیپلماتیک منتقل شده است تا دستاوردهای امنیتی به دستاوردهای سیاسی تبدیل شوند.
سه روز پیش «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در سوچی میزبان «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه بود. روز گذشته هم «حسن روحانی»، پوتین و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در نشست شهر سوچی درباره سوریه گفت و گو کردند و با صدور بیانیه ای در پایان نشست سه جانبه تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه را مورد تایید مجدد قرار دادند.
در ادامه نگاهی به مهم ترین محورهای تحلیلی رسانه های عربی درباره نشست سه جانبه سوچی برای حل بحران سوریه خواهیم داشت.

** خوش بینی برای حل بحران سوریه
شبکه خبری «الجزیره» قطر و روزنامه «الجمهوریه» لبنان با پوشش اخبار نشست سوچی، خوش بینی روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه از راه سیاسی را در کانون توجه قرار دادند
شبکه خبری الجزیره در گزارشی با عنوان «خوش بینی در سوچی برای حل بحران سوریه» نوشت: پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت مسکو در جلوگیری از تجزیه سوریه موفق شد و اکنون فرصت واقعی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه فراهم است.
اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هم گفت تصمیم های کارامدی برای حل بحران سوریه گرفته خواهد شد. او گفت برای همه طرف ها مهم است که در حل سیاسی بحران طوری همکاری کنند که مورد قبول مردم سوریه باشد.
روحانی رئیس جمهوری اسلامی هم اظهار کرد زمینه برای حل سیاسی بحران سوریه فراهم است.
روزنامه الجمهوریة به نقل از روحانی نوشت: ایران با همکاری روسیه و ترکیه طی کم تر از یک سال از آغاز مذاکرات آستانه موفق شد زمینه را برای حل سیاسی بحران فراهم کند و تلاش های ملموسی در زمینه مبارزه با تروریسم داشته باشد.
روحانی از همکاری تهران، مسکو و آنکارا برای بازگشت صلح و ثبات به سوریه که افقی را برای حل بحران سوریه می گشاید، ابراز خرسندی کرد. او همچنین هشدار داد که هنوز جنگ علیه تروریسم در سوریه به پایان نرسیده است و بر ضرورت ادامه همکاری سه کشور برای ریشه کن کردن تروریسم تاکید کرد.

** انتقال از مرحله نظامی به سیاسی در سوریه
شبکه الجزیره و روزنامه های «القدس العربی» و «الحیات» چاپ لندن، «الخلیج» امارات و «الدستور» اردن با اشاره به شکست تروریست ها در سوریه و تحرک های سیاسی گسترده، پیش بینی کردند پس از این بیشتر برای حل بحران سوریه از راه سیاسی تمرکز شود.
به نوشته خبرگزاری الجزیره، سران ایران، روسیه و ترکیه در پایان نشست سوچی بر روی طرح هایی برای حل سیاسی بحران سوریه به توافق رسیدند.
این طرح ها شامل برگزاری کنفراسی با حضور همه طیف های مردم سوریه، تقویت آتش بس و افزایش کمک به زیان دیدگان جنگ است.
در کنفرانس مطبوعاتی پایان نشست سه جانبه رئیس جمهوری روسیه گفت با همتایان ایرانی و ترکی خود بر روی گام های نخست اجرای گفت و گفت های سوری- سوری فراگیر برپایه قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل به توافق رسیده اند.
برپایه اظهارات پوتین روسای جمهوری سه کشور بر روی افزایش تلاش ها برای نابودسازی گروه های تروریستی نیز به توافق رسیده اند و در این نشست بر روی موضوع آبادسازی سوریه، افزایش کمک ها و مین روبی نیز تمرکز شد.
به نوشته الجزیره، ایران، روسیه و ترکیه در عرصه نظامی و سیاسی نقش فعالی در سوریه دارند و حدود یک سال پیش در چارچوب روند آستانه برای حل بحران سوریه به توافق هایی دست یافته اند که در نتیجه این توافق در 5 منطقه سوریه تنش ها کاهش یافته و به دنبال آن در میدان های نبرد آرامش نسبی برقرار شده است.
این کشورها ضامن آتش بس بر پایه توافق آتش بس روند آستانه هستند و به دلیل حضور در میدان های نبرد و تاثیر گذاری در طرف های اصلی جنگ می توانند نقش مهمی در سوریه بازی کنند.
ناظران معتقدند هرچند که طرف های مختلف درباره برخی مسائل اختلاف دارند، اما بازهم نشست سوچی می تواند به راه حلی سیاسی برای آینده سوریه منتهی شود.
پوتین پیش از برگزاری نشست از «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه استقبال کرد که این موضوع می تواند پیام های بسیاری در بر داشته باشد.
نشست سوچی در مقایسه با نشست های گذشته تفاوت هایی دارد. این نشست در شرایطی برگزار شد که داعش همه پایگاه های اصلی خود را در سوریه و عراق از دست داده است. این موضوع سبب شده است سخن درباره راه حل سیاسی بحران و تدوین برنامه بلندمدت و واقعی مطرح شود.
در این زمینه «الکسی مالاشینکو» تحلیلگر روسی گفت روسیه با برگزاری نشست سوچی خواستار ائتلاف سازی برای نشست ژنو و توافق درباره برگزاری گفت و گوهای سوری - سوری است.
تحرک های سیاسی بزرگ طی روزهای گذشته نشان می دهد در نتیجه پیروزی در میدان های نبرد و شکست تروریست ها راه حل سیاسی در حال آشکار شدن است. پیش از برگزاری نشست سوچی و استقبال پوتین از اسد، رئیس جمهوری روسیه با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان درباره تحولات سوریه گفت و گو کرد.
این تماس های گسترده با کشورهای تاثیرگذار در بحران سوریه نشان می دهد روسیه پس از پایان نبردهای اصلی با داعش برای به نتیجه رسیدن راه حل سیاسی در زودترین زمان ممکن تلاش می کند. این موضوعی است که پوتین در دیدار با اسد هم به آن اشاره کرد.
به نوشته روزنامه القدس العربی، هر چند که چندلایه و پیچیده بودن بحران سوریه سبب شده است عده ای بر این باور باشند که هنوز سخن گفتن درباره نزدیک بودن حل بحران زود است اما بسیاری از تحولاتی که در ماه های اخیر رخ داد امکان رسیدن قدرت های بزرگ به راه حلی برای پایان دادن به جنگ و بحران را فراهم می کند.
برجسته ترین این تحولات نابودسازی داعش در سوریه و بازپس گیری شهرهای بزرگی مانند الرقه، دیرالزور از این گروه است.
اکنون هم آخرین عملیات برای نابودسازی داعش در آخرین پایگاه آن در مرزهای سوریه با عراق در جریان است که این موضوع نشان می دهد داعش به پایان کار رسیده است.
با پیشروی های ارتش سوریه، برتری نظامی در همه میدان ها، نابودی داعش، تضعیف ارتش آزاد و دیگر گروه های مخالف و در محاصره قرار گرفتن گروه های تروریستی النصره و هیات تحریر الشام در ادلب می توان گفت زمینه سازی برای حل سیاسی بحران بیش از گذشته به واقعیت نزدیک است.
این موضوع در دیدار چند روز گذشته پوتین و اردوغان هم خود را نشان داده است به طوری که اردوغان گفت ترکیه با روسیه درباره تمرکز با هدف ایجاد راه حل سیاسی برای بحران سوریه توافق دارد و پوتین هم وجود هماهنگی با اردوغان برای افزایش حمایت از حل سیاسی بحران سوریه را مورد تاکید قرار داد و گفت شرایط لازم برای برقراری گفت و گو میان طیف های مختلف سوریه با نظارت سازمان ملل فراهم شده است.
روزنامه الخلیج نوشت: به نظر می رسد روسیه بیشتر برگ برنده های بازی را در اختیار خود گرفته است. اکنون این کشور برای از بین بردن موانع موجود در برابر راه حل سیاسی تلاش می کند. آشکار است پس از نابودی داعش دیگر مانعی موجود نیست و تنها چندین میخ در این مسیر وجود دارد که بلدوزر روسیه برای برداشتن آن اقدام می کند.
روزنامه الحیات در گزارشی به قلم «رائد جبر» با عنوان سفر اسد به روسیه و آغاز دوره جدید نوشت: پوتین ابتکار عمل صلح در سوریه را مطرح می کند. اسد بار دیگر به روسیه سفر کرد و سوریه شاهد نقطه عطف سرنوشت سازی است. مقدمه سازی های سفر با سفر دو سال گذشته او تفاوتی نداشت. او به طور ناگهانی در یک هواپیمای نظامی روسیه به این کشور سفر کرد. زمان سفر اسد به روسیه بیانگر رویکرد روسیه برای در هم پیچیدن صفحه عملیات نظامی و آغاز روند سیاسی در سوریه است.
به نوشته این روزنامه، زمان این سفر که در آستانه برگزاری نشست سرنوشت ساز سران کشورهای ضامن آتش بس در سوریه صورت گرفت بیانگر این است که مسکو برای ترسیم نشانه های مرحله آینده که عنوان اساسی آن پایان دادن به عملیات نظامی در سوریه و انتقال به روند سیاسی است، شتاب می کند.
روزنامه الدستور در گزارشی به قلم «جمال العلوی» نوشت: در فاصله زمانی میان نشست سوچی 1 و سوچی 2 و تفاهم آمریکا و روسیه، ماشین هماهنگی سیاسی برای ترسیم خطوط راه حل و رویکردهای سیاسی به راه می افتد. این در شرایطی است که تحولات منطقه و کناره گیری برخی مقام های هیات مخالفان ریاض و بازنشست شدن فرماندهان ارتش آزاد همه نشانه سیاسی آشکاری است که سوریه به سوی نجات ملی سیر می کند.
این روزنامه در ادامه می افزاید: امیدواریم که همه این رخدادها در کنار نشست آینده ژنو در ماه جاری میلادی به سود دولت ملی سوریه تمام شود و این کشور بتواند از بحران رهایی یابد و جایگاه خود را در منطقه بازیابد.

پژوهشم **9278** 1601** خبرنگار: اصغریوسفی ** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما