شناسهٔ خبر: 22655448 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرلشگر جعفری:

در صورت درخواست مردم و حاکمیت یمن به آنها کمک مستشاری می‌کنیم

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر این که موضوع توان دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران با موضوع هسته‌ای تفاوت دارد، گفت: موضوع هسته‌ای مربوط به توان دفاعی کشور نبود، اما موضوع توان موشکی مربوط به توان دفاعی کشور است و به همین دلیل به هیچ وجه قابل مذاکره نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه۲ آذرماه) در نشستی خبری که جهت تبیین تحولات منطقه و بیان مواضع سپاه در امور داخلی و بین‌المللی برگزار شد، با تبریک به مناسبت پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت و از بین رفتن حاکمیت داعش گفت: تقارن هفته بسیج با پیروزی‌های اخیر اتفاقی مبارک است و انصافا حق آن بود که این پیروزی بزرگ و سرنوشت ساز در منطقه و جهان در هفته بسیج اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر این که عامل اصلی پیروزی‌های بزرگ ملت ایران در دوران دفاع مقدس حوادث و بحران‌های مختلفی که در کشور رخ داده است مردم و حضور و نقش آفرینی آنها بوده است، بیان کرد: بسیج مظهر مقاومت ملت ایران و امت اسلامی در منطقه است و تمامی پیروزی‌ها حاصل حضور گسترده مردم و بسیج بوده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری روز گذشته در دیدار با بسیجیان تمامی مردم ایران را بسیجی قلمداد کردند. خوشبختانه انقلاب اسلامی و مسیر و جهت‌گیری آن همواره در طول سال‌های پس از پیروزی با حمایت قاطع و گسترده مردم مواجه بوده است و این که مقام معظم رهبری فرموده‌اند همه مردم بسیجی هستند، به این معناست که هرکسی که از انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت حمایت می‌کند به نوعی روحیه بسیجی دارد؛ حال عده‌ای فعال‌ترند و در صحنه حضور دارند و عده‌ای دیگر از این حضور حمایت می‌کنند و دلشان با بسیج است.

جعفری با بیان این که یک سوم مردم عضو بسیج هستند تاکید کرد: آنهایی که در بسیج عضویت ندارند، همه دارای روحیه بسیجی هستند و می‌توانند در عرصه‌های مختلف یک بسیجی باشند.

وی با اشاره به تغییر رویکرد بسیج نسبت به گذشته، ادامه داد: بسیج با توجه به رویکرد جدیدی که اتخاذ کرده مانند قبل به سمت خدمت‌رسانی به مردم حرکت می‌کند و هر کجا که یک معضل وجود داشته باشد رویکرد بسیج به سمت حل آن است. با توجه به اتخاذ رویکردهای جدید، عرصه فعالیت‌های بسیج گسترش یافته و  حوزه مسائل اجتماعی را نیز شامل خواهد شد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر این که پیروزی‌های بزرگ منطقه را مدیون بسیج هستیم، خاطر نشان کرد: بسیج در سال ۵۸ و با فرمان امام خمینی (ره) شکل گرفت و اگر این اتفاق نمی‌افتاد سرنوشت جنگ ما در هشت سال دفاع مقدس معلوم نبود؛ این مقاومت و حضور مردمی در هشت سال دفاع مقدس باعث خیر و برکت بسیار و الگوگیری جوامع مختلف از این اتفاق شد.

جعفری افزود: امروز می‌بینیم حزب‌الله لبنان در برابر تجاوزات دشمن صهیونیستی خود ایستادگی می‌کند و سازماندهی مردمی در سوریه حضور دارد و با دشمن خود مقابله می‌کند و در عراق نیروی مردمی شکل گرفت و توانست با داعش مقابله کند. قطعا اگر سوریه یکپارچگی خود را از دست داده بود دیگر امروز کشوری به نام سوریه وجود نداشت. در عراق نیز نیروهای مردمی با فرمان مرجعیت به صحنه آمدند و پس از سازماندهی و تشکیل نیروی حشد شعبی به کمک نیروهای امنیتی و ارتش عراق توانستند در مقابل داعش که به دنبال تشکیل دولت و حاکمیتی در عراق و سوریه بود، دست یابند.  

وی اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنم برای این نعمت بزرگ و تاریخی امام خمینی (ره) یعنی تشکیل بسیج و امیدوارم که روز به روز شاهد توسعه و تعمیق نقش مردم در عرصه‌های مختلف در کشور باشیم.

به گزارش ایسنا، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه نشست خبری خود که با حضور رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی برگزار شد به بیان پرسش‌های خبرنگاران پرداخت.

جعفری در پاسخ به پرسش ایسنا درباره‌ی کاهش ایست‌های بازرسی بسیج در سطح کشور و راه‌اندازی گشت‌های محلی و همچنین نگاه تحولی نسبت به بسیج و کارکردهای آن، خاطر نشان کرد: همواره کارکرد بسیج به گونه‌ای بوده که در مشکلات بزرگ اجتماعی و بحران‌های کشور به عنوان حلال حضور داشته باشند. حال این بحران روزی جنگ است که باید در جنگ حضور داشته باشد و روزی مسائل امنیتی است که بسیج با حضور خود در راستای رفع مقابله با این بحران‌ها فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین در بحران‌هایی که برای مردم در عرصه‌های مختلف ایجاد می‌شود از جمله زلزله، بسیج به صورت گسترده حضور پیدا می‌کند. با توجه به این که امروز مساله اصلی ما بررسی معضلات اجتماعی است که در عرصه‌های آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بروز و ظهور پیدا کرده، معتقدیم که این مشکلات بدون حضور مردم حل نخواهد شد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به فعالیت NGO ها در کشورهای مختلف در زمینه‌ی مسائل اجتماعی، اظهار کرد: در کشور ما فعالیت در این زمینه می‌تواند در قالب بسیج صورت بگیرد. حال یکی از عرصه‌های مسائل اجتماعی همین امنیت محلات است که بسیج می‌تواند با برقراری گشت‌های خود این امنیت را ایجاد کند.

جعفری با بیان این که طرح گشت‌های محلی بسیج هم اکنون درحال اجرا است، افزود: بسیج برنامه‌های مختلفی در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی و همچنین راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه در این زمینه در دستور کار خود دارد و در حال انجام آنهاست.

وی تاکید کرد: رویکرد بسیج در حال تغییر است، اما این به معنای کاهش آمادگی نظامی و دفاعی بسیج نیست، بلکه به این معناست که زمینه‌های فعالیت‌های بسیج در حال توسعه است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر این که آیا سپاه پاسداران پس از تحقق پیروزی‌های اخیر در جبهه مقاومت سوریه و عراق، برنامه‌ای برای کمک به جبهه مقاومت یمن در دستور کار خود دارد، اظهار کرد: معنای این حرف که امروز داعش از بین رفته این نیست که تهدیدات منطقه از میان رفته بلکه تهدید همچنان وجود دارد و درگیری جبهه مقاومت با نظام سلطه و دست‌نشانده‌های آنها ادامه دارد.

جعفری ادامه داد: امروز جبهه مقاومت توانسته با بسیاری از توطئه‌ها از جمله استقلال کردستان، داعش و اختلافات داخلی مقابله کند، اما دشمن حتما دست بر نخواهد داشت و ما نیز آماده مقابله با توطئه‌های بعدی دشمن خواهیم بود. گرچه ممکن است نتوانیم توطئه‌های بعدی دشمن را پیش‌بینی کنیم، اما به  قطع می‌گوییم همان طور که در گذشته دشمنان مشاهده کرده‌اند و در مقابله با جبهه مقاومت با شکست مواجه شدند بدون تردید بدانند هرگونه اقدامات دفاعی و امنیتی علیه جبهه مقاومت نتیجه عکس خواهد داد و نتیجه‌اش قطعا به ضرر آنها خواهد بود.

وی با بیان این که ما آمادگی داریم تا یکبار دیگر با آنها مقابله کنیم، خاطر نشان کرد: حمایت ایران از جبهه مقاومت در کشورهای مختلف تفاوتی نمی‌کند و هرکجا که ظلم باشد انقلاب اسلامی نیز حضور دارد و از مردم مظلوم دفاع می‌کند. در یمن نیز بنابه درخواست مردم و حاکمیت مستقل در آن کشور در صورتی که نیازی به کمک وجود داشته باشد، قطعا این کمک‌ها از سوی ایران انجام خواهد شد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز در یمن حاکمیت به دست انصارالله است و درخواست‌هایی که جبهه ایران می‌تواند به آنها پاسخ دهد در حد کمک‌های مستشاری و معنوی است که جبهه معنوی به آنها بیشتر نیاز دارد.

جعفری گفت: از آنجا که سیستم جمهوری اسلامی ایران سیستمی دفاعی است، ما آماده هستیم تا برای برنامه‌ها و توطئه‌های بعدی به جنگ با دشمنان خود برویم.

به گزارش ایسنا، سرلشگر محمدعلی جعفری در پاسخ به پرسشی مبنی بر طرح زمزمه‌هایی برای گفت‌وگو راجع مذاکره درباره توان موشکی ایران، اظهار کرد: طرح موضوع مذاکره درباره توان موشکی ایران را از جوانی و ناپختگی رییس جمهور فرانسه می‌دانیم که به خاطر جوانی و نداشتن تجربه این حرف‌ها را می‌زند. ایشان نیز زود به این نتیجه خواهد رسید که این تلاش و هدف‌گیری بی‌نتیجه است. اگر اینها کوچک‌ترین مطالعه‌ای نسبت به ملت ایران داشته باشند درمی‌یابند که در فرهنگ قالب مردم ایران، اقتدارطلبی و ضدیت با تجاوز و ظلم و زور وجود دارد و این روحیه سابقه‌ای تاریخی دارد و ربطی به انقلاب اسلامی ندارد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: یکی از نتایج حاصل از این روحیه، حفظ قدرت ملی و توان دفاعی است و مردم این موضوع را مانند ناموس خود می‌دانند و از آن دفاع می‌کنند. ممکن است کشور یا ملتی موضوع دفاعی خود را مهم نداند و درباره آن معامله کند، اما مردم ایران این اجازه را نخواهند داد. دولت نیز به هیچ وجه به دنبال این موضوع نیست و همه گرایش‌های مختلف در داخل نیز براین موضع تاکید کرده‌اند. آنها به زودی به این نتیجه خواهند رسید که تلاش برای مذاکره درباره توان موشکی ایران بی‌نتیجه خواهد بود.

وی با تاکید بر این که موضوع توان دفاعی با مساله هسته‌ای تفاوت می‌کند، افزود: موضوع هسته‌ای توان دفاعی نبود، اما موضوع موشکی توان دفاعی کشور است و مردم به دلیل غیرتی که نسبت به توان دفاعی دارند به هیچ وجه اجازه مذاکره در این موضوع را نخواهند داد.

جعفری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مباحثی نسبت به خلع سلاح حزب‌الله لبنان، تاکید کرد: هویت حزب‌الله لبنان به سلاحش است و ماهیت آن نیز این است که مسلح و مجهز باشد و به دستورات الهی عمل کند و در برابر دشمن خود یعنی اسرائیل غاصب از خود دفاع کند، چرا که نخستین هدف اسرائیل، لبنان است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر این که موضوع تجهیز سلاح و اسلحه به هیچ وجه قابل مذاکره نیست، خاطر نشان کرد: ممکن است گروهک‌هایی در لبنان از این موضوع حمایت نکنند، اما ملت لبنان موافق تجهیز حزب‌الله به اسلحه هستند. قاطبه مسوولان این کشور نیز با مسلح بودن حزب‌الله موافقند و حاضر به پرداخت هزینه‌های مربوط به این موضوع نیز هستند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اتخاذ رویکردهای خصمانه از سوی عربستان سعودی علیه ایران، تصریح کرد: انقلاب اسلامی اصول، جهت‌گیری و اهدافی دارد که به صورت طبیعی با منافع برخی از جمله آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و دست‌نشانده‌های آنها در منطقه در تعارض قرار دارد. حرف اصلی انقلاب اسلامی، حاکمیت مردم و تعیین سرنوشت مردم به دست خود آنها و همچنین مخالفت با نظام سلطه و جبهه استکبار است. به طور طبیعی هر کسی که در جبهه استکبار یا همراه نظام سلطه یا دست‌نشانده آنها باشند با جبهه انقلاب اسلامی و مقاومت درگیر خواهد بود.

جعفری اظهار کرد: عربستان سعودی متاسفانه یکی از این کشورها و دست‌نشانده آمریکا و نظام سلطه در منطقه است که بارها همکاری‌اش با رژیم صهیونیستی اثبات و آشکار شده است و به همین دلیل طبیعی است که سعودی‌ها خود را در مقابل جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی بدانند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: حرف و موضع جمهوری اسلامی ایران این است که ما با دست‌نشانده‌های نظام سلطه و استکبار کاری نداریم بلکه همان طور که امام خمینی (ره) به ما یاد داده‌اند با شیطان بزرگ و عوامل اصلی استکبار یعنی آمریکا و اسرائیل کار داریم و با آنها مقابله می‌کنیم. به همین دلیل است که شاهد خویشتن‌داری ایران در مقابل اقدامات عربستان سعودی هستیم، چرا که ما می‌خواهیم از درگیری مستقیم با عربستان سعودی پرهیز کنیم.

وی خاطر نشان کرد: به آنها توصیه می‌کنیم که دست از همراهی با نظام استکبار، آمریکا و رژیم صهیونیستی بردارند و با مردم منطقه همراه شوند. اگر این کار را نکنند به طور طبیعی در جبهه مقابل مقاومت اسلامی قرار می‌گیرند و طبیعتا در این صورت ترکش‌های جبهه مقاومت را دریافت خواهند کرد.

جعفری در بخش‌ دیگری از نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره تاکیدات رهبری نسبت به هوشیاری در مقابل دشمنان که در پاسخ به نامه سردار سلیمانی مطرح کردند، اظهار کرد: این فرمان نشان از هوشمندی و نگاه امنیتی و دفاعی ایشان نسبت به منطقه، انقلاب و جبهه مقاومت اسلامی دارد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: آنچه که اعلام می‌شود نابودی کامل و ۱۰۰ درصدی داعش نیست، بلکه نابودی حاکمیت داعش است از آنجایی که داعش اعلام حکومت کرده بود و سرزمین‌هایی را نیز در اختیار گرفته بود، امروز این حاکمیت از بین رفته و پیروزی بسیار بزرگی نصیب منطقه و امت اسلامی منطقه شده است، اما قطعا داعش به صورت گروه‌های چریکی و زیرزمینی و نامنظم در کشورهای مختلف منطقه از جمله افغانستان نفوذ کرده و تهدیدهایی علیه ملت‌های منطقه اسلامی و جبهه مقاومت خواهد داشت.

وی تاکید کرد: قطعا در این شرایط حفظ آمادگی و هوشمندی که در توصیه‌های رهبری آمده است موضوع بسیار حائز اهمیتی است. امروز سپاه آمادگی خوبی در برابر تهدیدات دفاعی و امنیتی دارد و این آمادگی را نیز قبلا نشان داده بود.

جعفری با بیان این‌که طرح این موضوع که اگر تهدیدی در حال شکل‌گیری است باید در نطفه خفه شود صحیح نیست، خاطر نشان کرد: برخی می‌گویند که مثلا داعش در زمان شکل‌گیری باید در نطفه خفه می‌شد. این در حالی است که این موضوع نه واقعیت دارد و نه عملی است. ما مشاهده کردیم که پس از شکل‌گیری داعش، آمادگی جبهه مقاومت و سازماندهی مردم منطقه در سوریه و عراق اتفاق افتاد و نیروهای مختلف در جهت مقابله با داعش با یکدیگر متهم شدند. ما هرگز نمی‌توانستیم شاهد اتحاد بدون شکل‌گیری داعش باشیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره عوامل اصلی شکست داعش، اظهار کرد: عوامل شکست داعش را باید در دوران دفاع مقدس جست‌وجو کنیم. نخستین عاملی که باعث شکست داعش شد، عامل انگیزشی و اعتقادی و حضور گسترده مردم در میدان مبارزه بود.

وی عامل دیگر پیروزی در مقابل داعش را رهبری، مدیریت و فرماندهی و مدیریت نیروهای مردمی عنوان و خاطر نشان کرد: قطعا آموزش‌ها و نوع فرماندهی و مدیریت کلاسیک نظامی نمی‌توانست توان عظیم مردمی و نیروهای انقلابی که برای حضور در جبهه مقاومت سرازیر شده بودند را مدیریت کنند. در این راه شاهد بروز مدیریت انقلابی و فرماندهی بودیم که حاصل از تجربیات دوران دفاع مقدس بود و نمود آن در برادر بزرگوارمان حاج قاسم سلیمانی ظهور پیدا کرد.

جعفری ادامه داد: از برکات و امدادهای غیبی است که فردی که با جنگ با عراق فرماندهی یک لشگر را برعهده داشت امروز می‌تواند فرماندهی کلان جبهه‌های نبرد در سوریه و عراق را همزمان انجام دهد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش مقام معظم رهبری در هدایت جبهه مقاومت را از دیگر عوامل اصلی پیروزی در برابر داعش عنوان کرد.

جعفری همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری که به صحبت‌های اخیر وی مبنی بر این که هر جنگی در منطقه به مهو رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد اشاره کرد، گفت: اگر ما این ادعا را هشت یا ۱۰ سال پیش مطرح می‌کردیم کسی باور نمی‌کرد اما امروز این سخن یک ادعای اثبات شده است و رژیم صهیونیستی بارها آن را امتحان کرد.

وی با اشاره به جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان در مقابل با اسرائیل، گفت: در زمان جنگ ۳۳ روزه، رژیم صهیونیستی بخش کوچکی از جبهه مقاومت را دید. آنها همچنین با مردم غزه طی دو جنگ هشت و ۱۲ روزه جنگیدند و شکست خوردند حال این رژیم امروزه مشاهده می‌کند جبهه عظیم مقاومت ظرف سال‌های اخیر و به دلیل اقدامات خود آنها شکل گرفته است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز اینگونه نیست که اسرائیل اراده کند و با منطقه‌ای از جبهه مقاومت بجنگد بلکه سرنوشت جبهه مقاومت بهم گره خورده و همه با یکدیگر اتحاد دارند و چنانچه اسرائیل به گوشه‌ای از این جبهه حمله کند باقی جبهه به کمک هم خواهند شتافت.

جعفری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا سپاه پاسداران پس از شکست کامل داعش جهت سازندگی در سوریه به مردم و ملت این کشور کمک خواهد کرد، اظهار کرد: مردم و سپاه پاسداران آمادگی را دارند که با توجه به پایان درگیری و جنگ جهت کمک به توسعه امکانات در این کشور فعالیت کنند. این موضوع در جلساتی که با دولت داشتیم مطرح شد و همه مسوولان معتقد بودند با توجه به شرایط امنیتی سوریه بهتر است سپاه در آنجا حضور بهتری می‌تواند داشته باشد اما تصمیم‌گیری در این باره بستگی به خواست دولت سوریه دارد. تاکنون صحبت‌هایی دراین زمینه مطرح شده و در حال اجرای مقدمات اولیه هستیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سپاه پاسداران جهت شکل‌گیری نیروی مردمی در سوریه کمک‌هایی خواهد کرد، افزود: مشابه نیروی حشد شعبی که نیروی مردمی در عراق است، در سوریه نیز نیروی مردمی وجود دارد که در درگیری‌های اخیر نقش اساسی ایفا کرده‌اند، اما این نیروها هنوز در قانون این کشور قرار نگرفته‌اند و این بستگی به دولت سوریه دارد که این نیروهای مردمی را به رسمیت بشناسد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: البته آقای بشار اسد قدر این نیروها را می‌داند و قطعا آنها را قانونی خواهد کرد تا برای تهدیدات آینده باقی بمانند.

جعفری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات انجام شده از سوی سپاه در جریان کمک به حادثه زلزله کرمانشاه، گفت: خوشبختانه به دلیل حضور گسترده قرارگاه سازندگی سپاه جهت اجرای پروژه آب‌های مرزی در آن منطقه، ماشین‌آلات و تجهیزات قرارگاه خاتم‌الانبیا در مناطق زلزله زده حضور داشت و از دقایق نخست جهت آواربرداری و کمک به عملیات نجات وارد عمل شد.

وی ادامه داد: همچنین تمامی واحدهای استانی بسیج به گونه‌ای سازماندهی شده‌اند تا هر کدام مسوولیت امدادرسانی و کمک به منطقه‌ای را برعهده بگیرند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به همکاری خوب میان ارتش و سپاه در جریان کمک رسانی در زلزله اخیر، گفت: با توجه به این که ارتش دو تیپ در سر پل ذهاب داشت، امدادرسانی و کمک در مناطق شهری به آنها سپرده شد و سپاه نیز مسوولیت کمک به بیش از ۲۵۰ روستای زلزله زده شده را برعهده گرفت.

جعفری در پایان اظهار کرد: در حال حاضر مشکل موجود در مناطق زلزله زده موضوع اسکان موقت حادثه‌دیدگان ما نیز تمام تلاش خود را کرده‌ایم و تا یک ماه آینده همه مردم سرپل ذهاب در کانکس‌ها مستقر خواهند شد و منتظر تصمیم‌گیری و اقدام دولت در زمینه اسکان دائمی زلزله‌زدگان خواهیم بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما