شناسهٔ خبر: 22653051 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

سرویس مدارس؛ از دغدغه والدین تا نارضایتی رانندگان/ به نام رانندگان به کام دلالان

رانندگان سرویس مدارس از طرح جدیدی که بر سر راه‌شان قرار گرفته است ناراضی هستند و هزینه‌ای که به موسسات پرداخت می‌کنند را اضافه می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر هراز، امروزه با گسترش فضای شهری، داشتن سرویس‌های مدارس یکی از ضروریات تحمیل شده جامعه تلقی می‌شود، که عملکرد مطلوب آن از دغدغه‌های خانواده‌ها و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت است.


سرویس مدارس، دغدغه خانواده‌ها

رفت و آمد دانش‌آموزان به مدارس در طول سال تحصیلی از مهم‌ترین نگرانی‌های فکری والدین به شمار می‌رود، که به یک معضل بزرگ تبدیل شده است؛ پیدا کردن یک سرویس خوب و مناسب که به رعایت اصول بپردازد، اتفاقات احتمالی، جا نماندن از سرویس مدرسه و مشکلاتی از این دست مسائلی است که خانواده‌ها را به خود درگیر کرده و باعث دغدغه ذهنی‌شان می‌شود.

ساماندهی سرویس‌های مدارس اخیراً به موسساتی با برگزاری مناقصه تحویل می‌شود، که رانندگان را ملزم به پرداخت مبلغی از حق ماهانه به این موسسات می‌کند در حالی که رانندگان سرویس مدارس از کم بودن درآمد خود در این شغل گلایه دارند، این قانون را یک هزینه مازاد و بی‌دلیل برا‌ی خود می‌دانند و معتقدند که می‌توان بدون دریافت این مبلغ و یا بدون تشکیل موسسه این ساماندهی را انجام داد.

همین مورد موجب نارضایتی رانندگان و تجمع آنها در مقابل دفتر امام جمعه آمل شد تا با ارائه انتقاد‌هایی، نارضایتی خود را از روند موجود اعلام کنند.

قانونی یادآور باج سبیل

یکی از رانندگان سرویس مدارس به قوانین دست و پاگیری که برای سرویس مدارس اضافه‌ شده است اشاره کرد و گفت: پول زیادی باید به موسسه پرداخت کنیم و در عین حال هیچ امتیازی داده نمی‌شود در واقع فقط باج سبیل است.

طاهره اکبرزاده از وجود این شغل به عنوان تنها درآمدش گفت و اظهار کرد: من یک زن هستم و شدیداً نیاز به این درآمد دارم، اما باید از هر دانش‌آموز ماهیانه 5 هزار تومان بدهم.

محمد محمدی نائب رییس شورای اسلامی‌شهر آمل با بیان اینکه اهمیت حمل و نقل دانش‌آموزان، ساماندهی سرویس مدارس دغدغه کلیه اعضای شورا است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عدیده‎ای که سال‎هاست خانواده‎ها با آن دست و پنجه نرم می‎کنند، مشکل سرویس مدارس است و با وجود مشکلات ترافیکی، فرهنگی و حتی مخاطرات به وجود آمده برای دانش‌آموزان در طول این سال‎ها، هنوز متولی ساماندهی سرویس مدارس در شهرها مشخص نیست و خانواده‎ها دقیقاً نمی‎دانند به منظور یافتن یک سرویس مطمئن و امن باید به کجا مراجعه کنند.

قانون باید حامی اقشار ضعیف باشد

فرشید لیتکوهی نماینده شورا در سازمان تاکسرانی شهرداری، اعضای شورا را حامی‌حقوق مردم خصوصاً اقشار ضعیف عنوان کرد و افزود: ما وظیفه داریم به قانون احترام بگذاریم تا مردم نیز از ما الگو بگیرند.

وی به واگذاری سرویس مدارس با پیمانکاران بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش که به عنوان متولی اجرای این طرح است با مدیران مدارس، سازمان تاکسیرانی و نمایندگان اولیاء دانش‌آموزان جلسات مختلفی برگزار کردند و این تصمیمات گرفته شد تا سرویس مدارس به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار شود.

لزوم رعایت نرخ‌های تعیین‌شده

مسئول کمیسیون فنی شورای اسلامی‌شهر آمل با اشاره به صورتجلسه سرویس مدارس در شورا، تصریح کرد: برای اتومبیل‌های سواری مبلغ 100 هزار تومان برای هر دانش آموز و برای اتومبیل‌های ون مبلغ 80 هزار تومان نرخ مصوب شد، اما متاسفانه امروز مشاهده می‌شود تا مبلغ 130 هزار تومان هم از خانواده‌ها دریافت می‌شود.

عباس مرزبند رئیس آموزش و پرورش شهرستان آمل درباره واگذاری سرویس مدارس به پیمانکاران بخش خصوصی اظهار کرد: براساس قانون و از سوی هیئت وزیران مصوب شده است که از اردیبهشت ماه مقدمات آن را فراهم کردیم.

وی با تاکید بر سلامت دانش‌آموزان بعنوان هدف اصلی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در تمام طرح‌های جدید امکان نقص وجود دارد که با گذشت زمان برطرف خواهد شد.

ضرورت پیوند سلامت دانش‌آموز با منافع رانندگان

رئیس آموزش و پرورش شهرستان آمل این واگذاری را در چارچوب قانون خواند و عنوان کرد: اولویت اصلی سلامت دانش‌آموزان و آرامش آنهاست.

یکی دیگر از رانندگان سرویس مدرسه در آمل به ایجاد قانونی جهت حمایت از رانندگان سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: اگر این قوانین برای سلامت دانش‌آموز است، چرا راننده را حمایت و تحت پوشش قرار نمی‌دهند و هیچ امتیازی برای راننده درنظر نمی‌گیرند؟

وی به بیان تجربه 7 ساله‌اش در سرویس مدارس پرداخت و بیان کرد: رانندگان باید پشتوانه قوی داشته باشند، زیرا سرمایه ماشین، انرژی، وقت و هزینه ماشین از آنها است.

یک پیشنهاد از سوی شورا

سخنگوی شورای اسلامی‌شهر آمل با بیان اینکه پیشنهاد ما این است برای کاهش فشار مالی به رانندگان سرویس مدارس، مبلغ دریافتی برای عوارض کمتر شود، تصریح کرد: ما سرویس‌دهی مدارس سه شهر هم تراز آمل را رصد کردیم و تفاوت‌هایی را با شرایط موجود در آمل مشاهده کردیم، باید طوری برنامه ‌ریزی شود تا کلیه سرویس‌های مدارس تحت پوشش پیمان‌کاران سرویس مدارس باشند نه اینکه یک سری از خانواده‌ها برای جابجایی فرزندان‌شان از سرویس‌های شخصی با قیمت بالاتر استفاده کنند و فقط برخی از سرویس‌های مدارس ساماندهی شده باشند.

ابراهیم‌زاده با اشاره به اینکه خیلی از راننده‌های سرویس مدارس تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و حق بیمه پرداخت می‌کنند، متذکر شد: چرا باید با اجرای این طرح مبنی بر تحت پوشش قرار دادن سرویس مدارس به پیمان‌کار مجدداً راننده سرویس مدرسه 7/8 درصد حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کند و انتظار داریم که مدیر عامل سازمان تاکسیرانی پیگیری کنند تا این مشکل نیز رفع شود.

امنیت کودکان مقابل آرامش رانندگان

دو شرط اولیه برای رانندگان سرویس مدارس نداشتن سوء سابقه کیفری و عدم اعتیاد است و البته افراد متقاضی باید معاینه فنی و بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث داشته باشند؛ البته در بسیاری از شهرها برای کنترل بیشتر و امنیت و آسایش دانش‌آموزان اقدام به هوشمندسازی سرویس مدارس کردند و یا به ثبت نام رانندگان در سامانه و این دست پرداختند، تا به ایجاد آرامش خاطر بیشتر برای اولیاء، سهولت دسترسی‌ و امنیت بالا در تردد دانش‌آموزان پرداخته شود.

در مجموع باید بیان کرد رانندگان سرویس مدارس از طرح جدیدی که بر سر راه‌شان قرار گرفته است ناراضی هستند و تا زمانی آنان این احساس را از کار خود نداشته باشند، قطعاً جان دانش‌آموز نیز در امنیت نخواهد بود؛ مسئولین شهری خواستند به نسبتی از مشکلات این قشر کم کنند؛ اما حل مشکلات این قشر نیاز به حمایت‌ها و پیگیری‌های بیشتری دارد، که امیدواریم در نظر گرفته شود و راه حل درستی از سوی منتخبین مردم این شهر اتخاذ گردد تا در کنار امنیت کودکان، دست‌های خسته رانندگان نیز با آرامش عجین شود.
 
انتهای پیام/
 

نظر شما