شناسهٔ خبر: 22652556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

گزارش آناج از پایان کار مرد حاشیه‌‌ساز زنجان؛

13 ماه در کنار فامیل آشنای بیات!/ خوش‌خدمتی در انتخابات مانع برکناری فرماندار زنجان نشد

فرماندار سابق زنجان درحالی ساختمان این نهاد را ترک کرد که عملکرد او در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها حاشیه‌‌های زیادی به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج از زنجان، در 13 مهرماه سال 95 یکی از سیاسی‌‌ترین چهره‌‌های اصلاح طلبان زنجان که مورد حمایت اسدالله بیات نیز بود بر کرسی فرمانداری زنجان تکیه زد. در زمان فرمانداری رسول بیات دو رویداد بسیار مهم سیاسی یعنی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اتفاق افتاد که عملکرد بسیار ضعیف وی باعث شد تا استاندار زنجان برای تفهیم اتهام به قوه قضائیه احضار شود.

استاندار زنجان در مراسم معارفه رسول بیات شاخصه‌‌هایی را معرفی کرد که مردم زنجان با شنیدن آنها احساس کردند که تغییرات بسیار اساسی در مسیر پیشرفت شهر خود را شاهد بوده و دغدغه‌‌های کمتری را در پیش روی خواهند دید.

وی رسول بیات را فردی دارای جایگاه و پایگاه اجتماعی معرفی کرده بود و این تعاریف به اندازه‌‌ای بود که رسول بیات و دوستانش فکر کردند وی تا آخر عمرش فرماندار زنجان خواهد بود از طرفی فرماندار زنجان به آرمان‌‌های دولت بسیار پایبند بود تا جائی که با توجه به تخلفات بسیار گسترده انتخابات شورای شهر زنجان وی با موضع گیری‌‌های خود ثابت کرد که برای بقای دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را خواهد کرد.

اکثر کاندیداهای شورای شهر زنجان نسبت به روند برگزاری انتخابات و هیئت اجرائی اعتراض داشتند، گرچه این موضوع هیچ تغییری در نتایج نداشت اما نشان داد که فرماندار زنجان قابلیت مدیریت در عرصه‌‌های مهم را ندارد، به طور مثال فرمانداری کوچکترین حق کاندیداها که درخواست ریز آرای خودشان بود را بعد از کش و قوس‌های فراوان به اجابت رساند، در باب بازشماری نیز فرمانداری آرای دستی را شمرد آن هم تعرفه‌‌هایی که قبلا مورد شمارش قرار نگرفته بود، در حالی که قبل از آن فرماندار وجود تعرفه‌های دستی را کتمان می‌کرد.

مهمتر از اینها درخواست کاندیداها برای شمارش آراء تمامی تعرفه‌‌ها یعنی دستی و الکترونیکی بود، فرماندار حتی از ارائه ریز آراء به کاندیداها نیز سر باز می‌زد، تا اینکه با پیگیری‌‌‌های مکرر کاندیداها و فشار رسانه‌‌ای چاره‌‌ای جز تسلیم را پیش روی خود ندید، اما کاندیداها راضی نبودند زیرا اعتقاد داشتند که لیست ریز آراء دستکاری شده است.

رسول بیات در سایر حوزه‌‌ها نیز عملکرد قابل قبولی نداشت، بیشتر کارخانه‌‌ها تعطیل و در حال فعالیت‌‌ها نیز با تعدیل نیرو ادامه کار دادند که در مهمترین آنها کارگران روغن نباتی جهان چندین بار با حرکت‌‌های اعتراصی در مقابل فرمانداری و استانداری تجمعاتی را نیز داشتند که به برکت دولت تدبیر و امید تا کنون هم مشکلات آنها حل نشده است، نیمه کاره ماندن طرح‌های عمرانی شهری و عدم پیشرفت نا محسوس در همه حوزه‌‌ها از نقاط ضعف بسیار بارز زمان فرمانداری رسول بیات به حساب می آید.

گر چه وی خوش خدمتی‌‌های بسیاری را در زمان انتخابات برای دولت انجام داد اما این از خود گذشتگی‌‌ها نتیجه نداد و رسول بیات عمر بسیار کوتاهی را در فرمانداری داشت، حتی نسبت فامیلی وی با مرجع خود خوانده اصلاح طلبان زنجان یعنی اسداله بیات هم نتوانست سر پوشی به عملکرد ضعیف وی بگذارد و درویش امیری تصمیم به برکناری رسول بیات گرفت، با رفتن رسول بیات از فرمانداری اصلاح طلبان زنجان متحمل شکست بزرگی شدند، درست است که اکنون کرسی فرمانداری در دست اصلاح طلبی دیگر افتاده اما بومی نیست و این تغییر به مذاق دوستان اسداله بیات اصلا خوش نیامده است.

در حال حاضر در اردوگاه اصلاح طلبان زنجان غوغائی است، در زمان رسول بیات عده‌‌‌ای انتظار داشتند تا در پست های مهم توسط وی گمارده شوند، عده‌‌ای هم که به نان و نوایی رسیدند در دو راهی مانده‌‌اند که اگر از عملکرد بیات حمایت کنند پایگاه مردمی را از دست می‌دهند و اگر حمایت نکنند به نوعی نمک نشناسی کرده‌‌اند، هر جور که حساب کنیم این آقابان مقصرند زیرا زنجان را به شهری سیاست زده تبدیل کردند و با خرده فرمایشاتشان موجبات عدم پیشرفت زنجان را فراهم کردند، انشقاق اصلاح طلبان در زنجان دقیقا از زمان انتخابات امسال شروع شد و با برکناری رسول بیات قطعا ادامه داشته و شدت هم خواهد داشت.

یکی از مهمترین عوامل شکست اصلاح طلبان و به ویژه رسول بیات در فرمانداری زنجان این بود که آنها نگاه حزبی خود را به خدمت صادقانه و رضای لله ترجیح دادند، اما با تمام این توصیفات متضرر اصلی مردم زنجان هستند که باید نگاه‌‌های حزبی آقایان را تحمل کنند و منتظر آینده‌‌ای نه چندان روشن باشند.

انتهای پیام/

نظر شما