شناسهٔ خبر: 22652122 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

واردات خودروساز جای خودرو

توقف ثبت‌سفارش واردات خودرو برای جلوگیری از خروج ارز از کشور صورت گرفته است و آن‌طور که اعلام شده، این اقدام برای حمایت از خودروسازان داخلی نبوده، چراکه حمایت از تولید داخلی باید از طریق افزایش تعرفه‌ها انجام شود و بنابراین مهم‌ترین هدف از این اقدام مقابله با واردات بی‌برنامه و نامشخص دانسته شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،همچنین اخیرا رئیس سازمان توسعه تجارت از افزایش 40‌درصدی واردات خودرو در نیمه اول امسال خبر داده بود.

محمدرضا نجفی‌منش، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «زمانی که ما با میزان زیادی از واردات خودرو مواجه هستیم و این خودروها نیز عموما خودروهای گران‌قیمتی هستند که مختص اقشار خاصی از جامعه‌اند و در حالی که تولید داخلی به حد کفایت انجام می‌شود، توقف ثبت سفارش خودرو سیاستی موثر به‌نظر می‌رسد. از طرف دیگر، امسال تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نامگذاری شده است، می‌دانیم که تولید و اشتغال و رونق‌بخشی به آن با واردات میسر نمی‌شود.»

اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌اند که اصلاحیه ثبت سفارش خودرو همچنان روی میز دولت است. باتوجه به واردات بی‌‌‌رویه خودرو،‌ در حالی که توان ساخت آن در داخل کشور وجود دارد. نظر شما درمورد سیاست توقف ثبت سفارش خودرو چیست؟

زمانی که ما با میزان زیادی از واردات خودرو مواجه هستیم و این خودروها نیز عموما خودروهای گران‌قیمتی هستند که مختص اقشار خاصی از جامعه‌اند و در حالی که تولید داخلی به حد کفایت انجام می‌شود، توقف ثبت سفارش خودرو سیاستی موثر به‌نظر می‌رسد. از طرف دیگر، امسال تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نامگذاری شده است، می‌دانیم که تولید و اشتغال و رونق‌بخشی به آن با واردات میسر نمی‌شود. باید یکی از این دو را انتخاب کنیم؛ یا تولید یا واردات. به‌ویژه واردات کالایی که ما در داخل می‌سازیم، توجیهی ندارد. فعلا مقامات حکومتی تصمیم گرفته‌اند که به تولید بها بدهند. بنابراین اینکه تا دیروز بنز 600‌میلیون بوده و حال فرد باید 650‌میلیون بپردازد، چندان تاثیری بر وضعیت عموم مردم جامعه نخواهد داشت. همچنین باید به این نکته مهم اشاره داشته باشم که نمایشگاه قطعات و لوازم خودرو نشان‌دهنده توانمندی‌های قطعه‌سازان داخلی است تا توجه به تولیدکنندگان داخلی بیشتر شود و از ورود قطعات مشابهی که در داخل کشور تولید می‌شوند جلوگیری به عمل آید که در چنین شرایطی مطمئنا به صنعت قطعه‌سازی ما کمک شایانی خواهد شد. در این زمینه، پیشنهادی که من دارم این است که لازم است نمایشگاه‌های مشابه قطعه‌سازی در دنیا و از جمله اروپا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند تا بتوانیم نمایشگاه‌های بین‌المللی باشکوه‌تری را برگزار کنیم، ضمن اینکه با اتومکانیک‌ها همکاری فنی داشته باشیم تا سطح بین‌المللی نمایشگاه‌ها بیشتر از قبل ارتقا یابد.

در مسیر جلوگیری از واردات بی‌‌‌رویه خودرو، چه ملاحظاتی باید در نظر گرفته شود؟

الان در اکثر کشورها برای مبارزه با واردات بی‌‌‌رویه به این سمت‌وسو رفته‌اند که خود مردم آنها کمتر سراغ خودروهای خارجی می‌روند، اگر هم به سمت خودرو خارجی بروند، خیلی کم و جزئی است. علاوه بر این، این کشورها با وضع تعرفه و قوانین سختگیرانه، جلو واردات بی‌‌‌رویه را می‌گیرند. البته ما بر این باوریم که به جای اینکه خودرو وارد کشور شود،‌ باید خودروساز را وارد کنیم؛‌ یعنی خودروسازها در کشور ما خودرو تولید کنند و تحویل مردم بدهند. ما تماما از این موضوع استقبال می‌کنیم. باید سعی شود تا تولید داخل راه بیفتد و این جز با همکاری و همیاری تمام ارگان‌ها و نهادهای مربوطه میسر نخواهد شد.

اخیرا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این مطلب که میزان داخلی‌سازی در خودروهای چینی در سال ۹۷ باید به ۴۰‌درصد برسد، گفته است که اگر خودروسازان این موضوع را رعایت نکنند، مشمول پرداخت تعرفه کامل خواهند شد. نظر شما در مورد این سیاست چیست؟

این تصمیم به‌درستی اتخاذ شده است. وقتی ما در کشورمان توان قطعه‌سازی و تولید خودرو را داریم، دیگر واردات بی‌‌‌معنی است. قرار شده که اگر خودروسازان چینی، میزان داخلی‌سازی قطعات را به ۴۰‌درصد نرسانند، مشمول پرداخت تعرفه کامل خودرو شوند. این در شرایطی است که اکنون، تعرفه واردات خودروهای چینی، در صورت ساخت داخلی قطعات با کمتر از ۲۰درصد، معادل خودرو کامل است، اما اگر داخلی‌سازی تا ۳۰‌درصد انجام شود، مشمول دریافت مزیت پنج‌درصدی می‌شوند، اما اگر در سال آینده، میزان داخلی‌سازی تا ۳۰‌درصد باشد، خودروساز باید تعرفه کامل خودرو را بپردازد. آن‌طور که اعلام شده اگر خودروساز چینی، داخلی سازی را بالای ۳۰‌درصد و تا ۴۰‌درصد انجام دهد، مشمول دریافت یک مزیت اندک در تعرفه واردات خواهد شد و اگر به بالای ۴۰‌درصد داخلی‌سازی برسد، مزیت بیشتری را دریافت خواهد کرد. بر این اساس اگر این قاعده را بگذاریم، با توجه به اینکه خودروسازان چینی قصد دارند تیراژ را بالا ببرند، بنابراین باید داخلی‌سازی را افزایش دهند، به‌ویژه اینکه اگر قصد فعالیت در بازار ایران را داشته باشند، باید روی این موضوع کار کنند؛ در غیراین صورت متضرر خواهند شد.

وزیر صنعت خواستار راه‌اندازی سومین خودروسازی کشور توسط اتاق بازرگانی شده است. اهمیت این موضوع چیست؟

الان چندین شرکت متعلق به بخش خصوصی در این زمینه فعالیت می‌کند. همچنین فعالیت مشترک رنو و ایمیدرو هم در همین راستاست. هرکدام از اینها فعالیتشان افزایش پیدا کند و بتوانند سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند،‌ هم فضای رقابتی را تقویت می‌کنند و هم اینکه به جای اینکه سه خودروساز در کشور داشته باشیم، چندین خودروساز خواهیم داشت./آرمان

نظر شما