شناسهٔ خبر: 22650508 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

با نزدیک شدن زمان اجرای برگزیت سرعت گرفت

ترامپ درحال برنامه‌ریزی برای ضربه زدن به اقتصاد ژرمن‌ها

مارس 2019 میلادی به عنوان زمان اجرایی شدن طرح برگزیت یعنی اتحادیه اروپای بدون انگلستان تعیین شده است؛‌ طرحی که می‌تواند روند مهاجرت گسترده شرکت‌های اقتصادی و بانک‌ها را از لندن به دیگر نقاط قاره سبز گسترش دهد.

صاحب‌خبر -

در این زمینه، بررسی‌های انجام شده از سوی شرکت‌های مختلف، بیانگر آن است که دو شهر فرانکفورت آلمان و پاریس در فرانسه دارای بیشترین امتیاز برای جلب نظر صاحبان سرمایه در دوران برگزیت هستند، اما از آن جا که این جابه جایی می‌تواند موجی از امتیازهای مالی به منطقه هدیه دهد،‌ رقابت‌های آشکار و پنهانی برای میزبانی از صاحبان سرمایه میان دو شهر ایجاد کرده است.

در شرایط فعلی، ظاهرا ترامپ و دولتش درحال اعمال نفوذ برای مقابله با آرام گرفتن سرمایه‌ها در خاک آلمان هستند، به صورتی که بانک آمریکایی گلدمن ساکس دست به کار شده و مشغول هدایت افکار عمومی برای انتخاب شهری غیر از فرانکفورت آلمان در دوران اروپای بدون انگلستان است.

لوید بلنکفین، مدیرعامل گلدمن ساکس می‌گوید: دو شهر فرانکفورت و پاریس دارای امتیازهای گسترده‌ای هستند که دفاتر مرکزی شرکت‌ها و بانک‌ها بتوانند از مارس 2019 مبادلات اقتصادی خود را بدون دغدغه و نگرانی از تغییر قوانین آنجا انجام دهند، اما نکته این جاست که منافع اقتصادی قابل توجهی که این مهاجرت به همراه دارد، باعث شده رقابت بسیار نزدیکی میان دو کشور ایجاد شود.

بلنکفین می‌افزاید: با توجه به تغییرات قوانین مهاجرتی، احتمال این که شرکت‌ها و بانک‌های بسیاری لندن را به مقصد دیگری ترک کنند،‌ بسیار بالاست و گلدمن ساکس هم قطعا لندن را با توجه به تنوع کارمندانش ترک خواهد کرد، اما این که کدام شهر به عنوان مقر اصلی اروپایی این موسسه انتخاب شود، بستگی به تعداد کارمندان اروپایی خواهد داشت، هرچند هنوز تعداد کارمندان آمریکایی بالاتر از اروپایی‌هاست.

وی معتقد است، افراد براساس مصالح اقتصادی و آینده شغلی خود، قطعا آزاد هستند که محل زندگی خود را در دوران پس از برگزیت انتخاب کنند. بنابراین، کارمندان این موسسه کاملا آزادانه می‌توانند انتخاب کنند که در کدام کشور اقامت داشته باشند و گلدمن ساکس هم در صورت نیاز کارمندان جایگزین برای تامین نیاز منابع انسانی خود استخدام می‌کند.

مدیرعامل گلدمن ساکس تاکید می‌کند، این موسسه تنها یک دفتر در اتحادیه اروپا نخواهد داشت، اما مقر اصلی خود را با درنظر گرفتن تعداد بیشتر کارمندان آمریکایی خود در شهر پاریس افتتاح خواهد کرد، به این دلیل که آمریکایی‌ها اصولا علاقه‌مند به اقامت در شهر پاریس هستند تا فرانکفورت.

کارشناسان اقتصادی درباره این اظهار نظر بلنکفین می‌گویند، موضعگیری وی در این دوره با توجه به بالا گرفتن گمانه‌زنی افتتاح دفاتر مرکزی بانک‌ها و بیمه‌هایی که قرار است لندن را به مقصد دیگری در اتحادیه اروپا ترک کنند، بیانگر اعمال نفوذ آمریکا برای جلوگیری از قدرت گرفتن آلمان در آینده اروپای بدون انگلستان است.

این گروه با اشاره به تعداد کارمندان گلدمن ساکس در لندن تاکید می‌کنند: این موسسه، هم اکنون 6000 کارمند در لندن به خود جذب کرده که این افراد فقط 350 میلیون یور برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی لندن هزینه می‌کنند. قرار است از ماه مارس سال 2019 میلادی این تعداد در نقطه دیگری از اروپا مشغول کار شوند و گردش مالی قابل توجهی در آن منطقه ایجاد کنند، بنابراین هرگونه اظهار نظر از سوی این موسسه می‌تواند درآینده اقتصادی شهر مورد نظر، رونق قابل توجه ایجاد کند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این پایان کار نیست، به این دلیل که تجمع 6000 پرسنل گلدمن ساکن در پاریس عاملی است برای کاهش 10هزار فرصت شغلی از رستوران‌های شهر لندن و افزودن همین میزان فرصت شغلی به غذاخوری‌های پاریس که در شرایط فعلی اقتصاد فرانسه، نعمتی غیرقابل تصور برای آنها از سوی آمریکاست.

نظر شما