شناسهٔ خبر: 22650042 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تروریستها با حمایت عربی و غربی و اسرائیلی وارد سوریه شدند

فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد: دیدار بشار اسد با ولادیمیر پوتین نتیجه دست آوردهای تاریخی ارتش و نیروهای همپیمان در مقابله با تروریسم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه ؛ فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد: دیدار بشار اسد با ولادیمیر پوتین نتیجه دست آوردهای تاریخی ارتش و نیروهای همپیمان در مقابله با تروریسم است.
مقداد افزود: شکست داعش گشودن یک صفحه جدید در تاریخ است و دولت سوریه بیش از نود درصد اراضی خود را در کنترل دارد. اگر حمایت کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و کشورهای غربی و رژیم اسرائیل نبود گروه های تروریستی وارد اراضی سوریه نمی شدند. علیرغم گذشت هفت سال از جنگ، سوریه بر تروریسم پیروز شد و اکنون مردم سوریه اعتماد بیشتری به سران کشور برای کسب پیروزی های بیشتر دارند.
مقداد تصریح کرد: بشار اسد از زمان آغاز بحران راه حل سیاسی را پیشنهاد داد، اما طرف مقابل به شیوه های تروریستی باور داشت. طبیعی است که مرحله جدیدی را در زمینه تلاش های سوری - سوری برای پایان دادن به تروریسم آغاز کنیم. دعوت پوتین از بشار اسد نشان از حمایت روسیه از سوریه در جنگ با تروریسم دارد. نشست دو جانبه پوتین و اسد یک نشست مقدماتی برای نشست سه جانبه سوچی بود.

مقداد افزود: سوریه از مواضع خود کوتاه نمی آید و مسائل راهبردی خود از جمله آرمان فلسطین را فراموش نخواهد کرد. امکان ندارد با همپیمانان و دوستان خود دچار اختلاف و تناقض شویم و در سایه وجود هم پیمانان خود در سوچی از هیچ چیزی نگران نیستیم.
وی تصریح کرد: کسی که قانون اساسی سوریه را تدوین خواهد کرد ملت سوریه است. باید بین طرفی که در راه خدمت به وطنش فعالیت می کند و طرفی که در خدمت اجرای برنامه های بیگانگان است فرق قائل شد. کسی که سبب خطر آفرینی برای سوریه و عراق و حتی ترکیه شد اردوغان است و مردم ترکیه حتما او را به خاطر ارتکاب جنایت علیه مردم منطقه بازخواست خواهند کرد.
معاون وزیر خارجه سوریه گفت: ما مخالف مشارکت هر گروه افراط گرا در کنفرانس سوچی هستیم. ما به اردوغان اجازه نمی دهیم تعیین کند کدام یک از طرف های سوری در کنفرانس سوچی شرکت کند. همچنان زمینه برای کسانی که بخواهند مواضع خود را تغییر دهند و روابط خود را با غرب قطع کنند و به خط نیروهای ملی باز گردند فراهم است که در کنفرانس سوچی شرکت کنند.
مقداد خاطر نشان کرد: ما به منشور سازمان ملل ایمان داریم اما برخی از کشورهای غربی تلاش می کنند در حاکمیت ملی سایر کشورها دخالت کنند و منشور سازمان ملل را نقض کنند. ما ایمان داریم که سازمان ملل می تواند ایفای نقش کند اما این ایفای نقش باید مخلصانه باشد و به خواست ملت ها احترام بگذارد. ما با ایفای نقش سازمان ملل در سوریه موافق هستیم به شرط آنکه دخالتی در امور داخلی سوریه صورت نگیرد و حاکمیت ملی و نهادها و اراده ملت سوریه محترم شمرده شود.
مقداد گفت: نقش روسیه در سوریه سازنده و دوستانه بوده است. پوتین برای تقویت امنیت در همه کشورها تلاش می کند و بر حفظ کرامت ملت ها اصرار دارد و به همین دلیل از سوی کشورهای استعماری غرب مورد حمله قرار می گیرد. رابطه سوریه و روسیه براساس احترام متقابل و همکاری مشترک در راستای مبارزه با تروریسم پایدار باقی می ماند.

 مشروح اظهارات .. 

 

نظر شما