شناسهٔ خبر: 22649048 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سونامی رسوایی اخلاقی در آمریکا از تهیه‌کنندگان هالیوود تا رهبران سیاسی

صاحب‌خبر -


سرویس خارجی-
موج گسترده رسوایی های اخلاقی  علیه اربابان زر و زور در آمریکا تاکنون به برکناری چهره‌هایی سرشناس در بخش‌های مهم جامعه این کشور از سمت‌هایشان منجر شده است.
رسوایی اخلاقی در بین سیاستمداران و نهادهای غربی چند صباحی است که در راس اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.  ماجرا ابتدا از رسوایی اخلاقی  هنرمندان در آمریکا شروع شد. در گزارش نیویورک‌تایمز در روز 5 اکتبر(13 مهر) چند هنرپیشه و کارمند سابق «واینستاین» (یکی از بزرگترین تهیه‌کنندگان فیلم)، روایت‌هایی دست اول از درخواست‌های نامناسب جنسی او از آنها در ازای معروف شدن در سینما مطرح کردند. چند روز بعد، زنان بیشتری مهر سکوت را شکستند و در گفت‌وگو با این رسانه‌ها فاش کردند که «واینستاین» به آنها تجاوز کرده است. گزارش‌های تکمیلی هم زود رسیده و عده‌ای گفتند آقای واینستاین تلاش کرده با به کارگیری کارآگاه‌های خصوصی و حتی مأموران سابق موساد در مسیر تحقیقات نیویورک‌تایمز و سایر رسانه‌های آمریکا اخلال ایجاد کند. اما بعد از ناکام ماندن این تلاش‌ها بود که واینستاین 65 ساله عذرخواهی و اعلام کرد برای مدتی به مرخصی خواهد رفت! در این مدت پلیس در نیویورک و لندن اعلام کرده بررسی ادعاها علیه او را کلید زده و ایالت نیویورک روند تحقیقات قضائی از کمپانی او را آغاز کرد.
از جرج بوش پدر و پسر تا مجری تلویزیون
در ادامه گزارش های زیادی در مورد بازیگران، کارگردانان، تهیه کنندگان هالیوود، مجریان  و  حتی سیاستمداران آمریکایی منتشر شد که همگی از جرج بوش پدر و بیل کلینتون گرفته تا سناتور ال‌فرانکین رسوایی‌های متعدد جنسی داشته‌اند!  طبل این رسوایی حتی  به کنگره آمریکا نیز رسید و رسانه‌ها گزارش دادند نمایندگان کنگره نیز دستی بر این آتش داشته‌اند! خبرگزاری آسوشیتدپرس در همین زمینه گزارش داده «یک نماینده زن فعلی و سه نماینده زن سابق کنگره آمریکا به این خبرگزاری گفته‌اند که در زمان خدمت در مجلس نمایندگان آمریکا مورد اذیت و آزار جنسی از سوی همکاران مرد خود قرار گرفته‌اند.»
یک فاجعه تمام عیار
بعد از افشای این رسوایی‌ها بسیار از این افراد عذرخواهی کرده، برخی نیز از سمت های خود برکنار یا استعفا کرده‌اند. به گزارش فارس دو شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» و «پی‌بی‌اس» روز سه‌شنبه اعلام کردند که به همکاری با «چارلی‌رز»، مجری معروف این شبکه‌ها به دنبال افشای رسوایی اخلاقی وی، خاتمه داده‌اند.اما خشونت علیه زنان تنها مربوط به افراد سرشناس سیاسی و هنری آمریکا نمی‌شود.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، بر اساس نظرسنجی موسسه کوئینیپیاک، 60 درصد پرسش شوندگان زن آمریکایی می گویند مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته اند و این در حالی است که 20 درصد از پرسش شوندگان مرد نیز از آزار و اذیت جنسی خبر داده‌اند.
 این تجارب اذیت و آزار جنسی 67 درصد در محل کار، 40 درصد در شب ها در خیابان یا در جشن‌ها صورت گرفته است. اما موج رسوایی اخلاقی در غرب تنها به آمریکا محدود نمانده و این سونامی مرزهای اروپا را نیز در نوردیده است. در اروپا همه چیز  از گزارش «ساندی تایمز» شروع شد. این روزنامه انگلیسی در گزارش خود  نوشت، «به 87 زن و 6 مرد که به عنوان کارمند در پارلمان اروپا مشغول به کار هستند تعرض شده است.» پس از پارلمان اروپا این سونامی به مجلس انگلیس نیز رسید  و «ترزا می» اذعان کرد که گزارش‌ها درباره آزار جنسی زنان در پارلمان این کشور «بسیار نگران»‌کننده است. «مایکل فالون»، وزیر دفاع انگلستان یکی از قربانیان اصلی این رسوایی بود که پس از افشای رفتار نامناسب جنسی با یک خبرنگار زن مورد انتقاد قرار گرفت و مجبور به استعفا شد.
همچنین گروه دیگری متشکل از زنان عضو حزب کارگر انگلیس، پایگاه اینترنتی ایجاد و در آن از دیگر اعضای حزب درخواست کرده‌اند تجربیات خود را درباره آزار و اذیت جنسی توسط مقامات حزب، به صورت گمنام، به اشتراک بگذارند تا با این پدیده مقابله شود! رئیس حزب کارگر انگلیس اما در این میان حرفی زد که تمام این فسادها تحت‌الشعاع قرار گرفتند! به گفته «جرمی کوربین»، حتی در سالن‌های پارلمان انگلیس نیز این فسادها رواج دارد!

برچسب‌ها:

نظر شما