شناسهٔ خبر: 22648784 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چشم ها به رییس جمهور آلمان برای خروج از بحران دوخته شده

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  آلمانی ها برای خروج از بحران سیاسی حالا چشم شان به رییس جمهور که مقامی تشریفاتی است دوخته شده است.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از برلین به نقل از خبرگزاری دویچه وله ، بعد از شکست خوردن ائتلاف موسوم به جامائیکا برای تشکیل دولت ، حالا والتر اشتاین مایر رییس جمهور این کشور می تواند یا با پادرمیانی و جلب نظر احزاب برای یک همگرایی دیگر و یا فراخوان برگزاری انتخابات ، برای برون رفت از بحران نقش ایفا کند.
یک سناریوی پیش روی رییس جمهور، متقاعد کردن حزب سوسیال دموکرات به رهبری مارتین شولتز برای همراهی با مرکل است.
شولتز که مهمترین رقیب مرکل در انتخابات محسوب می شد با بدست آوردن آرای 20 درصدی و دور از انتظار اعلام کرد که برای تشکیل دولت با حزب دموکرات مسیحی به رهبری مرکل مانند چهار سال قبل تن نمی دهد بلکه ترجیح اش این است که در مجلس نقش اپوزسیون و مخالف دولت را ایفا کند.حالا رییس جمهور می خواهد با مارتین شولتز که می تواند برای برون رفت از بحران تاثیر گذار باشد، گفتگو کند.البته کارشناسان دور از انتظار می دانند که این گفتگو بتواند به نتیجه مثبتی منتهی شود.
والتر اشتاین مایر پیش از تصدی مقام ریاست جمهوری عضو حزب سوسیال دموکرات و متحد آنگلا مرکل بود و دو دوره نیز تصدی وزارت امور خارجه را برعهده داشت اما با نشستن بر کرسی ریاست جمهوری تعلق حزبی خود را کنار گذاشت در عین حال به عنوان سیاستمداری با نفوذ در آلمان می تواند برای خروج آلمان از بحران مهره ای تاثیر گذار باشد.
اما در آلمان برگزاری انتخابات مجدد هم طرفدارانی دارد. از طرفی حزب لیبرال به رهبری کریستیان لیندر که به عنوان مهره ناهماهنگ ائتلاف را به هم زد از برگزاری انتخابات استقبال می کند و از طرف دیگر حزب سوسیال دموکرات به رهبری مارتین شولتز هم می خواهد یکبار دیگر بخت خود را آزمایش کند تا شاید در انتخابات مجدد کرسی های بیشتری را در پارلمان در اختیار بگیرد.
والتر اشتاین مایر این سیاست مدار کهنه کار 61 ساله آلمانی حالا مسئولیتی سنگین را بر عهده دارد. او تلاش می کند از بارقه های کم سوی امید به ائتلاف مجدد بهره گیرد اما اگر احزاب آلمانی حاضر نباشند از مواضع خود به نفع هم عقب نشینی کنند رییس جمهور راهی جز فراخوان برگزاری انتخابات در پیش نخواهد داشت .او یک انتخاب دیگر هم دارد که در صورت شکل نگرفتن مجدد ائتلاف مایر باید شخصی را به عنوان صدر اعظم انتخاب کند که بنا به پیش بینی خبرگراری دویچه وله انتخاب او کسی جز آنگلا مرکل نخواهد بود.

نظر شما