شناسهٔ خبر: 22648685 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

مراکز مذهبی بیشتری باید در جامعه تأسیس شود

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت:‌ امروزه باید مراکز مذهبی بیشتری تأسیس شود تا مردم در آن گرد هم آمده و مبانی دینی را فرا گیرند و خودشان را مزین به مسائل اخلاقی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در مراسم مناجات خوانی هیأت صاحب الامر(عج) که امشب در بلوار بسیج قم برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از مناسبت‌های اتفاق افتاده در ایام ابتدایی ماه ربیع الاول، مسأله هجرت پیامبر اکرم(ع) از مکه به مدینه است،  گفت:‌ هجرت پیامبر اسلام(ص) مبدأ یک تحول عظیم و جا به جایی مکانی است که سبب انتشار اسلام و تشکیل حکومت اسلامی شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در سال دهم بعثت در مکه دو یار عزیز خودشان را از دست دادند که یکی از آنها همسر گرامی ایشان حضرت خدیجه کبری(س) و دیگری عموی ایشان حضرت ابوطالب بودند؛ بعد از رحلت این دو بزرگوار، قریش میدان را برای آزار و اذیت بیشتر پیامبر اکرم(ص) باز دید و همین توطئه ها سبب شد تا از سوی پروردگار عالمیان به حضرت(ص) دستور برسد که از مکه هجرت کنند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در ابتدا به طائف هجرت کردند، اما آنها برخوردی بسیار ناپسند روا داشته و ایشان را از طائف به بدترین برخوردها و سنگ زدن خارج کردند؛ حضرت(ص) در حالی که به شدت مجروح شده بودند به دیوار باغی تکیه دادند و به حمد خداوند مشغول شدند؛ این رفتار حضرت(ص) برای همه ما درس و الگو است، بنابراین باید در همه حال شکرگزار باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ابراز داشت: دشمنان پیامبر اکرم(ص) نقشه قتل ایشان را کشیده بودند و از چندین قبیله افرادی را به کار گرفته بودند و طبق نقشه ای قرار شد تا صبح به  منزل حضرت(ص) رفته و ایشان را به قتل برسانند، اما امام علی(ع) در بستر پیامبر اکرم(ص) آرمیده بودند و با این کار جان حضرت(ص) را نجات دادند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ» عنوان کرد: این آیه شریفه در مدح امیرمؤمنان(ع) نازل شده است، چراکه ایشان از جان خودشان گذشتند و این کار را تنها برای رضایت خداوند انجام دادند؛ این افتخار شیعیان است که امامی دارند که خداوند در قرآن کریم ایشان را اینگونه توصیف کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) قبل از ورود به مدینه در محلی به نام «قبا» توقف کردند تا امیرمؤمنان(ع) به ایشان ملحق شوند، گفت: حضرت(ص) در این فاصله مسجد قبا را تأسیس کردند تا محلی برای جمع شدن مسلمانان باشد؛ بر این اساس امروزه باید مراکز مذهبی بیشتری تأسیس شود تا مردم در آن گرد هم آمده و مبانی دینی را فرا گیرند و خودشان را مزین به مسائل اخلاقی کنند./841/پ۲۰۲/ی

نظر شما