شناسهٔ خبر: 22648496 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

مردم مناطق زلزله‌زده کرمانشاه نگران اسناد مالکیتی خود نباشند

صاحب‌خبر -
 

سرویس خبر: مردم مناطق زلزله‌زده کرمانشاه که اسناد مالکیت رسمی‌ آنان بر اثر وقوع زمین‌لرزه زیر آوار مانده یا مفقود شده است، نگران مالکیت‌های خود نباشند زیرا سوابق این اسناد در آرشیو الکترونیکی سازمان ثبت موجود است.
احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره تمهیدات برای برخی مردم مناطق زلزله‌زده که منازلشان تخریب شده و نگران اسناد مالکیت مفقودشده خود هستند، افزود:به‌دلیل این که تمام سوابق مالکیتی مردم به‌شکل الکترونیکی ذخیره‌سازی شده و مالکیت‌های اراضی و املاک در مناطق مسکونی، تحت سیستم کاداستر قرار دارد و مثل حوادث خسارت‌باری که در بم و برخی مناطق دیگر در سال‌های قبل ایجاد شد، جای نگرانی از بابت مالکیت‌های مردم وجود ندارد.‏
او با بیان این که مردم مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه از این بابت نگران نباشند، افزود: اگر مردم مناطق زلزله‌زده، اسناد مالکیت خود را گُم کرده‌اند یا بر اثر زمین‌لرزه، این اسناد از بین رفته است، می‌توانند در زمان مناسب، درخواست صدور سند المثنی بدهند تا با مراجعه به سوابق موجود در سیستم و طی فرآیندی که زیاد هم طولانی نیست، سند المثنی صادر شود.‏
تویسرکانی درباره زمان صدور سند المثنی گفت: در رابطه با اسناد مالکیت المثنی، به‌لحاظ قانونی باید یک‌سری فرآیندهای پیش‌بینی‌شده در قانون مانند آگهی کردن، طی شود اما این فرآیندها خیلی پیچیده و مشکل نیست.
وی اضافه کرد: البته دارندگان سندهای قولنامه‌ای و عادی، ممکن است، مشکلاتی پیدا کنند اما افراد دارای سند رسمی هیچ جای نگرانی در خصوص مالکیت‌های خود ندارند.‏
تویسرکانی اضافه کرد: با این که ساختمان ثبت اسناد در شهرهای سرپل ذهاب، دالاهو و قصرشیرین دچار خسارت‌هایی شده بود اما سعی کردیم توقفی در انجام امور مردم ایجاد نشود و کارها در جریان است.‏
‏* لغو محدودیت‌های ترافیکی ‏
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور از برداشته شدن محدودیت‌های ترافیکی در مناطق زلزله‌زده خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی افزود: بارش‌ها در این منطقه متوقف شده و ترافیک عادی و روان در جریان است.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور با اشاره به بروز سیل در محور خورموج-کنگان در استان بوشهر گفت: یک مسیر این محور بسته شد و تردد دو طرفه از یک لاین انجام گرفت.
وی در مورد شرایط جوی در راه‌های کشور گفت: در محورهای شاهیندژ-نکا در استان آذربایجان غربی و امامزاده‌هاشم(ع) در شرق استان تهران دیروز بارش برف را شاهد بودیم و اغلب محورهای استان بوشهر، اهر-سراب در استان آذربایجان شرقی و کندوان در استان البرز با بارندگی همراه بود.‏
‏* باران برمشکلات
زلزله زده‌ها افزود‏
بارش باران مشکلات زلزله زدگان را مضاعف کرد.
زلزله زدگان درسرپل ذهاب ودیگر مناطق کرمانشاه که شاهد بارش باران بودند به واسطه این که درچادرهای موقت اسکان یافته‌اند، با بارش باران دچار مشکل شدند وبرخی که هنوز روی چادرهای خود نایلون نکشیده بودند، مجبور شدند باران را درزیر چادرخود پذیرا باشند.
زلزله زدگان از مسئولان امدادی تقاضا دارند که زودتربه آنها کانکس بدهند و همچنین در مواقع بروز بارندگی امکاناتی برای تخلیه آب‌های جاری داشته باشند. ‏
‏* اسکان موقت‏
معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور یکی از نیازهای اصلی مردم مناطق زلزله زده استان کرمانشاه را اسکان موقت دانست و از همه مردم و بخش خصوصی کشور خواست در بحث تامین مکان اسکان موقت برای زلزله زدگان کمک کنند.
اسماعیل نجار در جریان بازدید استاندار و نماینده ولی فقیه در استان کردستان از مناطق زلزله زده شهرستان جوانرودافزود: از مردم می‌خواهیم کمک‌های نقدی خود برای تامین محل اسکان موقت را به حساب ۱۰۰
امام (ره) بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واریز کنند.
وی با اشاره به آغاز بارش‌ها و سرد بودن منطقه گفت: اولویت اصلی ما تامین سرپناهی برای در امان ماندن مردم از سرما است و از همه خیران نیز تقاضای کمک داریم.
رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، متولی بازسازی واحدهای تخریب شده را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دانست و گفت: در ستاد مدیریت بحران مقرر شد که همه دستگاه‌های اجرایی در این راستا با بنیاد مسکن هماهنگ باشند و کمک کنند.
نجار افزود: قرار است قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) سپاه پاسداران در سه محور اسکان موقت، تحویل مصالح و آواربرداری به بنیاد مسکن کمک کند.
وی گفت: در بحث تامین محل اسکان موقت یا در کنار منازل تخریب شده، اتاقک کوچکی می‌سازیم که برای بعد نیز از آن به عنوان انباری استفاده کنند یا این که در قالب کانکس زلزله زدگان را اسکان می‌دهیم.
وی اظهار داشت: در جریان زلزله اخیر ۴۵۰۰ واحد شهری و ۱۱ هزار واحد روستایی باید تخریب و بازسازی شود و ۱۵ هزار واحد نیز نیاز به تعمیر دارد.
سازمان پزشکی قانونی کرمانشاه نیز اعلام کرد: با شناسایی و تعیین هویت ۶ جسد دیگر از حادثه زلزله کرمانشاه شمار اجساد شناسایی شده به ۴۴۴ نفر رسید. ۵ جسد مربوط به کرند و یک جسد نیز مربوط به سرپل ذهاب است.

نظر شما