شناسهٔ خبر: 22648286 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

سیمنار همکاری های هسته ای با اتحادیه اروپا موفق بود و راه همکاری ها را هموار کرد

اصفهان - ایرنا - سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: دومین سمینار همکاری‌ های هسته‌ ای کشورمان با اتحادیه اروپا که در اصفهان برگزار شد، موفق بود و راه را برای همکاری های بیشتر با اتحادیه اروپا هموار کرد.

صاحب‌خبر -

' بهروز کمالوندی ' چهارشنبه شب پس از پایان سمینار ' همکاری‌ های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها' که در قالب سومین دور گفتگوهایی سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا در اصفهان برگزار شد در گفت وگو با ایرنا افزود: این سمینار پیام قوی به دنیا فرستاد که برجام مورد تایید اتحادیه اروپا و کشورهای جهان است و متعهد ماندن به مفاد آن ضرورت دارد.
وی بیان کرد: سمینار اول، اسفند سال گذشته در بروکسل و با ایده مشترک مسئول کمیته انرژی اتحادیه اروپا و ' علی اکبر صالحی ' رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان پایه ریزی شد تا راهکارهای مناسبی برای ادامه همکاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا پس از برجام اتخاذ شود.
معاون امور بین‌المللی، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در سمینار اول، انتظارات و مسئولیت های طرفین مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت و در سمینار دوم که در اصفهان پایان یافت، چشم اندازها و پیشرفت ها برای استمرار فعالیت ها بررسی شد.
وی با اشاره به اینکه در این سمینار تعدادی از کارشناسان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کارشناسان هسته ای کشورمان نظرات خود را برای چگونگی همکاری ها مطرح کردند، گفت: به جز کارشناسان اتحادیه اروپا، نمایندگانی از کشورهای روسیه، چین، سوئیس و سازمان بین المللی همکاری های اقتصادی توسعه ای نیز در سمینار اصفهان حضور داشتند.
کمالوندی افزود: در این سمینار، شرکت کنندگان مباحث فنی خوبی را در زمینه همکاری های هسته ای ایران با کشورهای اروپایی در زمینه های مختلف از جمله گداخت هسته ای، شکافت هسته ای، تحقیق و توسعه، ایمنی و امنیت ، ظرفیت سازی نیروگاهها و عضویت در کنوانسیون های بین المللی مرتبط با انرژی هسته ای مطرح کردند.
وی تصریح کرد: در پایان این نشست، چارچوبی برای ادامه همکاری های ایران و اتحادیه اروپا در زمینه تحقیق و توسعه فعالیت های هسته ای مشخص شد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پیشرفت صنعت هسته ای مستلزم استفاده از تجربیات کشورهای دارای این فناوری است، تصریح کرد: همکاری های بین المللی کشورمان در زمینه صنعت هسته ای صلح آمیز از 13سال قبل تا قبل از برجام متوقف شده بود و پس از برجام، فضا برای همکاری های بین المللی ایران جهت انجام فعالیت های صلح آمیز هسته ای فراهم شد.
وی با بیان اینکه برجام موانع همکاری های بین المللی را برداشت، گفت: اکنون که این موانع برطرف شده است باید برای استفاده از این فضا برنامه داشته باشیم و باید بتوانیم با برگزاری سمینارهای علمی و فنی زمینه تبادل نظر دانشمندان هسته ای کشورمان با کارشناسان خارحی و ارتباط آنها با سازمان های بین المللی مرتبط با انرژی هسته ای را فراهم کنیم.
کمالوندی بیان کرد: در این راستا سازمان انرژی اتمی برنامه ریزی کرده است که برگزاری سمینار همکاری های هسته ای اتحادیه اروپا و ایران از جمله این برنامه هاست.
دومین سمینار ' همکاری‌ های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها ' در قالب سومین دور از گفتگوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا روزهای سه شنبه و چهارشنبه در تالار آیینه هتل عباسی اصفهان برگزار شد.
انرژی محیط زیست، مسایل اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر، حقوق بشر و مسایل منطقه ای از مهمترین محورهای گفتگوهای سطح بالای تهران و بروکسل است.
بعد از اجرایی شدن سند برجام، طرفین 2 دور گفت و گو در تهران و بروکسل انجام داده اند . ایران و اتحادیه اروپا در سال های گذشته نیز گفت و گوهایی در قالب گفت و گوهای انتقادی و سازنده داشته اند.
برجام موانع حقوقی همکاری های بین المللی هسته ای با ایران را هم از میان برداشته است به طوریکه بر اساس ضمیمه سه برجام، کشورها باید در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای نیز با ایران همکاری کنند.
2093 ** خبرنگار: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*

نظر شما